Image

Mose brinnande buske
Click the picture to view full size.

Information om skaparen

Information

Helena R

• Totalt antal föremål: 50
  • Totalt antal kommentarer: 109
Postad30 maj-13 kl 18:56
Bredd × Höjd768 × 1024
Filstorlek231 KB
Filnamn201305303298.jpg
Visningar804
Betyg
Kommentarer9
Senast ändrad02 jun-13 kl 04:29
BBC embed code
HTML embed code
Direkt länk
Kommentarer Kommentarer sorteras efter datum - Stigande Sjunkande

Helena R

Kommentar #1 - Postad 31 maj-13 kl 22:51
Jag kan inget om kryddväxter och mitt luktsinne är dåligt men bladen luktar liksom starkt/fränt.Har inte sett blommar men nu finns knoppar som syns på bilden. I höstas fanns frökapslar som liknar stjärnanis.

Luvan

• Totalt antal föremål: 0
  • Totalt antal kommentarer: 14
Kommentar #2 - Postad 01 jun-13 kl 08:22
Kan det vara kärleksört? Det finns ju både vild och odlad, googla på bilder får du se.

Helena R

Kommentar #3 - Postad 01 jun-13 kl 12:52
Tack för tips men det tror jag inte. De får ju liksom flata blomställning. Med tanke på hur frökapslar satt i höstas så verkar det som blommorna sitter som på t ex riddarsporre fast inte så hög. Bladverket är kanske 50cm högt och blomstjälkar 20cm till. Ska leta om jag tog nån bild i höstas. Tänk att man är så otålig att få veta!  :-[ :)
Senast ändrad: 01 jun-13 kl 12:57

Stellan_J

• Totalt antal föremål: 5
  • Totalt antal kommentarer: 18
Kommentar #4 - Postad 01 jun-13 kl 22:58
 Moses brinnande buske, Dictamnus albus

Helena R

Kommentar #5 - Postad 02 jun-13 kl 04:28
Tack Stellan_J det verkar stämma alldeles utmärkt när jag googlar på bilder. Läste lite om att den är giftig vid hudKontakt och självantänder! Gäller det även här i Sverige? Kan inte det starta gräsbränder om det står torrt gräs intill?

Stellan_J

Kommentar #6 - Postad 02 jun-13 kl 11:42
Visst kan växten självantända men det är väldigt ovanligt. Troligtvis har det inte hänt i Sverige. Det går att hitta växten i bergsområden i södra Asien och Europa och där växter den i regel på sydsluttningar och är det vindstilla och växten står skyddat så kan det bli väldigt varmt. I sådana fall kan den självantända.
Växten är giftig och om du gräver upp den eller plockar frö så bör du vara noga med att tvätta händerna efteråt. Jag har samlat frö från många växtarter och Moses brinnande buske är en av arterna som jag är noga med att tvätta händerna efteråt.

Helena R

Kommentar #7 - Postad 02 jun-13 kl 11:55
Jag plockade de torra frökapslar i höstas och plockade ut fröna men märkte inget av det. Det stod att man skulle vara försiktig med sol om man har varit i kontakt med växten.

Stellan_J

Kommentar #8 - Postad 02 jun-13 kl 23:31
Tänk på att växten är giftig nästa gång du gör det och tvätta händerna direkt efteråt :-) Växten är inte jättegiftigt men det är dumt att utsätta sig mer än nödvändigt. Det är många växter man klarar av några gånger men efterhand blir man allergisk mot dem.

Helena R

Kommentar #9 - Postad 03 jun-13 kl 04:49
Börjar kännas lite obehagligt att ha i trädgården... Igår hade min pojke och grannflickan "lagat mat" på pionknoppar. Och han hittade svamp också och var väldigt nöjd när han sa att vi skulle plocka de och ha i våran mat. Höll förmaningstal att man inte får plocka vad som helst och att de ska fråga först! Nu är tydligen Mose brinnande buske inte farlig att äta men ungarna kanske plockar av den.
Aeva Media 1.4c © noisen / smf-media

Dela detta:

* Inloggade just nu

95 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser