Image

« Föregående
Gås- och ankhus
Click the picture to view full size.
Här ser man mitt gåshus, som är byggt av en formplyfaskiva och 4 byggplywoodskivor. Stommen är sammanfogad halvt i halvt, och baksidan sitter på gångjärn så att jag kan komma in och mocka ut. Från början hade jag tänkt låta taket också sitta på gångjärn, så att jag kunde stå raklång när jag mockade, men huset kändes inte tillräckligt stabilt då. Jag använde 45*45 reglar, nästa gång kanske jag ska välja en större dimension. Med taket fastskruvat blev det ändå väldigt stabilt.

Förutom reglarna behövde jag bara halvera en skiva till gavlarna, och såga ut en lucka i den ena gaveln, resten är hela skivor.

Ankhuset syns i bakgrunden, det är beskrivet under en egen bild.

Information om skaparen

Information

ieenilorac

• Totalt antal föremål: 31
  • Totalt antal kommentarer: 5
Postad24 feb-08 kl 18:49
Bredd × Höjd1024 × 768
Filstorlek198 KB
FilnamnAnkor och gäss 003.JPG
Visningar3119
Betyg
Kommentarer4
BBC embed code
HTML embed code
Direkt länk
Kommentarer Kommentarer sorteras efter datum - Stigande Sjunkande

skogskälla

• Totalt antal föremål: 0
  • Totalt antal kommentarer: 2
Kommentar #1 - Postad 20 feb-10 kl 13:28
Ser jättefint ut, kan dina gäss vara där även vintern - är det isolerat eller ??

ieenilorac

Kommentar #2 - Postad 25 feb-10 kl 09:43
Det är oisolerat. Den här vintern har ju varit extrem, men jag räknar med att de ska kunna vara där året runt, om de får tillräckligt med halm och mat. Jag bor i Skåne, och det är sällan under 10 minusgrader någon längre period. Vilda gäss lever ju året runt i Sverige, utan skydd och med otillräckligt foder.

AK Corall

• Totalt antal föremål: 0
  • Totalt antal kommentarer: 1
Kommentar #3 - Postad 15 jun-10 kl 17:27
Hej.
Vi ska också skaffa gäss nästa år är det tänkt för att hålla nere gräset i hästarnas vinterhage och ett gåshus som ditt verkar ju perfekt!
Hur många gäss får det plats därinne? 3m2 ska tydligen räcka till 6 gäss men funerar det bra i praktiken? Har du pemanenta reden därinne eller sätts de dit till våren? Mat och vatten serveras ute antar jag?
Hälsningar P-O

ieenilorac

Kommentar #4 - Postad 09 aug-10 kl 15:18
Jag har en trio där, har byggt två liknande, men med övervåning till ankor. Detta för att jag får låna mark av grannen, men jag får inte ställa husen där. Så då vill jag få plats med så bra hus som möjligt på liten yta. Bilder kommer senare.

I framtiden kommer jag att ha 3 honor och en hane i varje av dessa hus är planen. Jag sätter in reden på våren, det jag satte in till dessa ratade de, man om andra gäss gillar redet så kan det få stå kvar hela tiden.

Mat och vatten serveras ute, jag vill inte städa efter det...

Det är gott om plats tycker jag, inte ens 6 gäss hade känts trångt. Det är inte som med reglerna för höns, där man tycker att man får ha otrevligt många på en yta.

Mina djur är ju bara inne på natten, dörren står öppen, men de går aldrig in på dagen, inte ens i vintras när det var som kallast gjorde de det.

Och det är väl därför det inte känns trångt. Hade de varit inne även när de var vakna, så hade det inte varit en ok yta tycker jag.

Jag stänger in den vid 21-22, lite tidigare efterhand som det blir mörkare, och släpper ut dem vid 06-07 ungefär.
Aeva Media 1.4c © noisen / smf-media

Dela detta:

* Inloggade just nu

133 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser