Alternativ.nu
Bygga & Bo => Uppvärmning => Ämnet startat av: Maurenon skrivet 20 jan-14 kl 11:16
-
Hej!
Jag och min sambo köpte för ett par år sedan ett gammalt 1800-tals torp som vi fram till i somras haft som fritidshus. Nu bor vi dock där permanent och i år är alltså första gången vi får tampas med vinterkylan i vardagen- vi har varit där vintertid tidigare, men bara kortare perioder, jul och nyår etc. I oktober installerade vi en luft/luftvärmepump eftersom alla sa att en sådan måste vi bara skaffa; vi skulle både få det varmt och spara pengar. Pumpen i fråga är, om man får tro omdömen och tester, en riktigt bra sådan, en Toshiba designad för att kunna värma upp till 130 kvm. Eftersom torpet bara är 60 och man ju skall köpa en pump som är en dimension större så trodde vi att det skulle bli varmt och skönt på nolltid i hela huset.
Men så är inte alls fallet. Till att börja med så håller den inte den temperatur man satt den på annat än mitt i rummet den sitter i, dvs vardagsrummet. Runt väggarna är det knappt femton grader, för det är den temperaturen elementen står på och man ser då och då att den röda lampan som indikerar att de jobbar tänds. På köksväggen som ligger max tio meter från pumpen, är det alltid ca 2-3 grader lägre där termometern sitter och nere vid elementet är det precis som i vardagsrummet bara 14-15 grader. På övervåningen verkar det inte spela någon större roll vilken temperatur pumpen står på eller vilken hastighet man ställer fläkten på, det är alltid runt 17-18 och kallare vid väggarna där elementen sitter...:( Hur är tanken med elementen när man har luftvärmepump? Skall de alls vara på eller är tanken att de skall komplettera pumpens värme? Det är direktverkande el-element vi har.
Huset är vinterbonat, eller det är iaf vad som sas till oss när vi köpte det, och någon form av isolering måste det väl finnas, för annars hade det gissningsvis varit fullständigt omöjligt att få någon värme öht, men frågan är hur pass bra isoleringen faktiskt är? Rent spontant kan jag väl tänka mig att det är väldigt svårt att få ett såpass gammalt hus att bli lika tätt som ett modernt. Sen vet jag att vi har två värmetjuvar som med största sannolikhet försvårar uppvärmningen. Den ena är att vi har en oisolerad glasveranda till vilken dörren ofta står på glänt eftersom vi har katter som går in och ut genom kattluckan i ytterdörren. Tanken är att vi skall sätta in ytterligare en lucka även i den inre dörren, men det har inte hunnits med än. Den andra energitjuven är vårt kylskåp av gammal modell som inte riktigt går att stänga. Antagligen läcker en massa kyla ut där.
Men trots detta; borde inte pumpen klara av att värma bättre än vad den gör?
Vi har också en rörspis som jag eldar i för att komplettera värmen. Jag tror att den fungerar som den skall; den är provtryckt för några år sedan och det ryker inte in när man använder den. Men jag undrar över hur pass mycket värme det är meningen att den skall kunna ge? Jag har läst olika råd och tips både här och på andra ställen på nätet om hur man bäst eldar i den och fått olika svar. Alternativs handbok säger att man skall börja med små brasor för att sedan succesivt öka storleken och att allt som skall eldas skall sättas fyr på direkt. Jag testade den metoden, men det funkar inte särskilt bra med min spis. Viss värme blir det i den, men för att den skall bli riktigt varm hade jag behövt stapla upp en jättehög brasa, vilket väl knappast är varken praktiskt eller bra? En kakelugnsmakare skrev på sin sida att den här metoden är rentav felaktig och att anledningen att man gjorde så förr var att tjänstefolket som utförde arbetet kunde ha tio kakelugnar att tända och att det här var det enda praktiska sättet att hinna med sitt jobb. På en sotares sida stod det att man inte skulle elda mer än en viss mängd i timmen. Nu brukar jag börja med en medelstor brasa (6 vedträn med liten diameter) och sedan slänga på större och större klabbar en åt gången tills jag uppnått vad jag tror är tillräcklig värme, vilket är när jag kan lägga handflatan mot murstocken i ett par tre sekunder innan det blir för varmt. Den temperaturen brukar ta ca 3-4 timmar att uppnå beroende på hur varm spisen var från början och då har oftast drygt en halv vedkorg gått åt. Jag tänder upp med öppet spjäll/ öppna luckor och sedan stänger jag luckorna och spjällar in så att det brinner lugnare men utan att det ryker in eller att det luktar rök. Jag brukar elda mellan 7 och 11 och sedan igen mellan ca 17 och 21.
Men jag tycker inte att spisen ger så mycket värme som den borde. Visst blir det varmare runt själva murstocken på nedervåningen och även i vardagsrummet där den står och den värme som alstrats håller sig ganska många timmar, men i köket och hallen som ligger bara någon meter bakom den upplever jag ingen skillnad alls, och inte heller på övervåningen. Eldar jag för lite? Om inte, hur kallt har de som bara har rörspis/kakelugn som uppvärmning på vintern? Hur hade man det här i torpet innan elektriciteten kom? De lär ju ha haft en vedspis i köket kopplad till murstocken kan jag tänka mig, men ändå?
Sen skall tilläggas att varken jag eller min sambo har bott i hus tidigare, och sannerligen inte i ett hus från 1810! Kanske är vi bortskämda med jämn och fin värme? För just att värmen är så ojämn känns konstigt nog jobbigt. I huvud, bröst och maghöjd är det nästan för varmt, medan fötter, ben och gren rör sig genom kalla stråk som inte alls är lika varma. Detta märks också när man sitter i soffor och fåtöljer; man funderar på att ta av sig tröjan på överkroppen medan baken och benen undrar varför det är så kallt! :P
Oj, det blev ett långt inlägg. Säkert har jag glömt något trots detta, men då må det vara hänt. Jag är tacksam för alla svar, åsikter, insikter och funderingar. :)
-
Är det vind på huset? Hur mycket isolering ligger där? Den mesta värmen försvinner ut genom taket, fönster och dörrar. Att ha dörren öppen till glasverandan gör garanterat att en stor del av värmen försvinner ut där. Samtidigt som stora mängder kall luft dras in i huset eftersom ni eldar i rörspisen.
Angående rörspisen, när du eldat så att spisen är varm och glöden i princip är borta, stänger du spjället helt då? Tanken är ju att man magasinerar värmen i spisen. På kvällen när spisen blivit svalare är det dags för ny eldning och när det brunnit ut stänger man spjället helt för natten. På så sätt blir spisen aldrig kall, bara lite mindre varm.
-
Välkommen till landet ;) ;D
Jo, inte hade de termostat och 22 grader förr inte. Det blir zoner när man eldar på olika ställen och tilluften kommer in där den kan. Värmekällan i mitten av huset och kylan vid ytterväggarna.
Men tillbaks till ditt problem. Kylskåpet är inte boven. Dörren på glänt till verandan är en stor läcka. Titta så du inte har t ex köksspjället öppet. Gå runt och känn så det inte drar någonstans. Dreva, tejpa innanfönster.
Köp tofflor ;D
-
huset är från 1810 och troligen ett timmerhus.väggarna brukar inte vara något problem,men däremot brukar trossbottnarna(tak och golv) vara i stort oisolerade,med kanske sågspån,flis,kolstybb eller vad man nu hade i grannskapet att lägga som fyllnadsmedel.
det brukar bara vara ett tunt lager (5-15 cm) som i stort inte isolerar något.
om huset är tilläggsisolerat bör man ha lagt i ny isolering i golv och på vinden samt ev åtgärdat även väggarna.Isoleringsfrågan är en vetenskap för sig då moderna isolermaterial såsom mineralull faktiskt kan orsaka mer skada än nytta på ett timmerhus.
nu över till värmesystemen.
Rörspisen skall klara uppvärmningen i stort sjävt i alla fall på nedervåningen,den funkar precis som en kakelugn och den främsta uppvärmningen den ger är strålningsvärme.
luftvärmepumpen skall också helt själv klara av ett så litet hus,jag har själv en nyinstallerad som ger 20 grader jämn värme i hela huset,ngt varmare i köket där den sitter,dock gäller det att man har fritt flöde mellan rummen,inga stängda dörrar.
jag har också kattlucka men det är inga problem för pumpen att klara det.
jag skulle råda dig att kolla upp kapaciteten på pumpen,den är relativt nyinstallerad?
köpt av en seriös firma som säljer modell anpassad för Sverige?
det importeras(s.k sidoimport) pumpar gjorda för sydeuropa eller Asien och de klarar tyvärr inte sitt jobb i kalla norden.
elelementen skall du inte behöva om pumpen går som den ska.de dricker mycket el och ger dålig värme.
ett fläktelement av god kvalitet ersätter flera direktverkande elelement till mycket lägre driftskostnad.
mitt eget hus är nog som ditt,55 kvadrat med ett litet rum på vinden.(ouppvärmt då det används som bibliotek,vill jag ha värme där räcker det med att öppna trappdörren från köket,värme stiger snabbt upp)
uppvärms av i huvudsak en luftvärmepump,innan den av en kökskamin och ett fläktelement som backup när jag inte var hemma.
nu eldar jag som vanligt när jag är hemma och pumpen vilar sig och jag har jämn temperatur i hela huset,inställd på 20 grader.
Huset är original,dvs INTE tilläggsisolerat timmerhus förutom att trossbotten på vind är tilläggsisolerat med cellulosaull.
komforten är för mig ok,lite golvdrag och visst läcker huset värme men så länge värmekostnaderna är rimliga är det acceptabelt.
förr hade man i mitt hus vedspis i köket samt kakelugnar i de båda rummen.det kräver dock att någon är hemma och eldar,vilket hustrun var förr
direktverkande el kopplades in i samband med att huset elektrifierades på 70-talet.innan dess var det gamla standarden.
vatten och badrum byggdes av mig -84 då jag köpte huset,efter 1 år slängdes elelementen ut och kökskamin och ETT fläktelement installerades. i år installerades en luftvärmepump då de nya modellerna är så pass effektiva att det för mig är lönsamt.
åtgärder du bör göra:
kolla upp din pump.
kolla upp isolering i golv och tak
har du tätningslister i gott skick i fönster och dörrar?
fixa kattluckan,en dörr på glänt mot kylan tar mycket kwatt.
ett gammalt kylskåp tar också mycket el,troligen 3-4 ggr så mycket som ett modernt.
detta är några tips,fler lär komma från andra. ulf
-
fler lär komma från andra. ulf
Massor av bra tips från föregående.
Mitt tips är att innan större åtgärder görs. Låt de olika fackfolk(typ fläktförsäljare) bevisa att de har kunskap om GAMLA HUS. Det är inte samma sak att prata, isolering, fuktvandring, tätskikt mm när det gäller äldre hus. Länsmuseet kan säker ge er tips på folk som kan sina saker. Typ hantverkare som kan sin sak.
Och visst är det så att man får det hus man köpt. Om man inte blåser ut det totalt men då är min fundering varför man köpt just det huset...... Lycka till!
-
En annan sak när det gäller rörspisen, visst hjälper den till att värma övriga rum men, det är framförallt rummet den står i som värms upp om det tidigare var en vedspis i köket så var det kanske i där man bodde förr på vintern? Ofta stängde man av vissa rum på vintern för att spara ved och bodde i köket och kanske ett rum till.
Tänk också på att hallar/farstur ofta var kallutrymmen och oisolerade. Inte ens den isolering i golvet som målarmästaren skrev ovan fanns där. Man hade alltid dörren till hallen/farstun stängd. Hallen fungerade som en sluss mellan den riktigt kalla utomhusluften och den varma inne. Även trappor brukade tillhöra kallutrymmen. Så om ni inte redan stängt ut till hall och farstu gör det och kolla om det blir någon skillnad.
-
Ett kylskåp drar max 0,2 kW, och om det går hela tiden blir det 0,2 kWh, och det flyttar kanske 0,6-0,8 kW från fram/insidan till baksidan om dörren står öppen (det är ju en liten värmepump som tar och ger värmen i samma rum). Det tillför köket 0,2 kW värme. Alltså inte problemet.
Trots att det är dålig isolering med endast brädor och 5-15 cm sågspån på vinden så kommer den utkylningen inte i närheten av vad som sker om du har luftutflöde på övervåningen och inflöde på nedervåningen. Drag är det som stjäl mest värme, sedan enkelglas i fönstren.
Din värmepump kan vara felinstallerad. Alla installatörer kan göra fel, och värmepumpen kan ha hur bra värden som helst, men har den inte blivit fylld med rätt mängd så kan den inte pumpa som den skall.
-
Jag siktar in mig på rörspisen. Är det verkligen en rörspis? Är det en femkanalers eller trekanalers? Vi hade en femkanalers rörspis förut och om jag eldade den med kanske max 15 stycken vedträd (mera troligt 10) av handledstjock björk så var den så varm på utsidan att det nära på brändes. Det felet vi gjorde var att vi inte stängde spjället helt eftersom jag är rädd för att bli kolmonoxidförgiftad. Det man kan göra är att man tar en plåthink och rakar ur hela eldstaden när det bara är lite glöd kvar. Då kan man stänga spjället helt. Denna hink måste man också vara noga med att ställa på ett eldsäkert ställe utomhus.
-
Jag siktar in mig på rörspisen. Är det verkligen en rörspis? Är det en femkanalers eller trekanalers? Vi hade en femkanalers rörspis förut och om jag eldade den med kanske max 15 stycken vedträd (mera troligt 10) av handledstjock björk så var den så varm på utsidan att det nära på brändes. Det felet vi gjorde var att vi inte stängde spjället helt eftersom jag är rädd för att bli kolmonoxidförgiftad. Det man kan göra är att man tar en plåthink och rakar ur hela eldstaden när det bara är lite glöd kvar. Då kan man stänga spjället helt. Denna hink måste man också vara noga med att ställa på ett eldsäkert ställe utomhus.
Om man inte skjuter spjället så försvinner värmen snabbt ur spis och murstock så det kan ju vara en anledning att trådskaparens funkar sådär. Att få upp värmen i en rörspis som redan är varm ska gå med en brasa som du skriver. Ännu snabbare går det ju om spisen inte kylts ut mellan eldningarna.
-
En spis eller kamin som står med öppet drag är det värsta energislöseriet. Där gör den varma skorstenen eller eldstaden att draget bibehålls en del. Och i början, när det brunnit slut, så kanske det är 150 grader som den utsläppta luften får, medan motsvarande mängd luft som måste in i huset kanske håller -10 grader och skall värmas till 150 för att släppas ut. På morgonen har utgående temp kanske sjunkit till 30 grader.
Jag är också lite harig vad gäller koloset, och slarvar man och missar att de finns en del kvar i askan som startar om, så luktar det illa. Brukar därför stänga finluckorna istället för dragspjället. De tätar nästan lika bra, men då behåller man undertrycket i kaminen.
-
På kakelugnar har jag för mig det är ca 3 kvadratdecimeter varm yta, per kvadratmeter rumsyta, som ska värmas typ. Brukar vara rummet den står i.
Min pump ska klara 150 kvm, står det i papperna. Nedervåningen där den sitter är på 65 kvm, sexdelad planlösning.
Har den inställd på 18 och det håller den i rummet där den sitter, men det minskar lite för varje dörrhål värmen ska igenom. Jag ser pumpen som ett komplement, till köksspisen och kakelugnen, vilket är det man ska göra, enligt den som sålde och den som installerade.
Ytterdörrar på glänt och andra otätheter suger ju in kyla typ.
-
Man brukar säga att man tappar ca 2 grader C per dörröppning räknat från rummet med luftkonvektorn, och då pratar vi moderna hus. I ett gammalt hus där isoleringen kan vara lite si och så (som flera redan konstaterat) kan det snabbt droppa mycket mer än så. Är det dessutom en billig pump som inte är avsedd för klimatet (det säljs tyvärr sån skit ibland, saker som är tänkta för södra Europa etc) så kommer den inte göra ett jädra skit nytta när det fryser till för de klarar inte att jobba när det blir tvåsiffrigt kallt. Riktigt kassa konstruktioner kan sluta göra nån relevant nytta redan vid nollan. Vad är det för pump? Vet du att den är avsedd för nordiskt klimat?
Annars; vad är det för fönster? Enkel, dubbel, trippel? Är tätningslisterna nåt att ha eller är de slut? Drar det nånstans? Är vindsluckan oisolerad? osv osv osv...
Det låter definitivt som att du har (minst) en köldbrygga eller annan värmetjuv nånstans, för inte ens ett hus med tunn (men korrekt) isolering borde bli så kallt när du eldar som en tok.
Och fixa den där kattluckan, hörrö! ;)
-
Jag tjatar vidare om ventilations(drag)förlusterna :) 3 kubikmeter luft kostar ungefär lika mycket att värma som 1 liter vatten. Om du har ett utflöde av luft med 20 grader (fortfarande -10 grader ute) genom en ventilationskanal som är 14 x 14 cm (vanlig kanaldimension i skorsten) och 1 m/s (som den vind du får i ansiktet när du går sakta inne) så blir det samma energiförlust som om du skulle ta en dusch (25 liter) varje timme, dygnet runt.
Så, när du stängt dörren till verandan och kollat med pumpintallatören att den matar på som den skall, så leta drag. Jag hade av någon obegriplig anledning (dum i huvudet :-[) öppnat spjället till imkanalen i köket (28 x 28 cm) och begrep inte varför huset inte blev varmt fast jag eldade som en besatt. Så titta så inget står öppet ;)
-
Är det vind på huset? Hur mycket isolering ligger där? Den mesta värmen försvinner ut genom taket, fönster och dörrar. Att ha dörren öppen till glasverandan gör garanterat att en stor del av värmen försvinner ut där. Samtidigt som stora mängder kall luft dras in i huset eftersom ni eldar i rörspisen.
Angående rörspisen, när du eldat så att spisen är varm och glöden i princip är borta, stänger du spjället helt då? Tanken är ju att man magasinerar värmen i spisen. På kvällen när spisen blivit svalare är det dags för ny eldning och när det brunnit ut stänger man spjället helt för natten. På så sätt blir spisen aldrig kall, bara lite mindre varm.
Det finns två kattvindar på sidorna, varav den ena är igensatt. I den som går att komma in i är det isolerat med spånplattor och modern isolering mot sovrumsväggen. Mot ytterväggen ser det ut som den enda isoleringen är torkat gräs...:) Dessutom finns en lucka upp till taket, men där är inte mycket utrymme innan nocken och förutom runt själva luckan verkar det vara oisolerat vid taket.
Jo, jag brukar stänga igen spjället helt, eller nästan helt. Sambon är lite orolig över kolmonoxidförgiftning av både människa och katt. Spisen brukar vara ljummen eller lite varm när jag börjar elda igen.
Välkommen till landet ;) ;D
Jo, inte hade de termostat och 22 grader förr inte. Det blir zoner när man eldar på olika ställen och tilluften kommer in där den kan. Värmekällan i mitten av huset och kylan vid ytterväggarna.
Men tillbaks till ditt problem. Kylskåpet är inte boven. Dörren på glänt till verandan är en stor läcka. Titta så du inte har t ex köksspjället öppet. Gå runt och känn så det inte drar någonstans. Dreva, tejpa innanfönster.
Köp tofflor ;D
Haha, varma yllesockor och tovade tofflor är redan standardutrustning. Och för att klargöra värmefrågan ytterligare så är det inte så att vi förväntar oss att gå runt i t-shirt och underkläder mitt i vintern. Nej, det är ordentligt påklädd som gäller...:)
Jag siktar in mig på rörspisen. Är det verkligen en rörspis? Är det en femkanalers eller trekanalers? Vi hade en femkanalers rörspis förut och om jag eldade den med kanske max 15 stycken vedträd (mera troligt 10) av handledstjock björk så var den så varm på utsidan att det nära på brändes. Det felet vi gjorde var att vi inte stängde spjället helt eftersom jag är rädd för att bli kolmonoxidförgiftad. Det man kan göra är att man tar en plåthink och rakar ur hela eldstaden när det bara är lite glöd kvar. Då kan man stänga spjället helt. Denna hink måste man också vara noga med att ställa på ett eldsäkert ställe utomhus.
Har ingen aning om hur många kanaler den kan ha. Att det är en rörspis är jag tämligen säker på eftersom det är en murad kakelugn utan kakel. Och för att det stod att det var en rörspis i mäklarbeskrivningen...:) Jag gissar att fler kanaler är bättre? Eldade du bara tio vedträn från upptändning? Jag antar att det var allt-på-en-gång metoden och att spisen var ljummen?
åtgärder du bör göra:
kolla upp din pump.
kolla upp isolering i golv och tak
har du tätningslister i gott skick i fönster och dörrar?
fixa kattluckan,en dörr på glänt mot kylan tar mycket kwatt.
ett gammalt kylskåp tar också mycket el,troligen 3-4 ggr så mycket som ett modernt.
detta är några tips,fler lär komma från andra. ulf
Pumpen är nyinstallerad av Polarpumpen och skall klara mer än dubbla husytan, så jag tycker inte att problemet borde ligga där...
Men hur är det annars, skall en luftvärmepump kunna hålla den temperatur den är inställd på även i ett så gammalt hus som vårt?
I avdelningen tätningslister och fönster finns nog en del att göra. Fönstren på nedervåningen är bytta för inte alltför längesedan, men på övervåningen finns vissa fönster där det uppenbarligen inte håller tätt; tvåglas är det, men i utrymmet mellan glasen ser det ut som om mögel har tagit sig in.
Kattlucka finns, men vår sticksåg havererade, därav vår oföretagsamhet....:)
Ny kyl/frys är också på gång. Det gäller bara att hitta en modell som passar eftersom dagens standardmått bara undantagsvis är kompatibla med husets egna unika standard...:)
Massor av bra tips från föregående.
Mitt tips är att innan större åtgärder görs. Låt de olika fackfolk(typ fläktförsäljare) bevisa att de har kunskap om GAMLA HUS. Det är inte samma sak att prata, isolering, fuktvandring, tätskikt mm när det gäller äldre hus. Länsmuseet kan säker ge er tips på folk som kan sina saker. Typ hantverkare som kan sin sak.
Och visst är det så att man får det hus man köpt. Om man inte blåser ut det totalt men då är min fundering varför man köpt just det huset...... Lycka till!
Det låter som en bra idé att göra vid tillfälle. Han som installerade pumpen sa varken bu eller bä om han visste något om det förelåg speciella förutsättningar för gamla hus.
Vi vill ha just det här huset, det är gammalt, fint och har en själ! :)
Tänk också på att hallar/farstur ofta var kallutrymmen och oisolerade. Inte ens den isolering i golvet som målarmästaren skrev ovan fanns där. Man hade alltid dörren till hallen/farstun stängd. Hallen fungerade som en sluss mellan den riktigt kalla utomhusluften och den varma inne. Även trappor brukade tillhöra kallutrymmen. Så om ni inte redan stängt ut till hall och farstu gör det och kolla om det blir någon skillnad.
Som det är nu fungerar glasverandan som sluss och hall eftersom det ju är rummet där ytterdörren sitter. Att stänga till till den ursprungliga hallen kan nog bli svårt då man då blockerar luftflödet för luftvärmepumpen som sitter i vardagsrummet.... :-\
På kakelugnar har jag för mig det är ca 3 kvadratdecimeter varm yta, per kvadratmeter rumsyta, som ska värmas typ. Brukar vara rummet den står i.
Min pump ska klara 150 kvm, står det i papperna. Nedervåningen där den sitter är på 65 kvm, sexdelad planlösning.
Har den inställd på 18 och det håller den i rummet där den sitter, men det minskar lite för varje dörrhål värmen ska igenom. Jag ser pumpen som ett komplement, till köksspisen och kakelugnen, vilket är det man ska göra, enligt den som sålde och den som installerade.
Ytterdörrar på glänt och andra otätheter suger ju in kyla typ.
Det låter som en vettig installatör. Det skall tilläggas att husets planlösning är ytterdörr till glasveranda, därefter hall med trappa upp till vänster, vardagsrum till höger och kök rakt fram. Från köket finns också en dörr till vardagsrummet. På övervåningen finns en liten övre hall med toalett till vänster och sovrum rakt fram. I hallen finns också den kattvind som går att komma åt.
