Image

Grannen på besök
Click the picture to view full size.
Dom är 2 såg jag imorse.
Men nu har jag köpt en jäkla massa jordnötter till dom..=)

Information om skaparen

Information

gäst

Postad06 mar-11 kl 15:44
Bredd × Höjd1000 × 745
Filstorlek759 KB
FilnamnEKKORENPÅMUREN.jpg
Visningar343
Betyg
Kommentarer7
BBC embed code
HTML embed code
Direkt länk
Kommentarer Kommentarer sorteras efter datum - Stigande Sjunkande

Nina W

• Totalt antal föremål: 0
  • Totalt antal kommentarer: 184
Kommentar #1 - Postad 06 mar-11 kl 15:51
Jag har en liten Kurre som bor uppe på logen. Jag lägger inte ut mat åt honom, men han tar för sig lite ändå från fågel-matningen. Jag har blandade känslor för denna lilla charmör p g a jag vet att han gillar ägg och fågelungar ännu mer än jordnötter! Två par laudusvalor brukar häcka på logen och jag är rädd att dom ligger illa till.

gäst

Kommentar #2 - Postad 06 mar-11 kl 17:56
Åfan..Men dom 2 ekkornarna sitter alltid på morgonkvisten under fåglarnas foderatomater ute..Så ja tänkte att om jag lägger jordnötterna längre bort från dom så är det väl safe??

gäst

Kommentar #3 - Postad 06 mar-11 kl 19:24
Jag vill också ha ekorrar runt husknuten!

gäst

Kommentar #4 - Postad 06 mar-11 kl 19:44
Vi har gott om ekorrar där vi bor nu. Det är gott om ek och hasselbuskar.
Alla ekorrar klarar inte att äta ekollon.
Vi har även gott om nötskrikor.
Jag läste en undersökning i Sveriges Natur. Där stod det att ekorrarna äter fågelägg och fågelungar i mycket mindre utsträckning än man trott.
Man hade kollat maginnehållet i ett stort antal ekorrar och endast ett fåtal hade kalasat på ägg.

gäst

Kommentar #5 - Postad 06 mar-11 kl 21:03
Nötskrior har jag oxå 2 st men dom är riktigt kameraskygga..Jag ska nog få dom en vacker morgon.
Ekorrarna hänger i den stora granen i min skogsdunge har jag sett.
Sen får man ju bygga ekorrsäkrade fågelholkar väl.
Fast nu jävlars ska jag bygga fladderholkar..tjoho

Dalton

• Totalt antal kommentarer: 3
Kommentar #6 - Postad 06 mar-11 kl 22:27
Har ekorrar på min tomt med, de rensar friskt på fågelbordet vilket inte gör mig så mycket, det är värre när rådjuren gör soprent i solrosfrölådan.
Men, ekorrarna sitter som klistrade vid holkarna när det är småfågelsföryngringsdags, riktigt ledsamt faktiskt. Jag lägger ut massor med pengar och tid på att förse de små pippifåglarna med frön varje vinter så de skall klara sig och trivas hos mig och stanna kvar där under sommaren och så äter ekorrarna upp allihop. :(
De kanske har olika kostvanor?

Skulle ekorrarna inte få tag i någon liten unge så sitter någon av kattkräken där och fiskar med tassarna så fort man vänder ryggen till, det är bäst att inte titta....

Nina W

• Totalt antal kommentarer: 184
Kommentar #7 - Postad 07 mar-11 kl 09:22
Citat Dalbotös:
Men, ekorrarna sitter som klistrade vid holkarna när det är småfågelsföryngringsdags, riktigt ledsamt faktiskt. Jag lägger ut massor med pengar och tid på att förse de små pippifåglarna med frön varje vinter så de skall klara sig och trivas hos mig och stanna kvar där under sommaren och så äter ekorrarna upp allihop. :(
De kanske har olika kostvanor?
Skulle ekorrarna inte få tag i någon liten unge så sitter någon av kattkräken där och fiskar med tassarna så fort man vänder ryggen till, det är bäst att inte titta.

Jag har byggt ett gäng holkar och satt en träkloss under hålet för då blir det svårt för katterna att få tag i dom. Och så holkringar som skydd mot ekorrar och rovfåglar. (Holkringar av plast finns att beställa från Bofinken Knut, googla så hittar du.) Men finns det något sätt att skydda svalorna? Kanske lägga ut så mycket jordnötter under häckningstiden att ekorrarna nöjer sig med det?

Aeva Media 1.4c © noisen / smf-media

Dela detta:

* Inloggade just nu

134 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser