Galler från Mästermyr; Gotland
Click the picture to view full size.
Min rekonstruktion av ett galler från sen järnålder, hittad i Mästermyren på Gotland.
Användning, funktion är inte 100% säker. En del anser det vara ett eldgaller, men den mest givna gissningen för nutidsmänniskan blir grillgaller. Eldgaller: En brasa på gallret för att lysa upp. Efter att ha provat anser jag att det fungerar bra, men med de klena dimensionerna risker järnet att bränns bort fort – och fyndet är skadat, men om det beror på eld eller korrosion har jag ingen information om. Grillgaller: Grillning under äldre tid brukar avfärdas p.g.a. förlusten av nyttiga proteiner och fetter som går upp rök då det droppar ner i elden. Dock fungerar det ju alldeles utmärkt att grilla, givetvis, utan att jag påstår något.
Utgick dels från mått och skisser angivna i skriften ”The Mästermyr Find” av G. Arwidsson & G. Berg och dels genom monterglaset som omger fyndet på Historiska Museet; Stockholm.
Länkarna är inte riktigt klara och stämmer således inte alls med fyndet. Skärdingen, som öglan hänger på, är från andra fynd.
Smed RoBerT BjörK 2008 för Gunnes gård; UVK
Information om skaparen |
Information |
- Totalt antal föremål: 22
- Totalt antal kommentarer: 7
|
|
|
Aeva Media 1.4c © noisen / smf-media
Inloggade just nu
|
Forum
Om tidningen Åter
- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning! / Pia Elldalen
Nya inlägg
Nytt i ditt landskap
För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer. Logga in eller registrera dig.
Nya annonser
|