Image

Bortglömd
Click the picture to view full size.
Hade glömt bort den här bilden! Vasstak bundet med tjärad hampa och träkäppar.

Information om skaparen

Information

gäst

Postad31 aug-11 kl 15:35
Bredd × Höjd1024 × 680
Filstorlek204 KB
FilnamnDSC_2736.JPG
Visningar902
Betyg 5 (2 votes) (Weighted average: 4.95)
Kommentarer3
BBC embed code
HTML embed code
Direkt länk
Kommentarer Kommentarer sorteras efter datum - Stigande Sjunkande

JonasWess

• Totalt antal föremål: 443
  • Totalt antal kommentarer: 967
Kommentar #1 - Postad 04 jan-12 kl 13:35
Detta är en teknik jag beundrar & ja det är så oerhört vackert med vass eller halmtak.

Nina W

• Totalt antal föremål: 0
  • Totalt antal kommentarer: 184
Kommentar #2 - Postad 04 jan-12 kl 17:11
Ungefär hur lång livstid har ett sådant tak? Är det stor risk att mössen kryper upp i det och förstör? Jag minns en barnbok om en tam mungo som hette Ricki ticki tavi och som jagade möss uppe i ett halmtak. Jag håller med om att det är väldigt vackert.

gäst

Kommentar #3 - Postad 04 jan-12 kl 17:56
Ett slätt vasstak (inga dumma kupor eller konstigheter) med ungefär 45graders lutning ska hålla i ca 40 år (ett halmtak med samma förutsättningar ska hålla i ca 30 år). Om lutningen på taket är flackare så stannar regnet på taket mycket längre (det gäller ju såklart alla tak) och taket slits hårdare.
Nocken/Ryggningen däremot håller ca 5 år och behöver kompletteras därefter. Ryggningen behövs endast för att skydda taket från solens strålar, ett korrekt lagt stråtak ska inte läcka om ryggningen blåser ner i en storm men det bör åtgärdas så snarast möjligt.

Jag har aldrig varit med om musskador i ett stråtak men det kan tänkas att mössen vill komma åt dåligt tröskade halmtak.
Aeva Media 1.4c © noisen / smf-media

Dela detta:

* Inloggade just nu

158 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser