Image

Befruktat "ICA-ägg"
Click the picture to view full size.
Nu har även jag provat stoppa ägg från mataffären i kläckaren. ;D

Information om skaparen

Information

Linkoso

• Totalt antal föremål: 889
  • Totalt antal kommentarer: 327
Postad23 jan-12 kl 18:03
Bredd × Höjd841 × 651
Filstorlek61 KB
FilnamnIMG_4502.JPG
Visningar1913
Betyg
Kommentarer8
BBC embed code
HTML embed code
Direkt länk
Kommentarer Kommentarer sorteras efter datum - Stigande Sjunkande

JonasWess

• Totalt antal föremål: 443
  • Totalt antal kommentarer: 967
Kommentar #1 - Postad 23 jan-12 kl 18:45
Men oj?? Hur gick det till?? Får det verkligen vara så i affärer??

Linkoso

Kommentar #2 - Postad 23 jan-12 kl 18:56
Hur det gick till ... Ja, en tupp och en höna träffar varandra och bestämmer sig för att kuckilura lite. ;D Det finns en del tuppar bland hönserihönsen, iaf. de ekologiska. Hörde hur det gol tuppar för fullt på ett hönseri när jag hämtade utvärpta industrihöns en gång, har även haft en tupp som kom från ett hönseri och det hönseriet är jag osäker på om det ens var ekologiskt, men det slinker väll med en och en annan felsorterad kyckling som växer upp och hamnar bland hönsen. Men de är få i förhållande till alla hönor så det gäller och ha lite tur men av folk som provat så har genomsnittet legat på ca 1 befruktat ägg per 6 ägg vilket ändå är rätt hög siffra tycker jag.

Då man inte kan se om ett ägg är befruktat vid genomlysning förrän efter det ha fått ruvats under en period (17-24 timmar ser jag på en del ägg, om de har lättlyst skal) så slinker ju självklart alla befruktade ägg med och hamnar i butikerna.

Linkoso

Kommentar #3 - Postad 23 jan-12 kl 18:58
Här finns en tråd om ämnet (finns flera med om du söker):

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=111891.0

Mårten gås

• Totalt antal föremål: 2
  • Totalt antal kommentarer: 80
Kommentar #4 - Postad 23 jan-12 kl 21:30
Helt fantastiskt, tror du det blir en lemans, eller flensman eller vad dom nu hette dom där specialen som är specialicerade på att lägga ägg.

Linkoso

Kommentar #5 - Postad 23 jan-12 kl 21:42
Lohmann tänker du nog på. :) Vet ej vad för sorter de har där jag köpte äggen men föräldradjuren lär nog vara Bovan White, Lohmann LSL eller Hi-Line ... Eller något liknande. Då dessa är olika hybrider o inga ordentligt genomarbetade raser så kommer kycklingarna som kläcks ur dessa ägg ej bli exakt lika som sina föräldrar utan de kan ärva lite hokuspuckos av det som ligger bakom i avelsarbetet, dock så lär den ärva mycket av föräldrarna och bli en duktig värphöna (hoppas det blir en höna). :)

Mårten gås

Kommentar #6 - Postad 23 jan-12 kl 21:51
Ja, det är så den kan få 8 ben och 2 värphål om du har tur.
När dom leker med gener på det sättet.
Ja lohmann menar jag, det finns en del andra äggvärpande raser som synes, men lohmann är lättast att komma ihåg av någon anledning.
Finns en som hyr ut sin kläckare på annons här i uppland, 10 kr ägget.
Du som har en så fin kläckare kanske skulle göra samma.
Spännande att se vad det blir för något när det är frågan om hybrider.

Linkoso

Kommentar #7 - Postad 23 jan-12 kl 22:17
Haha, några 8 ben och två värphål tror jag inte den får. ;) Möjligtvis att den får en lite annorlunda kroppsbyggnad än vad föräldradjuren har, annorlunda vikt och kanske inte fullt exakt lika effektiv värpare. Men ändå väldigt bra.

Mårten gås

Kommentar #8 - Postad 25 jan-12 kl 09:07
miketheheadlesschicken.com
Där är en tupper utan huvfud, skulle möjligen kunna härstamma från F-1 hybrid???
Aeva Media 1.4c © noisen / smf-media

Dela detta:

* Inloggade just nu

176 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser