Image

Det tutar i "Nickeburen" 2
Click the picture to view full size.
Efter att våran Undulat Nicke Nyfiken (12 eller 13 år blev han) gick bort för 1,5 år sedan så har buren stått tom ... Tills idag.

Nu tutar det för fullt i den. ::) Zebrafink var väll inte direkt en burfågel man såg framför sig att ha. Har tyckt de verkat så tråkiga. Men så fick jag ett sms av mamma som är bortrest och fått syn på några zebrafinkar - "Sådana vill jag ha när jag fyller år" ... Ja, nu är det för sent.  >:D Farligt att säga sådant till mig när man vet att man har en tom bur ledig ... ::) Skulle "bara" titta runt lite på annonser på finkar och lyckas få upp en helt färsk annons med fåglar till ett riktigt billigt pris om man jämförde med andra annonser ... Skulle bara höra om de kanske råkade finnas kvar ... Oj, det gjorde de... Och oj, de kunde mötas upp på ett ställe också.  :-X

Ja, så nu är de här de små tutorna. De verkar ha tagit resan väldigt bra. Pratar på, putsar och har sig... Och mamma vet såklart inte om det.  o:) Det får bli en liten överaskning när hon kommer hem nästa vecka.

Måste faktiskt erkänna också att när man väl har dessa små knattar här hemma så är de riktigt trevliga och roliga att titta på. Mycket roligare än de man sett i djuraffärer och liknande av någon anledning. Verkar vara ganska orädda utav sig. 

Information om skaparen

Information

Linkoso

• Totalt antal föremål: 889
  • Totalt antal kommentarer: 327
Postad21 jun-12 kl 20:20
Bredd × Höjd920 × 692
Filstorlek85 KB
FilnamnIMG_5184.JPG
Visningar316
Betyg
Kommentarer5
BBC embed code
HTML embed code
Direkt länk
Kommentarer Kommentarer sorteras efter datum - Stigande Sjunkande

Anette

• Totalt antal föremål: 3
  • Totalt antal kommentarer: 12
Kommentar #1 - Postad 22 jun-12 kl 10:46
Ahhh, sådana har jag också haft. De är helt förtjusande. Lätta att föda upp och så söta och fina. Deras tutande är betydligt trevligare än det skränande och kraxande ljudet vissa andra fåglar har.

JonasWess

• Totalt antal föremål: 443
  • Totalt antal kommentarer: 967
Kommentar #2 - Postad 22 jun-12 kl 13:59
Hur många köpte ni???

Linkoso

Kommentar #3 - Postad 23 jun-12 kl 19:32
Hela gruppen, dvs. 5. Lär väll bli flera i framtiden i form av honor då jag misstänker att det är rätt många hanar i denna. Den "normalfärgade" ser jag ju tydligt är hane med de röda kinderna, sedan tror jag att den helvita kan vara en flicka då jag tycker den har betydligt mer morotsorange näbb än röd. H*n ser mindre och nättare ut också, lugnast i gruppen och mycket tystlåten förutom något "beep" lite ibland.

Sedan den svartkindade har ju detta mönster på bröstet som jag fått uppfattning om ska vara utmärkande för hanar? Dock så tycker jag denna också har ljusare näbb och ser som lite feminin ut på något sätt. Men om "svart band" och "vågor" på bröstet = 100% hane så är det väll en hane, eller finns det fall där honor kan ha det också?

En av de vita med fläckar sjunger allt vad han kan ::) när man "beepar" och visslar, så det är ju en grabb iaf.
Sitter med spetsade öron och stirrar om jag lyckas få se någon mer som sjunger. ::)

JonasWess

• Totalt antal föremål: 443
  • Totalt antal kommentarer: 967
Kommentar #4 - Postad 25 jun-12 kl 16:37
Jag är inte så haj på den rasen av småfåglar, men du kanske har rätt där. ;)

Linkoso

Kommentar #5 - Postad 26 jun-12 kl 18:56
Svartkinden sjunger för fulla muggar den med nu (nackdelen med att inte åka o titta först utan mötas upp) ... :P Någon som vill byta mot en hona? ::) Rudolf verkar inte tåla svartkinden. :/
Senast ändrad: 26 jun-12 kl 19:03
Aeva Media 1.4c © noisen / smf-media

Dela detta:

* Inloggade just nu

117 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser