Alternativ.nu
Bygga & Bo => Uppvärmning => Ämnet startat av: ia-pia skrivet 03 nov-11 kl 06:48
-
Skulle vara roligt och höra hur ni eldar i era pannor?
Sotarn klagade på tjära i skorstenen.
Vi klyver tidigt på våren och låter det ligga ute staplade i "fyrkanter" under plåtbitar.
Makens arbetskamrat hade en teori att man ska tända en brasa och fylla på med så mycket som det går och låta det brinna ut och tända efter ett tag igen tills tankarna kommer upp i rätt temperatur istället för att mata med mera ved alltså inte bara tända en gång och öppna och fylla på flera ggr tills man är nöjd med temperaturen.
Hoppas ni fattar vad jag menar.
Detta skulle minska risken för tjärbildning.
Ngn som har en annan teori.....
Tar tacksam emot tips!!!!! :)
-
Lämpligaste tekniken för att elda är mer en fråga om din pannas konstruktion. Kan du lämna någon sådan info, kanske...
-
Makens arbetskamrat hade en teori att man ska tända en brasa och fylla på med så mycket som det går och låta det brinna ut och tända efter ett tag igen tills tankarna kommer upp i rätt temperatur istället för att mata med mera ved alltså inte bara tända en gång och öppna och fylla på flera ggr tills man är nöjd med temperaturen.
Jag tror man brukar rekommendera ungefär så för att störa förbränningen så lite som möjligt. Men däremot behöver du inte vänta så länge med att fylla på så att det har hunnit brinna ut helt, utan fyll på när du fortfarande har en ordentlig glödbädd kvar.
-
Tjärbildningen kommer till stor del av dåligt drag och/eller av sur ved. Absolut viktigast är att ha bra drag, slänger man in massa ved och sen stänger spjälet så det står och fisbrinner bildas tjära lätt i skorstenen. Då är det mindre viktigt hur du gör när du stoppar in ny ved.
-
Man bör också komma ihåg att risken för tjära beror kraftigt på vilket trädslag man använder och i vissa fall även vilka delar av trädet man eldar.
Alla delar av björk ger mycket tjära. När det gäller gran så är nedre delen av stammen värst medan grangrenar har mycket liten tendens att ge tjära även om man sureldar dem.
Kom också ihåg att om det luktar starkt om röken, så har den förutsättningar att sätta av tjära i skorstenen.
Tjärbildningen blir också värre om skorstenen är helt utkyld, så ur den synpunkten är det inte så lyckat att utnyttja sina stora ackumulatortankar till max och bara elda en gång i veckan, det är bättre att elda dagligen så att skorstenen ständigt är varm och torr. Stäng gärna spjäll och dragluckor helt då ingen eldning pågår, så att skorstenen inte kyls i onödan av luftdrag.
-
Det är ju svårt att få en massa tjära ur en sån där vanlig miljögodkänd vedpanna med keramisk efterbrännkammare? Kan ju vara någon annan modell, liksom.
-
Tjära är energi (värme)som du gått miste om. För att vedgaserna (vilket inkluderar tjära) ska kunna antändas fodras det att de håller en temperatur över 800 grader. Vid denna temperatur behövs bara lite extra syre (som fås genom sekundärluftintaget) för att antända dem. Är det en dålig banna och/eller den saknar laddomat är det svårt att elda så att gaserna kommer upp i dessa 800 grader och bortemot halva vedhögen eldas upp i onödan. Tjära är som sagt högvärdig energi och skall eldas upp och inte fastna i skorsten eller ligga i buskarna till ingen nytta.
-
Du skriver att ni klyver och staplar på våren. När eldar ni med veden? Torkar den ordentligt under plåtarna? Luftcirkulation mellan plåtarna och veden?
Bras-eldning med öppet drag är ett måste när man eldar mot accu-tankar.
Verkar som du har fel förhållande mellan panna och tankar eftersom du behöver flera inlägg för att ladda tankarna.
Vore intressant att veta panna och tankvolym?
-
Ett tecken att man eldar fel är att det kan liksom vara svårt att öppna luckan till pannan när den kallnat,liksom ihoplimmad av tjära,spjället sitter också fast i tjärsmeten.Enligt sotare: Panna utan acctank/ar elda upp till 70-80grader,när svalnat till ca 40-50grader lägg i ny ved, om ingen glöd kvar tänd ny brasa. Med acctank elda med öppet spjäll till temp uppnåtts. 8)
-
Bra ved och en dålig panna kan ge tjära, dålig ved och bra panna gör mest bara att du får elda mer.
Det gäller att få upp förbränningstemperaturen och få så fullständig förbränning som möjligt. Enklast gör man det i en modern panna med fläktstyrd underförbänning i keramik.
Om man inte har en bra panna med underförbränning gäller det att elda så varmt som möjligt. Och se till att det kommer in tillräckligt med luft. Kolla röken som stiger upp ur skorstenen, den skall vara vit eller osynlig. Annars eldar du för kallt eller med för lite luft. Klyv veden finare för att öka intensiteten i eldningen. Men inte så att det kokar.
Ett sätt att förbättra en äldre panna kan vara att göra om eldstaden lite, så att rökgaserna tvingas gå runt en "baffel" innan den går ut i skorstenen. Den kan vara gjort med eldfast tegel eller en grov järnplåt. Tanken är att öka turbulensen och gärna tillsätta luft på vägen för att rökgaserna skall kunna brinna ut fullständigt inne i den varma pannan. En del äldre pannor hade en sådan baffel/plåt när de var nya, men den har försvunnit på vägen. Man brukar få byta ut den emellanåt.
Behöver man elda mer än en gång i en gammal panna tror jag också att man skall göra inlägget medan det är glöd kvar från förra inlägget. Men det mesta skall nog vara borta. I en ny fläktstyrd panna kan du fylla på när du vill. Men i båda fallen är det nog bäst att elda rejält när man eldar. Det är när pannan är kall som det är sämst förbränning.
-
Tack för alla inlägg hittills.
Det är ju maken som sköter eldningen så jag ska höra med honom så kan jag äterkomma efter helgen.
Ha en skön helg!
-
Vi har fått samma kommentar från vår sotare, för mkt tjära. Har läst det ni andra har skrivit ovan och kan fortfarande inte komma på vad som skulle orsaka tjäran hos oss.
Hyfsat ny panna, 6 år, fläktstyrd m acctankar, eldar med knastertorr blandved, mest löv, varav ytterst liten del björk, resten gran. Torkat två år under tak hos grannen innan vi köpte lös den. Tycks inte ha varit samma problem för förra ägaren så det torde ju inte vara pannan det är fel på, mer troligt handhavandefel eller veden.. :-[ Tycker dock att vi verkar elda som folk gör mest, tänder, matar försiktigt, fyller upp. Sen fyller vi på ibland innan det bara är glöd kvar och ibland när det nästan har brunnit ut men ändå är tillräckligt m glöd för att det ska ta sig. Underhållssotar när rökgasen antyder att det är dags. Det bildas tjära inne i pannan också även om det inte är så illa att det är svårt att öppna som någon skrev ovan.
Några idéer?
-
Alla typer av gaser fälls ut när det träffa nåt som är kallare.Tänk likt varm fuktig luft som bildar kondens på fönsterrutor. De flesta pannor är såpass illa konstruerade att det finns vatten runt eldhärden som kyler väggarna som i sin tur kyler vedgaserna och iom att vattnet är 40-60 grader eller ofta ändå lägre, och gaserna måste över 800 grader för att brinna upp kondenserar de oförbrända gaserna istället mot de kallare väggarna i pannan.konstigare är det inte. Antingen måste gaserna få en chans att "brinna färdigt" innan de kyls ,dvs det finns ingen tjära kvar att kondensera i pannan, vilket sker i de flesta moderna keramikpannor eller annars måste returvattnet till pannan höjas betydligt (tex genom en laddomat) så att inte pannväggarna kyler rökgaserna till under de 800 grader som krävs. Ved förbränns genom en blandning av gaser och luft (precis det som får en bilmotor att fungera) .Blir det fel på det ena eller det andra så kan det bli som att" köra med choken utdragen". Återigen: varför elda mer ved än vad som behövs?
-
Vi har fått samma kommentar från vår sotare, för mkt tjära. Har läst det ni andra har skrivit ovan och kan fortfarande inte komma på vad som skulle orsaka tjäran hos oss.
Hyfsat ny panna, 6 år, fläktstyrd m acctankar, eldar med knastertorr blandved, mest löv, varav ytterst liten del björk, resten gran. Torkat två år under tak hos grannen innan vi köpte lös den. Tycks inte ha varit samma problem för förra ägaren så det torde ju inte vara pannan det är fel på, mer troligt handhavandefel eller veden.. :-[ Tycker dock att vi verkar elda som folk gör mest, tänder, matar försiktigt, fyller upp. Sen fyller vi på ibland innan det bara är glöd kvar och ibland när det nästan har brunnit ut men ändå är tillräckligt m glöd för att det ska ta sig. Underhållssotar när rökgasen antyder att det är dags. Det bildas tjära inne i pannan också även om det inte är så illa att det är svårt att öppna som någon skrev ovan.
Några idéer?
Har du rätt inställning på primär och sekundärluft? Inte täppt i några kanaler?
Vilken panna ?
-
Vi hade en panna med automatisk inställning av primär och sekundärluft mha lambdasond. Det intressanta med den var att man ju kunde se hur den ställde in under eldningscykeln. När man tände upp så hade pannan ungefär hälften hälften på primär och sekundär. När pannan blivit varm däremot, så drogs primärluften ner till minimum och sekundären upp på fullt och så kördes pannan ända tills att det bara var några decimeter glöd kvar. Om man behövde göra ytterligare ilägg så var det lagom att göra det då, annars bara låta det brinna ut. Vi hade aldrig några problem med tjärbildning, klöv veden på våren som eldades efterföljande vinter.
-
Vi hade en panna med automatisk inställning av primär och sekundärluft mha lambdasond. Det intressanta med den var att man ju kunde se hur den ställde in under eldningscykeln. När man tände upp så hade pannan ungefär hälften hälften på primär och sekundär. När pannan blivit varm däremot, så drogs primärluften ner till minimum och sekundären upp på fullt och så kördes pannan ända tills att det bara var några decimeter glöd kvar. Om man behövde göra ytterligare ilägg så var det lagom att göra det då, annars bara låta det brinna ut. Vi hade aldrig några problem med tjärbildning, klöv veden på våren som eldades efterföljande vinter.
Jag tror jag har läst om dig och din panna på något annat forum för något år sedan. Visst var det en Effecta panna du hade?
Får man fråga, du skriver att ni hade en sådan panna, varför bytte ni ut den?
Effecta är väl de enda som säljer pannor med lambdastyrning till överkomligt pris. Baxi har väl också en men den är svindyr så de gör inte ens reklam för den i sverige.
-
Jag har skrivit en hel del på byggahus.se om pannan, javisst, det var en Effecta.
Orsaken att jag skriver "hade" är inte att vi bytt ut den, utan att vi har sålt huset! Vi var nöjda med den hela vägen. När vi sålde huset började det bli dags att byta keramik, skulle vara spännande att få veta hur svårt det var. Får nog fråga köparna ;-)
-
Jag har skrivit en hel del på byggahus.se om pannan, javisst, det var en Effecta.
Orsaken att jag skriver "hade" är inte att vi bytt ut den, utan att vi har sålt huset! Vi var nöjda med den hela vägen. När vi sålde huset började det bli dags att byta keramik, skulle vara spännande att få veta hur svårt det var. Får nog fråga köparna ;-)
I en Baxi är det enkelt att byta keramik, särskilt med den nya modellen. Där byter man bara mittstenen med "springan" och ev. skålen.
Tror inte det är svårt i andra pannor.
-
Hej!
Vanligaste orsaken till tjära i skorstenen är snarare hur man eldar än vad man eldar!!!
Dålig (ofullständig) förbränning ger tjära/sot som biprodukt, medan en fullständig förbränning ger aska och väldigt lite sot!
Måste erkänna att jag inte läst hela tråden så detta kan vara en upprepning...
Sen var det nån som påstod att Björk gav mycket tjära- jag kan säga att björkstubbar var precis INTE vad som användes för tjärframställning- det går men ger väldigt LITE tjära.
Rent allmännt kan man tänka sig att för att inte få tjära ska man försöka att INTE efterlikna en tjärdal- i en tjärdal brinner det väldigt långsamt med mycket begränsat drag, detta ger låg temperatur och tjock vit/vitgul rök och som sagt tjära och en del kol.
mvh/bo
-
Måste erkänna att jag inte läst hela tråden så detta kan vara en upprepning...
Jo... ;)
-
Bumpar denna då vedspisen tjärar så det rinner längs skorstensröret. Husqvarna 728. Den fungerar och värmer bra men det är väl ganska allmänt känt att vedspisar inte brinner så varmt. Vi har uteslutande eldat rivningsvirke då vi får det gratis. Frågan är vilka träslag som är bäst. Vi har allt från gran till ek och redwood att elda. Björk är det ganska gott om också. Tills nu går det mest in barrträ i spisen.
-
Men hur eldar du? Testa mer tilluft. Se till att det brinner med övervägande gul-vit låga. Hur ser det ut när du tittar in i brännkammaren? Ser det gul-svart ut är det läge för åtgärd, t.ex. mer tilluft eller bättre/torrare ved.
Läs Bo i Dalas inlägg ovan:
Vanligaste orsaken till tjära i skorstenen är snarare hur man eldar än vad man eldar!!!
Dålig (ofullständig) förbränning ger tjära/sot som biprodukt, medan en fullständig förbränning ger aska och väldigt lite sot!
Rent allmännt kan man tänka sig att för att inte få tjära ska man försöka att INTE efterlikna en tjärdal- i en tjärdal brinner det väldigt långsamt med mycket begränsat drag, detta ger låg temperatur och tjock vit/vitgul rök och som sagt tjära och en del kol.
-
Modernare vedpannor ger mer tjära i skorstenen eftersom de utnyttjar den varma röken bättre. Någon vecka innan sotaren kommer kan du lägga i zinkbitar på glöden. Det gör att tjäran släpper i skorstenen. Jag gör så enl. sotarens rekommendation.
-
Elden ser gul och fin ut. Kom på idag att jag glömt öppna frånluftspjället helt några gånger. Ska också se till att bakugnen inte suger tjuvluft in i skorstenen. De går i samma kanal.
-
Kan det vara att rivningsvirket du eldar med är för grovt? I en järnspis så behöver veden vara finklyvd för att det skall brinna bra, särskilt i början innan spisen blivit riktigt varm. Allt som är i eldstaden skall brinna, hela tiden! Eller befinna sig i låga. Annars innebär det att eldstaden fungerar som en torrdestillation som producerar tjära.
Samma sak om du stänger till undre luckan, då blir det kanske för lite luft till elden. Normalt måste man ha undre luckan vidöppen när man eldar hårt. Bara stänga den när det är glöd kvar eller om man eldar lite, lite. Och skaka rosten så att den verkligen släpper igenom förbränningsluft.
-
Ja, jag hade en tanke att det kan vara för grovt. Så kan vara fallet. Två tum två som grövst kanske. Att luckan ska vara öppen visste jag inte. Spisen blir tokvarm ändå.
-
Entum är nog max, gärna mindre. Fingergrovt är bäst.
Innan det blir glöd så behövs det mycket luft. Är det klen ved blir den snabbt glöd, och man kan stänga. Lägger man i mycket nytt får man öppna igen.
-
Jag tror på för lite tilluft, som andra också nämnt. Och en ensam vedbit brinner oftast dåligt. De ska inte vara grövre än att det får plats några stycken.
-
Om du tar ett vedträ som exakt går in i vedspisen och delar de i tre bitar så har du lagom storlek.Om man lägger in för finklyven ved i pannan med omvänd förbränning så brinner all veden samtidigt och då räcker luften inte till.Kan hända att veden hänger sig då man eldar gran & tall.Fel justerade termostater i pannan kan få fläkten att stanna i förtid.Om luckorna på pannan är otät kommer luft in på fel ställe vilket stör förloppet.