Man brukar säga att man tappar ca 2 grader C per dörröppning räknat från rummet med luftkonvektorn, och då pratar vi moderna hus. I ett gammalt hus där isoleringen kan vara lite si och så (som flera redan konstaterat) kan det snabbt droppa mycket mer än så. Är det dessutom en billig pump som inte är avsedd för klimatet (det säljs tyvärr sån skit ibland, saker som är tänkta för södra Europa etc) så kommer den inte göra ett jädra skit nytta när det fryser till för de klarar inte att jobba när det blir tvåsiffrigt kallt. Riktigt kassa konstruktioner kan sluta göra nån relevant nytta redan vid nollan. Vad är det för pump? Vet du att den är avsedd för nordiskt klimat?
Annars; vad är det för fönster? Enkel, dubbel, trippel? Är tätningslisterna nåt att ha eller är de slut? Drar det nånstans? Är vindsluckan oisolerad? osv osv osv...
Det låter definitivt som att du har (minst) en köldbrygga eller annan värmetjuv nånstans, för inte ens ett hus med tunn (men korrekt) isolering borde bli så kallt när du eldar som en tok.
Och fixa den där kattluckan, hörrö! ;)
Den här pumpen är det: http://www.polarpumpen.se/luft-luft-varmepump/varumarken/toshiba/toshiba-polar-10-nd- (http://www.polarpumpen.se/luft-luft-varmepump/varumarken/toshiba/toshiba-polar-10-nd-)
Fönstrena är dubbelglas så när som på två små trekantiga fönster där det är enkelglas. Det ena av dessa sitter i trappan medan det andra är ligger på den igensatta kattvinden och inte går att komma åt. Där lär väl en del värme försvinna kan jag tänka mig.
Takluckan borde nog isoleras igen för det föll ner små bitar av isolering när jag lyfte på den.
Tätningslister skall kollas upp och kattluckan skall fixas så fort vi skaffat ny sticksåg! :D
Jag tjatar vidare om ventilations(drag)förlusterna :) 3 kubikmeter luft kostar ungefär lika mycket att värma som 1 liter vatten. Om du har ett utflöde av luft med 20 grader (fortfarande -10 grader ute) genom en ventilationskanal som är 14 x 14 cm (vanlig kanaldimension i skorsten) och 1 m/s (som den vind du får i ansiktet när du går sakta inne) så blir det samma energiförlust som om du skulle ta en dusch (25 liter) varje timme, dygnet runt.
Så, när du stängt dörren till verandan och kollat med pumpintallatören att den matar på som den skall, så leta drag. Jag hade av någon obegriplig anledning (dum i huvudet :-[) öppnat spjället till imkanalen i köket (28 x 28 cm) och begrep inte varför huset inte blev varmt fast jag eldade som en besatt. Så titta så inget står öppet ;)
Vad är en imkanal? Vi har bara en vanlig elspis i köket med en köksfläkt och ovanpå den en mikro.
Tack så hemskt mycket för alla tips! :D
-
Imkanalen öppnade man luckan till så inte det blev imma på fönstren när man lagade mat. Du har nog köksfläkten kopplad dit, så då är det fixat.
Lycka till!
-
Vi har ett gammalt hus från 1800-talet. Renoverat 1947 och sen dess mest målat. Ett kallt, dragit men mycket friskt hus.
Värmer också med direktverkande el och värmepump, en "bättre" Toshiba. Innan vi satte in pumpen var det kallt överallt. Trots elementen. Nu är det varmare men inte jättevarmt. Vi har en grundvärme på 19 grader via pumpen. Har pumpens fläkt inställd på läge tre av fyra. Den låter en del men det är ok.
Pumpen värmer till en grundvärme men klarar inte att värma hela huset så elementen är på i badrum, kök, källare, arbetsrum och sovrum. Men vi har dräglig temperatur tack vare att vi eldar mycket i vår kamin i vardagsrummet, ibland också köksspisen.
Första året vi bodde här var jag dumsnål och vi hade en grundtemperatur på 14 grader. Men jag fick ont i lederna och nu är 19 grader bättre. :)
Det är viktigt att luftflödet från pumpen går runt på undervåningen. Vi hjälper den med en bordsfläkt, speciellt när vi eldar.
Vi gör av med ungefär 17000 kWh per år. Helt ok för ett hus på 140 kvm och direktverkande el. Vi tjänade in pumpen de två första åren vi bodde här.
För att "tjäna" ännu mer i uppvärmningskostnad skulle vi kunna tilläggsisolera, både tak och väggar. Men jag är tveksam.
Vi har vant oss att det är kallt: långkalsonger, sockar och tofflor, tröjor, fleecemorgonrock osv hjälper mycket. Och att elda. Ofta 25 grader i rummet med kaminen. ;)
Tillägg: och vissa väggar är väldigt kalla, ingen säng står längs en sådan vägg. :)
-
Kom ihåg att det ligger i sakens natur att luftvärmepumpar ALLTID förlorar värmeeffekt i kyla. Lite grovt kan man säga att om det är några plusgrader ute så bestäms värmeeffekten mest av hur stor kompressor som sitter i den, men när det är nedåt 10-15 grader kallt spelar kompressorns storlek ingen större roll utan då är det storleken på utomhusdelens förångare som är avgörande. Det där gör att om man jämför två värmepumpar med lika stor utomhusdel men där den ena har större uppgiven effekt, så kanske effektskillnaden inte är så stor i riktig kyla som vid högre temperaturer.
Effekten beror också kraftigt på hur bra avfrostningsautomatiken fungerar, under avfrostningsperioderna ger den ju ingen värme ifrån sig men om den avfrostar för sällan eller ofullständigt så fryser förångaren igen och då blir det inte heller någon värme att tala om.
Många luftvärmepumpar får problem med avfrostningen vid ostadigt väder (nollgradigt, byig vind, det regnar, haglar och snöar om vartannat osv). Det är också vanligt att de, speciellt då det är riktigt kallt, misslyckas med avfrostningen om det blåser stark sidvind. Har man sådana problem kan det löna sig att sätta upp ett vindskydd någon meter på sidan om utomhusdelen.
