Image

Nästa »
Surdegskultur
Click the picture to view full size.
För att starta en surdeg behövs 1 dl rågmjöl, 1 dl jummet vatten, 1 lagom stor glasburk, lite temperatur och tålamod.

1 ) Man blandar mjöl och jummet vatten väl i en ren glasburk. Jag har gjort 2 små hål i locket, några gör, andra gör inte. Man kan ställa den ovanpå kylskåpet eller på en varm plats men ej över 28 grader. Jag har 25-27 grader i ugnen med bara lampan på.

2 ) Efter 2 dygn skall degen ha börjat bubbla.

3 ) Då tar man bort allt utom 2-3 msk som lämnas kvar. Nu matar vi surdegen med 1 dl rågmjöl igen och 1 dl ljummet vatten (ej för varmt).

4 ) Efter ytterligare ett dygn, gör om procedure 3 ).

5 ) Efter ytterligare ett dygn, gör om procedure 3 ).

6 ) Efter fyra dygn är surdegen redo att användas. Den skall vara skummig med bubblor på ytan och den skall ha jäst.

7 ) Nu kan du använda allt utom 2-3 msk som lämnas kvar. Man matar surdegen ingen med 1 dl rågmjöl och 1 dl jummet vatten.

8 ) Låt den nya kulturen jäsa i rumstemp ett dygn och sedan kan du ha den i kylen en vecka.

9 ) Skall du inte baka så kasta bort den och sätt igång (mata den) igen, 7 )

10 ) Så här kan man hålla en kultur levande hur länge som helst.

Information om skaparen

Information

gäst

Postad15 nov-13 kl 12:45
Bredd × Höjd768 × 1024
Filstorlek115 KB
FilnamnKultur_1.JPG
Visningar176
Betyg
Kommentarer1
Senast ändrad15 nov-13 kl 13:06
BBC embed code
HTML embed code
Direkt länk
Kommentarer Kommentarer sorteras efter datum - Stigande Sjunkande

gäst

Kommentar #1 - Postad 15 nov-13 kl 13:14
Det finns alla möjliga recept på kultur, med rivet äpple, med honung, men jag har valt att hoppa över äpple/honung.
Aeva Media 1.4c © noisen / smf-media

Dela detta:

* Inloggade just nu

161 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser