Alternativ.nu

Övriga ämnen => Energi => Eltillverkning => Ämnet startat av: bonden_jansson skrivet 05 jan-13 kl 21:13

Titel: Högt varvtal på alternator
Skrivet av: bonden_jansson skrivet 05 jan-13 kl 21:13
Hej Alla!

Jag ska göra ett experiment med svänghjulslagring och ska använda en bilgenerator eller alternator som det ju heter, alltså en växelströmsgenerator. Varvtalet kommer bli rätt högt för att få lagrat tillräckligt med energi, ca 20-30 000 rpm. Nog om det!  ;D

Min fråga är vad som kommer ske med laddströmmen?
En bil går juh på runt 2-3000 rpm, så om generatorn har en märkström på 65 A, 12 Vdc och jag drar upp den till 1o ggr högre varv vad händer?
Får jag ut 65 A 12 Vdc om jag sätter en multimeter på tåtarna ut från generatorn?


Tack på förhand!
Titel: SV: Högt varvtal på alternator
Skrivet av: torbjorn skrivet 05 jan-13 kl 21:57
En bilgenerator bör inte utsättas för mer än på sin höjd 10000 varv/min, kanske 12000 för de minsta typerna.
Vid högre varvtal riskerar man flera olika saker:
Rotorn och fältlindningen tål nog inte centrifugalkrafterna utan kan haverera.
Kolen hinner inte följa eventuella ojämnheter i släpringarna utan studsar med påföljd att det blir svårt att få fram ström till fältlindningen.
Virvelströmsförlusterna i statorplåten ökar med varvtalet, vilket leder till höga tomgångsförluster, dålig verkningsgrad och värmeutveckling (egentligen tre olika sätt att uttrycka samma sak).
Eventuellt kan uttagbar ström minska vid högre varvtal pga statorlindningens läckinduktans.
Eventuellt får laddningsregulatorn svårt att hålla ner spänningen vid små strömuttag om det räcker med den s k remanenta magnetismen för att generatorn ska lämna tillräcklig spänning.
Lagren, framför allt det stora kullagret i remskiveänden, kan bli för varmt vid det höga varvtalet (kolla i en SKF-katalog vilket maxvarvtal som anges för aktuell lagertyp i 2RS-utförande).

Jag föreslår att du, om du ska använda en vanlig bilgenerator, dimensionerar om din konstruktion så den fungerar med ett lägre varvtal. Eller ordnar utväxling mellan svänghjul och generator.

Kom ihåg att en bilgenerator alltid måste ligga parallellt med ett bilbatteri för att fungera bra.
Titel: SV: Högt varvtal på alternator
Skrivet av: Huggorm skrivet 05 jan-13 kl 22:28
Kom ihåg att en bilgenerator alltid måste ligga parallellt med ett bilbatteri för att fungera bra.
Nu förstår jag inte helt. Menar du den fysiska placeringen? Annars finns det väll bara ett sätt att koppla, och då blir det ju både parallellkoppling och seriekoppling på en gång, så att säga.
Titel: SV: Högt varvtal på alternator
Skrivet av: torbjorn skrivet 05 jan-13 kl 23:17
Jag menar att den måste vara kopplad parallellt med ett batteri för att det ska bli någon ordning på spänningsregleringen, för att något ska kunna svälja energin i transienter vid plötsliga last- eller varvtalsändringar osv.
Titel: SV: Högt varvtal på alternator
Skrivet av: Huggorm skrivet 05 jan-13 kl 23:21
Aha, då är jag med
Titel: SV: Högt varvtal på alternator
Skrivet av: bonden_jansson skrivet 06 jan-13 kl 09:08
Okej, var det jag misstänkte... Problemet med en fast nedväxling är att när varvtalet sjunker på svänghjulet så kommer den till slut komma ner till noll innan hjulet har stannat.

Kanske får titta på en variator för att få ner varvtalet då... För med en variator ändras nedväxlingen med varvtalet om jag inte minns helt fel.

Tack för bra svar!
Titel: SV: Högt varvtal på alternator
Skrivet av: Existens! skrivet 06 jan-13 kl 10:24
Hur ska du bygga och balansera den övriga konstruktionen för att den ska klara varvtal konstant på 20-30 000 v/m ?