För att få ut maximal värme ur en luftvärmepump bör man ställa in den så att inomhusdelens fläkt alltid går på högsta fart (och så får man finna sig i eventuellt oljud).
För att kontrollera om den går som den ska kan det vara intressant att rigga upp en termometer så att den mäter temperatur på utgående varmluft från inomhusdelen. Skicka in tempgivaren några cm innanför ledskenorna i luftutblåset, men inte så långt att den skrapar emot fläkten. Man kan också koppla in en effektmätare mellan värmepumpen och elnätet, om effektförbrukningen är mycket mindre än den borde vara enligt databladet vid aktuell utetemperatur kan det bero på kylmediebrist.
Det är också intressant att hålla ett öga på utomhusdelens förångare, för att se om den får ett jämnt frostlager eller om den blir "randig". Randighet KAN tyda på kylmediebrist, men på vissa värmepumpar är det normalt under en del förhållanden. Har man tittat till den flera gånger om dan under en vecka och aldrig sett ett jämnt frostlager kan man börja bli misstänksam, men man behöver inte bekymra sig för att den ser randig ut bara en gång.
Man ska ALDRIG lyssna på vad en återförsäljare säger om en luftvärmepump, utan man ska själv lusläsa tabeller och diagram i de datablad och beskrivningar som tillverkaren har publicerat.
-
Korta kommentarer:
Toshiba är, svjv, bra skit. Det är nog inte pumpens fel att det inte blir varmt (förutsatt, förstås, att det inte är nåt fel på den).
Skit i att mecka med kyl/frys, helt meningslöst i dagsläget. Nettoeffekten från kyl/frys är att de tillför värme, även om de står vidöppna! När skåpen jobbar så genererar de mer värme än kyla (pga ineffektivitet) så det enda ett byte av kyl/frys kan leda till vad gäller inomhustemperatur är att den sjunker! Det du kan vinna på att byta är att det kan tänkas sänka elräkningen en del, men jag tror inte du kommer märka det i den allmänna ekonomin om du har så stora problem med att alls hålla huset drägligt varmt som det verkar.
Har du kass isolering på vinden så går värmen rakt ut! Isoleringen på vinden är husets "mössa", har du ingen mössa på kåken spelar det väldigt lite roll vad du har för fönster, väggar, trossbotten etc. Börja där först, ALLT annat är sekundärt!
Skaffa bubbelplast för växthus eller nåt liknande och tejpa/häfta upp över enkelglasfönstrena och andra fönster som verkar väldigt kalla och/eller dragiga. Gör massor, empiriskt testat. Worst case, dra dit wellpapp, masonit, nånting! Allt är bättre än enkelglas eller dragiga fönster! Men börja med mössan.
Sa jag att du ska börja med mössan? Gör det. ;)
-
Pumpen värmer till en grundvärme men klarar inte att värma hela huset så elementen är på i badrum, kök, källare, arbetsrum och sovrum. Men vi har dräglig temperatur tack vare att vi eldar mycket i vår kamin i vardagsrummet, ibland också köksspisen.
Första året vi bodde här var jag dumsnål och vi hade en grundtemperatur på 14 grader. Men jag fick ont i lederna och nu är 19 grader bättre. :)
Det är viktigt att luftflödet från pumpen går runt på undervåningen. Vi hjälper den med en bordsfläkt, speciellt när vi eldar.
Vi gör av med ungefär 17000 kWh per år. Helt ok för ett hus på 140 kvm och direktverkande el. Vi tjänade in pumpen de två första åren vi bodde här.
För att "tjäna" ännu mer i uppvärmningskostnad skulle vi kunna tilläggsisolera, både tak och väggar. Men jag är tveksam.
Vi har vant oss att det är kallt: långkalsonger, sockar och tofflor, tröjor, fleecemorgonrock osv hjälper mycket. Och att elda. Ofta 25 grader i rummet med kaminen. ;)
Tillägg: och vissa väggar är väldigt kalla, ingen säng står längs en sådan vägg. :)
Det låter som om du har en större variant av vårt hus. Bra att höra att man tjänar på pumpen trots att elementen får hjälpa till lite grann. :)
Problemet för oss är att eftersom vi inte bott här permanent innan, så har vi ingen vinterelkostnad att jämföra med. Men jag har för mig att bara grundvärmen förra året kostade en dryg tusenlapp när det var som kallast... Som jämförelse låg decembers elräkning(en varm december dock) på 1300....
Jag tror också att det är en vanesak med kylan. Man är bortskämd med att värmen alltid är jämn och perfekt vintertid....:)
För att få ut maximal värme ur en luftvärmepump bör man ställa in den så att inomhusdelens fläkt alltid går på högsta fart (och så får man finna sig i eventuellt oljud).
Jag brukar öka fläkten när vi går och lägger oss eftersom ingen då är på nedervåningen. Innerdelen sitter i vardagsrummet precis bredvid soffan, så om jag kör maxfart när vi är där blir det ett väldigt oväsen...:( Skiljer det något i elförbrukning beroende på vilken hastighet man kör fläkten i? Och hur mycket extra el drar det om man höjer någon/några grader? Som det är nu står den på 24 grader och då är det mellan 20,5 och 21,5 i köket och under 20 på övervåningen gissningsvis...
Korta kommentarer:
Toshiba är, svjv, bra skit. Det är nog inte pumpens fel att det inte blir varmt (förutsatt, förstås, att det inte är nåt fel på den).
Skit i att mecka med kyl/frys, helt meningslöst i dagsläget. Nettoeffekten från kyl/frys är att de tillför värme, även om de står vidöppna! När skåpen jobbar så genererar de mer värme än kyla (pga ineffektivitet) så det enda ett byte av kyl/frys kan leda till vad gäller inomhustemperatur är att den sjunker! Det du kan vinna på att byta är att det kan tänkas sänka elräkningen en del, men jag tror inte du kommer märka det i den allmänna ekonomin om du har så stora problem med att alls hålla huset drägligt varmt som det verkar.
Har du kass isolering på vinden så går värmen rakt ut! Isoleringen på vinden är husets "mössa", har du ingen mössa på kåken spelar det väldigt lite roll vad du har för fönster, väggar, trossbotten etc. Börja där först, ALLT annat är sekundärt!
Skaffa bubbelplast för växthus eller nåt liknande och tejpa/häfta upp över enkelglasfönstrena och andra fönster som verkar väldigt kalla och/eller dragiga. Gör massor, empiriskt testat. Worst case, dra dit wellpapp, masonit, nånting! Allt är bättre än enkelglas eller dragiga fönster! Men börja med mössan.
Sa jag att du ska börja med mössan? Gör det. ;)
Det verkar inte vara något fel på pumpen; den skickar definitivt ut ordentligt med varmluft....:)
Det är inte odrägligt här, det är hyfsat, jag bara tyckte/trodde att det borde vara bättre med tanke på förutsättningarna (ny pump, eldning, litet hus etc etc).
Och jag skall titta på mössan. Lovar. (:)
-
Jag tänker mig att du har lågt i tak. Det är inte helt optimalt ur värmespridningssynpunkt. Är pumpens jalusi riktat neråt eller uppåt? Jag skulle tro att snett uppåt fungerar bättre i ett gammalt hus. Annars skulle jag köpa rökelse för att lägga rökspår så jag ser hur luftströmmarna går. Känn med handen på väggar och hörn. Man brukar kunna känna var det drar och känns kallt.
/Jan
-
Vårt hus blev så väldigt mycket varmare när vi isolerade vinden ordentligt. Dessutom satte vi in en kassett i rörspisen, den värmer numera upp väldigt bra på lite ved. Men vår rörspis var iofs oanvändbar innan. Alla kanske inte vill göra ett sånt ingrepp i sitt hus. Vi har också kallhallar vi stänger om, blir som en luftsluss. Innan vi bytte pannan var det förskräckligt kallt här. Vi brukade stänga om köket på kvällen och däri hade vi ett konvektorelement på en timer, så det i alla fall skulle vara varmt i ett rum på morgonen. Numera har vi en ny panna med acktank och oftast över 18 grader. Oftast. Igår var det däremot bara 14 grader. :P
-
Det är svårt med värmepumpar, dom fungerar som bäst när det är nollgradigt ute. När det blir kallare och du behöver mycket mer värme, går dom som sämst! Det jag skulle gjort vore att skaffa en pelletskamin, den har bra kappasitet och är lättskött. Framför din rörkamin skulle jag sätta en vanlig kamin kaminröret skulle jag dra igenom en plåt där du har luckorna. Då får du det lätteldat, och värmer på samma gång upp rörspisen. Glöm inte stänga spjället när du eldat färdigt.
-
Rökelse var en kul variant på läcksökning, det skall jag testa :)
-
Det är svårt med värmepumpar, dom fungerar som bäst när det är nollgradigt ute. När det blir kallare och du behöver mycket mer värme, går dom som sämst!
Nu pratar du dock luft-luft. Jord- och bergvärme etc har inte samma problem. Eller jo, det har de, men det är sällan det blir riktigt lika kallt i backen som i luften. Är systemet rätt dimensionerat med tillräckligt djup borra eller tillräckligt många meter i backen ska det bara i undantagsfall gå under nollan på invärmen, men är det för snålt tilltaget med slang så kan intemperaturen rasa till ganska många minusgrader och då blir det kass effektivitet i värmepumpen.
Sjövatten är rätt nimt där. Så länge sjön inte bottenfryser så lär temperaturen in hålla i alla fall några plus och då går pumpen fint som snus. Men då ska man ju bo i närheten av en sjö med...
-
Som jämförelse låg decembers elräkning(en varm december dock) på 1300....
Som det är nu står den på 24 grader och då är det mellan 20,5 och 21,5 i köket och under 20 på övervåningen gissningsvis...
1300 är inget för en månads förbrukning. Hade den legat på 3000 kWh hade jag höjt på ögonen... 25-30000 kWh på ett år, varav 10000 är hushållsel är nog ganska vanligt för ett eluppvärmt hus.
24 grader är ganska mycket. :)
Vill du/ni ha så varmt? Det är kanske enklare att ställa in sig på 18-19 grader och anpassa sig efter det? Med kläder osv. Och sen stödelda så det blir tillfälligt varmt och skönt. Är vi hemma så brassar vi på och har vi varit borta en hel dag är det kyligt tills vi får fart i kaminen.
-
Tycker inte heller det verkar som värmen blir dålig, eller att det är dyrt, med tanke på den höga temperaturen.
-
Jag tänker mig att du har lågt i tak. Det är inte helt optimalt ur värmespridningssynpunkt. Är pumpens jalusi riktat neråt eller uppåt? Jag skulle tro att snett uppåt fungerar bättre i ett gammalt hus. Annars skulle jag köpa rökelse för att lägga rökspår så jag ser hur luftströmmarna går. Känn med handen på väggar och hörn. Man brukar kunna känna var det drar och känns kallt.
/Jan
Jo, takhöjden är varierande, men varierande låg; mellan 175 och 200 ungefär. Pumpens jalusi är riktat snett uppåt, så kanske hade installatören viss koll på gamla hus. Eller så hade han bara tur... ;D
1300 är inget för en månads förbrukning. Hade den legat på 3000 kWh hade jag höjt på ögonen... 25-30000 kWh på ett år, varav 10000 är hushållsel är nog ganska vanligt för ett eluppvärmt hus.
24 grader är ganska mycket. :)
Vill du/ni ha så varmt? Det är kanske enklare att ställa in sig på 18-19 grader och anpassa sig efter det? Med kläder osv. Och sen stödelda så det blir tillfälligt varmt och skönt. Är vi hemma så brassar vi på och har vi varit borta en hel dag är det kyligt tills vi får fart i kaminen.
1300 var för december i år med luftvärmepump och avstängda element. Dock skall väl sägas att vi har en lillstuga på 15 kvm där elementen fortfarande är på rätt mycket eftersom jag brukar sitta och väsnas och göra musik där. Dessutom har vi gäster då och då även på vintern och då dras elementen givetvis också upp en del. Vi har också ett element som håller runt tio grader i den förrådsdel där vi har vårt lager. (vi säljer mobilskal, att ha alltför kall förvaring är dåligt ur hållbarhetssynpunkt)
Och 1300 är bara förbrukningselen, sedan tillkommer ju nätkostnaden, men den är ju nästan samma varje månad...
24 grader höjde jag bara till i ett försök att få till högre temperatur på övervåningen, vilket misslyckades. Har sänkt till 21 nu.
Jag har nu kommit på vad jag gjorde för fel med min eldning. Jag var för feg! Igår testade jag att elda mer på en gång istället för att lägga in en vedklabb i taget när det som var inne i spisen nästan brunnit ner. Jävlar vilken skillnad! Betydligt snabbare värme, betydligt bättre värme och betydligt mindre vedåtgång! Det är inget fel på den här spisen inte! :D
-
Sen kan det vara lite pyssel, med att få till de bästa inställningarna på möget också. Man får prova olika lägen.
Farsan gnällde över att hans värmde mer än den skulle. Nån avkänningsgrej läste av temperaturen fullt på alla håll och då även några meter bort på ena hållet, där en hel rad fönster sitter, hehe..
-
Om värmepumpen fungerar bäst runt nollan, vad tror ni att sätta utedelen i krypgrunden? ???
Fryser inte där ju.
-
Det utrymmet kyler du snabbt ned, och då blir det ruskigt golvkallt ;)
-
Det utrymmet kyler du snabbt ned, och då blir det ruskigt golvkallt ;)
Och det är det redan :P
-
Isolering uppåt är nyckeln. Det är svårt att förstå hur stor skillnad det är med isolering uppåt tills man varit med om en sådan förbättring i ett hus. Men att stoppa drag är såklart också viktigt.
-
Om värmepumpen fungerar bäst runt nollan, vad tror ni att sätta utedelen i krypgrunden? ???
Fryser inte där ju.
Det borde kunna ge intressanta fuktskador efter några år.
Eller med andra ord, nej, inte en bra idé. ;)
Titta på vad en liten jordvärmepump skulle kosta i stället, det är nog en smartare lösning.
-
När jag ändå har tråden igång så undrar jag vad den långsmala "plattan" som sitter på tvären precis innanför och ovanför luckorna i rörspisen är för något? Den är lång som spisens bredd men bara 5-6 cm bred och verkar sitta rätt löst. Skall den göra det? Jag vet inte om den gjorde det när vi flyttade in, för man ser den bara om man tittar in i spisen och uppåt bakåt?
-
För att förtydliga och rätta mig själv lite så är det inte en platta utan en smal metallskena, inte fem cm bred utan snarare två... Kanske skall den sitta fast precis ovanför luckorna för det verkar finnas någon slags metallgrej där? Vet inte om detta hjälpte...
-
Låter som nån järnbit som murats in för att hålla upp öppningen?
Alltså, en luftvärmepump är ju på inget vis magisk. Inomhusdelen är bara en värmefläkt, och den sprider värmen hyfsat i ett rum där den kan få liften att cirkulera så den kan passera genom fläkten och värmas upp. Rum 2 kan värmas skapligt om dörren mellan rummen sitter framför fläkten så att den även skjutsar runt lite luft där. I torpet som min "sambo" hyr är luftvärmepumpen placerad i vardagsrummet mitt i huset, och där håller den inställd temp, men sovrummet som bara har en dörröppning emellan blir ju inte så varmt, och inte köket heller, då dörren dit sitter bredvid värmepumpen så den blåser förbi bara. Toaletten bortanför köket får ha eget element, för dit sprids ingen värme.
Enda chansen att värma ett helt hus med en luftvärmepump är att ha en i princip helt öppen planlösning så att fläkten kan cirkulera luften i hela huset.
Och som sagt, mössa på kåken! 30-40cm ekofiber på vinden eller fyllda innertak gör underverk.
-
Nu överdrivs nyttan av den där mössan en del. Om man har en ventilerad kallvind mellan ytter och innertak, så kommer inte takisoleringen att vara viktigare än väggisoleringen, snarare tvärtom eftersom väggarnas yta oftast är större än takets. Det kommer att vara nästan samma temperaturskillnad mellan yttersidan av väggen/taket som innersidan. Den stora skillnaden man märker vid tilläggsisolering av taket beror givetvis på att man tar till extra tjocklek för att det är relativt lätt, men också på att man tätar och på så sätt rättar till gammalt "byggfusk".
-
Jag har varit med om att helt enkelt bara blåsa upp 30cm ekofiber på vind och boende i huset sade sig märka skillnad från dag ett. Och inte bara på ett hus 8)
-
När jag höll på med takarbeten på mitt hus för drygt 10 år sedan så var jag helt utan isolering på vinden en vinter. Men tack vare att jag hade tätat bjälklaget och bl a lyckats avskaffa en centimeterbred glipa längs en innervägg så var det ändå varmare inne än innan jag satte igång arbetet.
Den gamla isoleringen bestod av ca 15-20 cm sågspån på halva ytan, 15 cm mineralull på en fjärdedel och 5 cm mineralull på den sista fjärdedelen. Nya isoleringen är 35 cm lösull utom i en snedtakdel längs ena långväggen där det bara fick plats 10-12 cm.
-
När man räknar samman de olika effekterna och fördelarna, för min del precis som Torbjörns både otätt och klent isolerat, samt att det är relativt billigt och inte påverkar fasaden, så är det väl en bra del av kåken att satsa på. Även om man bara blåser upp ull så bromsar det ju luftdraget. Men jämförelser med mössa och människans nakna huvud, som används i reklamen, är missvisande.
Kanske i sommar...
-
Låter som nån järnbit som murats in för att hålla upp öppningen?
Är den väldigt viktig för spisens funktion tror du? Den verkar ju fungera utmärkt ändå...
-
Är den väldigt viktig för spisens funktion tror du? Den verkar ju fungera utmärkt ändå...
Tror det menades att den kanske är avsedd som stöd, för ugnsdelarna ovan öppningen?
Eller kan det vara en rest av äldre luckram?
Bild?
-
Så här ser det ut underifrån:
-
Det ser ut som en metallbit som är till för att underlätta vid murningen av spisen, då det kan vara svårt att få det att hålla bra ovanför luckan utan något stöd. Köp (eller tillverka) lerbruk och kleta i ovanför.