Alternativ.nu
Bygga & Bo => Uppvärmning => Ämnet startat av: mistlur skrivet 16 jan-12 kl 20:49
-
Jag söker lite förvirrat efter information som kan hjälpa mig att ta svåra (dyra) beslut om hur vi ska göra med värmesystemet i det hus vi nyligen köpt.
Just nu finns en vedpanna (vedex 3300), två acktankar á 500 liter varav en har förrådsberedare på vad jag tror är 160 liter, laddomat, esbeshunt. Har precis köpt shuntautomatik.
Vad jag förstår är 1000l i klenaste laget för pannan i fråga, även om jag tycker att det är segt att få upp temp i tankarna. Har ingen elpatron.
Jag vill undvika att elda på sommaren så långt det är möjligt och funderar därför på plana solfångare, men vet inte riktigt vad som krävs med tanke på det system jag har. Har förstått att skiktningen i tanken (hur är det om man har två, eller t.om tre tankar?) är viktig för att solpanelerna ska vara effektiva, men vet inte riktigt varför. Men en förrådsberedare tror jag mig förstå är inte så bra för att bibehålla skiktningen när större varmvattenuttag görs (?).
Vad gör man; köper ny tank med solslinga och vv-slinga (absolut dyrt), eller laddar tanken med beredaren med hjälp av plattvärmeväxlare (dyrt?). Har mjukt kalkfattigt vatten.
Om någon har erfarenhet av det senare tar jag tacksamt emot tips och råd...
-
Jag har en plattvärmeväxlare som sitter utanpå tanken. Retur i botten, tre inlopp. De översta två inloppen styr jag med magnetventiler, så att varmast vatten hamnar överst och ljummet vatten laddas in längst ner. Har funkat bra sedan 1995. Det går åt två cirkulationspumpar.
Ett år glömde jag energimätaren i eluttaget, den blev sittande 100 dygn. 70kWh el gick åt totalt under den tiden för de bägge cirkpumparna och styrhenheten.
-
Om det finns tillräckligt med uttag på acc.tankarna skulle jag rekommendera att använda en plattvärmeväxlare, och en bra styrning som klarar av minst 2st elektriska växelventiler så man kan dela upp tankarna i olika nivåer. Men minst lika viktigt enligt mig är att man satsar bla på en bivalentshunt, en bra shuntstyrning (finns redan inbyggt i vissa solstyrningar) och ett bra sätt att koppla ihop acc.tankarna på, både serie- och parallellkopplad acc.tankar kan bli bra om det görs på rätt sätt.
Ställ gärna frågor!
Mvh
-
Ok, tack för era svar!
Men räcker en 500lit tank med vv-beredare (stänga av den andra tanken på sommaren samt radiatorkretsen)?
Bifogar en liten bild på systemet. Bor inte där nu och har nästan två timmar dit och jag kommer inte ihåg vad tankarna var för märke, tror de var strömsnäspannan...
Vet inte om jag har tillräckligt med uttag...
Är det inte märklig inkoppling av exp-kärlet förresten?
-
Är det inte märklig inkoppling av exp-kärlet förresten?
Menar du den röda tanken ser det ut som en hydropress.
-
Lite svårt att se på bilden men är det den högra tanken som har förrådsberedaren?
Du har rätt i att förrådsberedare och sol inte är den bästa kombinationen men det fungerar, hur många är ni i hushållet? använder ni mycket varmvatten? Ett alternativ om man inte blir nöjd med förrådsberedaren är att montera en TVA (tappvarmvattenautomat) på redan befintliga tankar, för att slippa kasta ut dom / den befintliga tanken.
Jag tycker att du ska köra mot båda tankarna, även om du "bara" dimensionerar för 500L så är det bra att ha den andra tanken för att kunna ta reda på så mycket energi som möjligt, inte allra minst under sommaren då man oftast får ett överskott, om man dessutom har fördelen att ha stor tankvolym kan man dimensionera upp solfångarnas yta lite extra utan att riskera att solfångarna hela tiden står i stagnation (kokar) under sommaren.
Angående exp.kärlet så spelar det egentligen ingen roll att det är kopplat så, jag hade föredragit att det skulle ha varit inkopplat längre ner, men har ingen större funktionell betydelse. Dom har kanske kopplat det så eftersom dom hade ett ledigt uttag där.
-
Ja, det är den högra tanken som har beredare. Har tyvärr inget bättre foto just nu heller.
Vi är två vuxna och (snart) två barn. Använder nog inte så mycket vv... men det blir nog mer.
Att byta befintliga tankar känns inte rätt, men då jag tycker att tankvolymen är för liten och att ha tre tankar inte heller är lysande så vet jag inte... är svårt att få in större tankar i källaren tror jag. Hur mycket värme förlorar man med tre tankar egentligen?
Själva orienteringen på huset trodde jag var med nord-syd, men är snarare mot sydväst. Taket är brutet.
Bör paneler monteras på den övre eller undre delen?
Tänker att det mest är under sen vår till tidig höst som vi inte vill elda med ved, så då kanske en montering med mindre vinkel är att föredra?
Med husets orientering så kommer det bli svårt att ta tillvara på morgonsolen i alla fall... om panelerna ska vara på taket.
-
Hade du haft plats för en stor solfångare hade det nedre takfallet varit att föredra.I ditt fall kan du lika gärna sätta den på det övre.Det blir även enklare med montage o rördragning.
-
Flera små tankar har mer förluster än en stor, men som vi tidigare nämnt vill man gärna inte kasta ut dom befintliga om dom är i bra fungerande skick, och du har nog rätt i att 1000L är i det minsta laget. Hur stort är huset?
Angående orienteringen av taket spelar det inte så stor roll om det är sydväst eller sydost, det är i stort sett lika bra som rent sydläge, om man däremot har väst- eller östläge bör man dimensionera upp solfångarna för att kompensera en del.
-
Tack för alla svar :)
Huset är ca 120 kvm. Dåligt isolerat (byggt 1942), tilläggsisolerat på vinden 1975 med isover ovanpå spån :-\. Tänker göra om vindsisoleringen när tid infinner sig... finns lite lättare fuktskador på råsponten.
Ska mäta lite nästa gång jag är där och se om en 750-literstank går in genom källardörren...
Befintliga tankar är inte mer än tre år gamla.
-
Vi kan räkna lite på husets effektbehov, ett medelvärde för ett "hyfsat" hus som jag brukar använda är 50W/m2 men det är nog i lägsta laget, om vi säger att huset behöver 65W/m2 (kallaste dagen på året) så blir det 124 x 65 = 8065W (avrundat blir det 8kW) För att det ska bli bekvämt att elda behöver man minst ha en vedpanna som är 3 gånger effektbehovet, alltså 24kW, så din panna räcker till. Men resultatet blir inte så exakt eftersom jag räknar på antagna värden, men man har något att gå efter.
Sedan finns det flera olika rekommenderade sätt att dimensionera tankarna för vedpannan, vissa företag rekommenderar att man ska ta 18 x eldstadens volym i ditt fall blir det 18 x 95L = 1710L
Sedan har jag även hört och läst rekommendationer att man bör ha ca 10-12L tankvolym per m2, alltså 1240 - 1488L för ditt hus.
Vad som är rätt eller fel är svårt att avgöra, men själv gillar jag större volymer, om pannan klarar av det, så man får längre intervaller mellan eldningarna.
Har du någon uppgift om hur mycket energi tidigare ägare gjorde av med på ett år? eller hur många kubik ved? hade dom en gammal panna?
Har men dom uppgifterna och vart huset ligger kan man beräkna ganska bra vilket effektbehov huset har.
-
Wow, tack för ett informerat svar :D
Enligt energideklarationen som gjordes i samband med försäljningen (befintligt värmesystem) gjorde tidigare ägare av med 25m3 per år. Då snålades det alldeles säkert med varmvattnet.
Som sagt, ingen elpatron har funnits och elförbrukningen har varit extremt låg tidigare (bra bit under 4000kwh).
Huset ligger några mil utanför Nybro.
Har läst endel om solvärme nu och har fastnat för platta fångare och plattvärmeväxlare för laddning. Finns tydligen inget stöd att söka för solfångare längre så då blir ju priset en extra känslig faktor... funderar lite på att köpa lösa absorbatorplåtar från finspångs solvärme och själv bygga ramar med isolering etc. Kanske dra rören själv också. Är svetsare så det ligger ju nära till hands, bara jag kan hitta tiden för det...
När det gäller att ladda tanken i olika nivåer så nämnde du (A-sol) att bivalentshunt kan användas. Var köper jag det? Är det samma sak som växelventil?
Har sett exempel på nätet (pellets.info) där hemmabyggare gjort egna enkla men dock välfungerande system, där styrning i stort sett klaras av med en differentialtermostat. Gillar enkla lösningar.
-
Försökte räkna lite mer exakt på husets effektbehov för den kallaste dagen men tyvärr måste man ha ganska exakta siffror för att få det att stämma, det jag fick fram var inte troligt.
Det jag egentligen vill visa när jag räknar ut effektbehovet är hur länge energin kommer att räcka, som man har laddat in i tankarna, om huset klarar sig ner till 30 grader i tankarna betyder det att man har 70kWh att tillgå innan man behöver elda igen, det gäller för 1000L som har laddats till 90 grader. Om man då har ett effektbehov på 10kW, klarar man sig 7timmar, men har man däremot ett effektbehov på 5kW klarar man sig 14timmar.
En bivalentshunt är till för att dela upp varifrån du tar ut energin ur tankarna, om tex både tank ett och två är varma samtidigt börjar man ta ut värmen från tank två för att spara värmen i tank ett så länge som möjligt eftersom det är där man oftast bereder varmvattnet, man sparar på varmvattnet så länge som möjligt.
Man kan använda en shunt som växelventil men det bli dyrare än att köpa en växelventil, personligen tycker jag att man ska satsa på en riktig styrning som klarar av att varvtalsstyra pumpar, och har diverse andra bra funktioner med mera.
-
När jag tittade på solvärme så var det väldigt dyrt för lite värme. Det behövs många++ år innan det går ihop, om det ens gör det. Det är inte gratis energi...
-
Det lustiga när man talar om solvärme så räknar man med installationskostnaden och nämner aldrig vad driftkostnaden är( i detta fall ca 100:-/år) När man talar om andra värmesystem så nämns bara driftskostnaden och inte vad anläggningen har kostat. Har haft solfångare installerat sedan 28 år tillbaka.Slutnotan blev då 13800:-. I detta ingick även 2 st acktankar som även behövdes för vedeldningens skull och skulle egentligen inte behöva "bära skulden" för hela kostnaden. Med 3 barn som sedemera blev tonåringar och utvecklade ett frekvent behov av renlighet uppskattar jag att åtminstone 4-5000 kwh/år har utvunnits ur solfångaren. Även om tankarna skulle ha belastat solanläggningen har de hitintills gett ett kwh-pris runt 10 öre och den visar fortfarande inga tendenser till att vilja ge upp.Det enda underhåll som är gjort på anläggningen är ett byte av glykolblandningen för 23 år sedan vilket egentligen inte hade behövts så själv har jag ingen förståelse inför de förnekare av solvärmens ekonomiska försvarbarhet oavsett vad som annars skulle vara alternativet. För vedeldare utan egen skog kostar stjälpt mått blandved 550:-/kbm här i trakten och driften av värmepump kostar idag detsamma som direktel kostade för 5 år men i dessa fall verkar det inte vara tal om att inkorporera kostnaden för pann-eller värmepumpsinstallationen vilket alltid verkar vara fallet för solvärme.De flesta som installerar solvärme häromkring är just vedeldare men gör det oftast då av bekvämlighetsskäl
-
Slutnotan blev då 13800:-.
Det var ett billigt system. Mycket billigt. De jag tittat på kostade över 100000 kr för inköp och installation. Två olika VVS-firmor ville inte ens ge offert.
-
Ca, vad är det för fångare du haft i drift så länge?
Toll, jag tittar mer på budgetsystem där jag gör det mesta själv. Slutnotan för 10 m2 fångare, cirkpumpar, differentialtermostat etc skulle hamna under 20000, eget arbete ej inräknat då... 100000 skulle jag aldrig kunna betala för en solfångaranläggning.
-
15 kvm Lesol 3 + 1 st 4-slingors ack+ 1 st slavtank . Riktigt drivpaket (inga gummiblåsor)
-
100 000 när man redan har tankar? Det var ju lovligt dyrt.
-
Visst blir det mer förluster med flera tankar än en stor, men det gäller i fysiksalen, inte i det verkliga livet.
Tanken ska gå att få in på plats. Har man solvärme vill man ju ha tillräckligt hett vatten utan att ge tillskottsenergi, och det är inte alltid skiktningen blir perfekt.
Koppas tankarna så att säga i serie, värms i princip en tank upp i taget.
-
Jo, jag har ju två parallellkopplade tankar, då jämnar ju värmen ut sig med självcirkulation och kan jämföras med "en" stor, bred tank. Det skulle vara busenkelt att koppla in en till 500-tank, bara att skruva dit nya rör, och flytta exp-kärlet. Behöver jag förresten byta exp-kärlet till ett större då? Hur stort bör det vara för 1500 l?
Har funderat en del på solfångarprojektet och bestämt mig för att bygga "lådorna" själv och sätta i köpta absorbatorplåtar. Kommer bygga fyra lådor i 1mm svartplåt. Har möjlighet att bocka plåten, så de blir helt skarvfria lådor.
Jag har i alla fall en fråga om inkopplingen av solslingan. Vill koppla den till den högra tanken, med extern vvx. Eftersom jag inte är helt hemma på området vill jag inte komplicera saken alltför mycket genom att ladda på flera nivåer eller dylikt, om behovet uppstår kan jag i så fall bygga om det senare när jag har mer kött på benen. Men hur borde jag koppla den externa värmeväxlaren? Har ett ledigt uttag lite under mitten av tanken men tror det är för högt upp för inladdning av uppvärmt vatten, funderar därför på om jag kan använda samma uttag som radiatorreturen är kopplad på. Kan man göra så? Tänker att om jag sätter en backventil på radiatorreturen borde det kunna gå ???
Sen uttag för kallvatten till vvx... kan jag använda samma anslutning i botten av tanken som parallellkopplar dem?
Alla synpunkter och tips är mycket välkomna.
-
En tumregel för expansionskärlets volym är att det bör vara ca 10% av systemets totala volym om man har slutet kärl, och 5% vid öppet kärl.
Det finns flera sätt att koppla in VVX, bla det som du skriver om, du skulle tex kunna ladda in på det lediga uttaget på mitten och sedan returen ut på ett T-rör ifrån pannans retur.
Men om du vill kunna ladda in i 2st olika nivåer på ett enkelt sätt kan du använda dig av en termisk växelventil tex denna: http://www.acaso.se/sv/LK-Acaso/Produkter/Solvarmeautomatik/Termovar-AF-Termisk-Vaxelventil/ (http://www.acaso.se/sv/LK-Acaso/Produkter/Solvarmeautomatik/Termovar-AF-Termisk-Vaxelventil/)
man kopplar in tilloppet (det varma från solfångarna) på ena porten och från ventilen får du 2st tillopp, du behöver ingen styrning med extra funktioner utan det räcker med den enklaste möjliga, eftersom ventilen sköter växlingen själv. Nu var det förslaget kanske inte så intressant men ville bara nämna det.
Om du ska skaffa en tredje ack.tank skulle jag köpa en med flera uttag än dom du har nu och koppla in solfångarna på den, fast helst ska man koppla tillopp och retur diagonalt för att få balans i systemet.
Blev kanske ett rörigt svar, men fråga om något är oklart.
-
Tack för ett bra svar A-sol!
Det där att koppla diagonalt, gäller inte det bara om tankarna är seriekopplade?
Vill helst kunna stänga av tankar så jag kan ändra volymen om behov uppstår. Gå ner till en eller två tankar på sommaren t.ex.
Behöver inte köpa en ny tank för att få fler uttag, kan svetsa dit egna om det behövs.
Det där med termisk ventil kanske inte är så dumt... men hur ska man tänka när man väljer temperatur på ventilen, respektive var inladdningen ska ske? Toppen 72, mitten 55?
Om endast en anslutning långt ner på tanken används för laddning, om rördimensionen är av större mått och flödet inte allt för högt, skiktar sig inte tanken då? Tänker att det varmare vattnet letar sig upp i tanken ändå.
-
Jag skulle koppla diagonalt för att säkerhetsställa flödet över ack.tankarna.
Men som du skriver så kommer troligtvis värmen sprida sig ändå, visst kan du koppla in VVX långt ner på ack.tanken och tanken kommer troligtvis skikta sig om man har låg hastighet in.
Men när man köra mot botten (särskilt om man har stor ack.tankvolym jämfört med solfångarytan) är risken att man får ett trögt system, eftersom solfångarna bara orkar höja temperaturen på flödet ett xx antal grader. Tex, om det är 15 grader DT över solfångarna och i botten på ack.tanken är det 35grader, då kommer det laddas in 50grader i ack.tanken och för att höja temperaturen i toppen på ack.tanken där man oftast bereder varmvattnet måste man värma hela volymen.
Om man däremot kan dela upp ack.tanken i flera nivåer kan man snabbare få varmvatten, eftersom man då värmer en bit i taget. Men om man använder sig av termiska växelventiler kommer man fortfarande ladda ack.tanken nerifrån och upp, ungefär som med en solslinga, ska försöka förklara. Om man har en ventil som delar upp värmen på så vis att allt under 50grader går åt ett håll och det över 50grader går åt det andra hållet kommer den att bete sig på följande sätt, om man har 25grader i botten på ack.tanken och lyckas höja det till 40grader kommer det gå till den nedre halvan av ack.tanken, och ventilen kommer inte växla förens man har lyckats få upp temperaturen så pass i botten så att solfångarna orkar jobba med 50garder eller mer, man blir tvungen att värma botten först. Men man kan även dela upp ack.tanken i flera delar så att man får flera nivåer att ladda mot, tex enligt denna skiss:
http://www.acaso.se/Global/LK_Acaso/Produktdatablad/Termovar%20AF%20%28SE%29%20200408.pdf (http://www.acaso.se/Global/LK_Acaso/Produktdatablad/Termovar%20AF%20%28SE%29%20200408.pdf)
Om ack.tanken är tillräckligt varm från föregående dag kommer det börja ladda högre upp jämfört med om botten vore kall.
Hittade även den här beskrivningen som jag har skrivit ihop förut: http://www.byggahus.se/forum/solvarme-vindkraft/168486-blandningsventil-eller-shunt.html#post1287294 (http://www.byggahus.se/forum/solvarme-vindkraft/168486-blandningsventil-eller-shunt.html#post1287294)
-
Tack än en gång A-sol!
It makes sense ;)
Kommer fokusera på solfångarna, har en del tid till att fundera på hur tankarna ska kopplas under tiden.
Får plåtar till fångarnas isolerande skal imorgon, men vet inte när jag hinner börja arbeta med dem.
Har lånat "solvärme i vårt hus", ska plöja den nu.
-
Förra året gjorde jag samma sak som du planerar nu, med nästan samma förutsättningar. Så behöver du några handfasta tips kan jag nog bistå med det.
Är lite nyfiken på varför du vill ha fler tankar om du inte brukar elda upp de befintliga?
Tips är att börja köpa delar på tradera så snabbt som möjligt, annars blir det nog svårt att komma under 20000. Där finns de stora pengarna att spara.
Någon avancerad styrning till solfångarna behövs inte. Det räcker gott och väl med en eller två termostater (beroende om på om du har termiskventil till laddningen), vilken kan spara någon tusenlapp.
Lycka till!
-
Förra året gjorde jag samma sak som du planerar nu, med nästan samma förutsättningar. Så behöver du några handfasta tips kan jag nog bistå med det.
Är lite nyfiken på varför du vill ha fler tankar om du inte brukar elda upp de befintliga?
Handfast tips tas tacksamt emot!
Angående tankvolymen så är det för att 1000l ska vara i minsta laget med tanke på pannan jag har. Bor inte i huset ännu (två timmars resa i nuläget), vilket har medfört vissa problem att hålla det varmt i vinter. En närboende släkting har fått det otacksamma jobbet att elda åt mig :-[
Jag har i alla fall tagit det första steget mot en solvärmeanläggning nu... har bockat lådorna. Fyra stycken, som ska rymma var sin 2005x1150 fullplate absorbator (lazerplate).
Det jag grubblar på just nu är hur de ska kläs in med täckplåt för att undvika att vatten kan ta sig in under takpannorna. Har kommit fram till att jag helst vill överlappa glaset över täckplåten i fångarens nederkant.
Tips mottages gärna.
-
Snygga lådor! Ser ju lite snyggare ut om de överlappar glaset i nederkant men känns inte absolut nödvändigt, är ju enklare att klämma plåten mellan glas och låda. Det finns bra tätningsmassor till ändamålet om du ändå vill göra så. Men det blir ju en svag punkt som åldras betydligt snabbare än allt annat
Kan rekommendera att börja handla delar på tradera redan nu så kommer du spara många tusenlappar på grejer till solkretsen.
-
Såg på bilderna ovan att du verkar ha gott om uttag färdiga för användning. Kan verkligen rekommendera att ordna möjlighet att ladda in på två nivåer, är inga konstigheter med det. Skulle du däremot absolut inte vilja det så är det laddning så när beredarens topp som möjligt för att minska antalet eldningsdagar.
-
Såg på bilderna ovan att du verkar ha gott om uttag färdiga för användning. Kan verkligen rekommendera att ordna möjlighet att ladda in på två nivåer, är inga konstigheter med det. Skulle du däremot absolut inte vilja det så är det laddning så när beredarens topp som möjligt för att minska antalet eldningsdagar.
Bra poäng. Jo jag är inne på det spåret nu, att ha en termisk ventil och ladda varmare temp i toppen. Någon som vet var man hittar återförsäljare? pris? Hittar nämligen ingenting...
Snygga lådor! Ser ju lite snyggare ut om de överlappar glaset i nederkant men känns inte absolut nödvändigt, är ju enklare att klämma plåten mellan glas och låda. Det finns bra tätningsmassor till ändamålet om du ändå vill göra så. Men det blir ju en svag punkt som åldras betydligt snabbare än allt annat
Kan rekommendera att börja handla delar på tradera redan nu så kommer du spara många tusenlappar på grejer till solkretsen.
Att klämma plåt under glaset vore nog det bästa... hur har du löst detta?
Vill helst att glaset kan vila på något stabilt... skissade upp hur jag tänker mig montaget, men har inte löst problemet med "glashållare" ännu...
Tänkte passa på och fråga vad du har för pump(ar) i din anläggning Jakobn. Effekt och kapacitet vore intressant att veta. Har du plattvärmeväxlare? Termiska ventiler? Berätta gärna mer (kanske finns någon bild ;)).
-
Bla här finns termiska ventiler:
http://www.dinvvsbutik.se/termovar2561ctermiskventil25mm-p-78668.html (http://www.dinvvsbutik.se/termovar2561ctermiskventil25mm-p-78668.html)
-
Jag är ganska säker på att jag har bilder på det hela innan jag isolera. Ska se vad jag hittar.
Glaset fästs tex med plåtbitar som är några centimeter breda och formade som två trappsteg. Ett hål i det ena "trappsteget" för att kunna skruva fast biten i ramen.
-
Detta var vad jag hitta med en gång. Ska se om jag kan hitta fler. På bilden ser du växlaren och delar av kretsen som går mot tanken, pump, smutsfilter och säkerhetsventil eftersom jag kan koppla bort växlaren helt med kulventilerna. Det som saknas är trevägsventil och backventil för att cirkpumpen till elementen inte ska kunna dra vatten genom växlaren. Tycker nog att det verkar bättre med termiskventil än trevägs som jag har, mest för att det är enklare och inte krävare något el-arbete.
Växlaren är kanske i största laget......anslutningarna är 2 tums. Men skulle jag få för mig att koppla in ytterliggare 100-200kw solfångare kommer den fortfarande räcka till.
Jag har köpt billigast möjliga pumpar på tradera och inte brytt mig om effekt, men tror den ena är för 6m och den andra 4m. I vilket fall som helst så rekommenderar jag att du sätter strypventiler på båda sidor av växlaren, helst riktiga injusteringsventiler som finns på tradera ibland. De är betydligt trevligare att jobba med.
-
Den värmeväxlaren ser ju helt enorm ut!
Har idag köpt lite begagnade grejer till värmesystemet. En gammal acktank, ett till exp. kärl (till radiatorsystemet), en plattvärmeväxlare och några cirkulationspumpar ;D
Behöver lite råd nu...
Om vi börjar med plattvärmeväxlaren så vet jag inte vilken effekt det är på den (finns ingen märkning). Det är 30 plattor på ca 30x8 cm. Är detta tillräckligt?
Den har suttit i någon slags vedpanna.
Det finns även en märklig mojäng på en av anslutningarna (se bilden). Tror att pumpen varit ansluten till den med slangen, så det bildats en loop i cirkulationen. Någon som har en teori om varför man gjort så här?
Sen funderar jag en del på hur systemet ska byggas för att vara säkert. Skydd mot överhettning, både i solfångarkretsen, samt ackumulatortankar. Sitter idag en säkerhetsventil på 1.7 bar på pannan. Antar att systemtrycket kan ställas så att den löser ut vid t.ex. >95 C på tankarna? Men någon annan form av överhettningsskydd som kopplar bort pumparna skulle ju kännas bra. Finns det någon enkel och bra lösning på detta?
Har läst lite om partiell förångning som skydd i solkretsen, men kommer tyvärr inte kunna få till det på ett bra sätt, då mina absorbatorplåtar inte kan installeras så att det blir fall i hela slingan. Rören i plåten går från kortsida till kortsida.
Någon som kör enbart vatten i solkretsen och kan rekommendera det? Givetvis får man tömma systemet så det inte kan frysa under vintern.
-
Kan det kanske vara en bypass för att justera flödet? Del av flödet går i loopen.
Växlaren är väl tilltagen, är ju väldigt små momentana effekter vi snackar om med 6 m2 solfångare.
Vilka pumpar vill du koppla bort och varför ?
Säkerhetsventiler ska monteras så att de aldrig går att koppla bort från värmekällan med kulventiler. Värmekällorna i ditt fall borde vara, elpatron, panna, växlarens primärsida, växlarens sekundärsida och solfångaren.
-
Kan det kanske vara en bypass för att justera flödet? Del av flödet går i loopen.
Växlaren är väl tilltagen, är ju väldigt små momentana effekter vi snackar om med 6 m2 solfångare.
Hmm, ja kanske. Men det finns liksom ingen möjlighet att justera någonting...
Att växlaren är väl tilltagen låter bra. Men det blir mer än 9 m2 solfångare (4x2.3).
Vilka pumpar vill du koppla bort och varför ?
Tänk dig en situation där tanken är fullt laddad och det är mitt på dagen. Solfångaren blir kanske 120 (?) grader varm. Den värmen får inte laddas in i tanken, för då kokar den! Därför måste cirkpump(ar) stängas av vid för höga temperaturer. Eller tänker jag fel?
Säkerhetsventiler ska monteras så att de aldrig går att koppla bort från värmekällan med kulventiler. Värmekällorna i ditt fall borde vara, elpatron, panna, växlarens primärsida, växlarens sekundärsida och solfångaren.
Nu hängde jag inte riktigt med. Varför ska det finnas fler än en säv på solfångarkretsen? Borde det inte räcka med en på lägsta punkt?
Har idag en säv på pannan. Den står ju i förbindelse med resten av radiatorsystemet med laddomat 21. Har ingen elpatron. Räcker det inte med den ventilen jag har på pannan, om jag installerar solfångare menar du?
-
Teoretiskt låter det kanske rätt och jag vill påpeka att jag inte på något sätt är expert i detta ämnet. Bara en glad amatör precis som du...........men rent praktiskt blir det inga problem för dig som har så stora tankar i förhållande till storlek på solfångare. Inte ovanligt för mig att det kommer in 120-130 grader fr¨ån solfångarna vid start. Tror du gör en höna av en fjäder, men det är kanske bättre att inte lyssna så mycket på mig och skaffa egen uppfattning istället.
Klumpigt skrivet av mig om säk-vent. Så länge värmekällorna alltid har kontakt med en säkventil så räcker det absolut med 2 st i hela din anläggning. Jag är förtjust i kulventiler därför har jag fått sätta in några extra säkventiler.
-
Du tänker alltså montera solfångarna direkt på takpappen? jag har varit med och hängt upp några stycken, och där har det ansetts viktigt från tillverkarens sida att man haft en luftspalt under, typ att lägga den på bärläkten. kan tänka mej att det har med värmen att göra, man vill kanske inte ha en het solfångare direkt på pappen.
-
Du tänker alltså montera solfångarna direkt på takpappen? jag har varit med och hängt upp några stycken, och där har det ansetts viktigt från tillverkarens sida att man haft en luftspalt under, typ att lägga den på bärläkten. kan tänka mej att det har med värmen att göra, man vill kanske inte ha en het solfångare direkt på pappen.
Nej, den kommer ligga på bärläkten! Man vill helst bygga så att eventuell fukt kan ventileras ut. Vet inte hur varma de kan tänkas bli på undersidan, men det kan kanske också vara en orsak till att inte bygga direkt mot takpappen.
-
Det tog lite tid, men i år fick jag upp mina amatörbyggda solfångare på en nypappad och nyläktad del av taket ;D
Här kommer en liten uppdatering om hur det gått, om inte annat för att ge tillbaka lite efter alla råd jag fått samt inspirera fler att sätta upp plana solfångare, köpta eller egenbyggda.
Jag är ganska nöjd med dom, har inte behövt elda något för tappvarmvatten sedan de installerades, vilket var målet.
Kostnaden blev ca 25000 in alles. Inga bidrag finns att få längre, vad jag vet i alla fall.
9 kvm solfångare är det, som körs mot två 500l strömsnästankar. Extern begagnad värmeväxlare, begagnade cirkpumpar. Egenbyggd styrning med en enkel differenstemostat.
Temperaturen har varit som lägst 40 grader i tankarna, oftast ligger den runt 50-60 och i skrivande stund med några dagars sol ligger den på 80+.
Det som är kvar att göra är isolering av värmeväxlare och pumpar, hur man nu gör det smidigast och bäst (?) samt en bättre digital styrning som jag jobbar på, baserad på arduino-plattformen.
Svarar på eventuella frågor efter förmåga.
-
Hej, kul att du uppdaterar oss. Hur blev det med laddningen, var tar du vatten och var skickas det in?
Och exakt hur ser styrningen ut?
Ska eventuellt göra en installation till så är ute efter nya erfarenheter.
Takinstallationen ser får övrigt riktigt proffsig ut.
När jag bytte växlare i vintras köpte jag grov rörisolering som syns på sista bilden. Den kapa jag i samma längd som växlaren och sedan dela jag den på längden. En halva viks runt varje hörn och sedan en överbliven bit på toppen och botten. Sedan tejpar du bara över all synlig minerallull och binder ihop det. Ser ganska proffsigt ut om isoleringen är av tillräcklig demension och demonteras enkelt om det är rätt gjort. Spara några decimeter till pumparna.
-
Tack för tipset ang isoleringen!
Jag tar vatten i botten där det satt avtappning R15, och laddar ungefär på mitten av tanken (där en elpatron aldrig har suttit). Alltså bara i den tank där jag har förrådsberedaren. Den andra parallellkopplade tanken släpar alltid lite efter i temp, vilket inte gör mig något.
Har kommit fram till att laddning på flera nivåer inte skulle fungera för mig efter som omrörningen i tanken av laddpumpen ändå stör skiktningen så pass mycket. Satte ändå en tvåtumsböj vid laddningen för att försöka lugna ner flödet lite, plus att pumpen går på lägsta fart, tror det är 20W eller något sånt. Det brukar vara 3-5 grader varmare i toppen jämfört med botten.
Styrningen är så enkel den kan bli. Två sensorer (termistorer), en i botten av tanken och en i översta solfångaren ger två variabla spänningar som om den i solfångaren är större än den i tanken öppnar ett relä, vilket startar båda pumparna. Kan köpas på conrad som byggsats för lite mer än en hundring tror jag.
Den är alltså helt analog och jag vet t.ex. aldrig hur varmt det är i solfångarna eller delta-T och så. Sånt är ju kul att veta så därför kommer den bytas ut någon gång. Plus att jag inte har något överhettningsskydd på nuvarande styrning... men fungerar gör den onekligen.
Sök på differduino eller kolla här http://www.nateful.com/differduino/differduino.html (http://www.nateful.com/differduino/differduino.html) om du vill ge dig in i det digitala styr- och reglerträsket ;D
Takinstallationen har jag inte på närbild ;)