Alternativ.nu
Bygga & Bo => Uppvärmning => Ämnet startat av: Pentti Linkola skrivet 23 jan-15 kl 18:09
-
Någon här som sotar rejäla skorstenspipor själv? Vad har ni för attiraljer?
Eller om sotaren gör det åt er, vad använder denne då?
Eller tips bara.
Bakgrund:
Har en rejäl pipa som börjar i källaren med härd och storspjäll och som sedan går vidare upp genom 1,5-planshuset och slutar en dryg meter över nock.
Över nock är den ca 50x50 cm och vidgar sig sedan på vägen ner. Det är inga problem att, med en 3-meters teleskopstege klättra från källarhärden och upp till vindsvåningens bjälklag. Sedan räcker inte stegen längre.
Sotaren som var här och besiktade pratade om att specialtillverka någon roterande maskinviska, om de ska sota. Det låter dyrt att leja bort..
Jag gjorde vid skorstenen 2010 och den har varit i bruk sedan dess. Sotaren var här och kontrollerade allt i våras, så jag antar att de snart vill komma och sota, om jag inte gör det själv.
Jag sa nämligen att det skulle göras en gång per år, så att kakelugnen blir sotad så ofta.
Övriga eldstäder gör jag redan själv ändå, så med grejer till storpipan, så hade det varit värt att skaffa en viska till kakelugnen också. Kan för övrigt användas i bakugnens rökgångar också, vid behov.
-
Man hissar ju ned sotarpojken i pipan och låter honom borsta väggarna ordenligt
-
Varför vill man ha så stor skorsten, borde man inte kunna få en massa underliga fenomen.
I övrigt så är det väl bara att bygga något som skrapar på väggarna som en viska gör eller något som roterar?
-
Man hissar ju ned sotarpojken i pipan och låter honom borsta väggarna ordenligt
Hehe, jo i princip kan jag vara sotarpojke själv, om jag sätter borsten på en stång för den övre biten.
-
Varför vill man ha så stor skorsten, borde man inte kunna få en massa underliga fenomen.
I övrigt så är det väl bara att bygga något som skrapar på väggarna som en viska gör eller något som roterar?
Inga underliga fenomen än så länge.
-
Varför vill man ha så stor skorsten, borde man inte kunna få en massa underliga fenomen.
I övrigt så är det väl bara att bygga något som skrapar på väggarna som en viska gör eller något som roterar?
Jag har sett flera sådana koniska skorstenar i lokaler som använts som smedjor en gång i tiden.
Kan tänka mig att man oxå byggde på det viset för att det vart betydligt lättare att få en stabil skorsten.
-
Den största anledningen till storpipor var att snåla på tegel.På den tiden var det inte bara att koppla släpvagnen på sin stadsjeep och åka till Byggmax.Det finns idag fina verktyg man sätter på borrmaskin me nylontrådar som vispar på riktigt bra så de blir riktigt rent.
-
Den största anledningen till storpipor var att snåla på tegel.På den tiden var det inte bara att koppla släpvagnen på sin stadsjeep och åka till Byggmax.Det finns idag fina verktyg man sätter på borrmaskin me nylontrådar som vispar på riktigt bra så de blir riktigt rent.
Vet du var man får tag på sådana attiraljer och vad de kostar? Är de snälla mot skorstenen?
Jag har tänkt att storpipor finns för att det behövs för de öppna spisarnas skull. För att få bra drag med så stora eldstadsöppningar, som det är på många gamla.
-
Var man får tag i dom vet jag ej.Men det går väl att söka på nätet som nästan allt annat. På många äldre hus så murade man även skorsten med pipor till andra våningen eller till vinden där man drog tarmar ut till eldstäder som låg längre ifrån stocken.Och det funkade ju bra när man eldade i samtliga eldstäder samtidigt.Men som i dag då man ska elda nån brasa då och då så blir det obalans i draget.
-
En stor pipa var väl vanligt förr? Kanske t.o.m. 1800-talet. Eller har jag missat nån detalj som gör din skorsten speciell? Att den avsmalnar uppåt är väl mindre vanligt och kanske mindre lämpligt, då det kan bli sämre drag.
Jag har själv två hus (enkelstugor) med ungefär såna pipor, dock utan avsmalning. Sotarn brukar inte använda några speciella grejor. Snöre med lod och viska såvitt jag minns. Viskan fyller inte hela pipan. Det brukar inte heller samlas så värst mycket sot i pipan. utan mer i förgreningar och böjar.
-
Jo, det var vanligt förr. Kanske inte finns så många kvar i bruk, i kommunen bara, för sotaren hade inte så stora grejer. Han pratade om att de skulle specialtillverka en sådan roterande manick då.
Har inte sett några vanliga viskor heller, som skulle vara lämpliga. Avsmalningen gör det förstås ännu bökigare med det där.
Det är bra drag i pipan, men har det inte eldats på så länge att draget vänt, så gäller det att tända nere i källaren först. Med de små eldstäderna uppe finns ingen möjlighet att få draget att vända.
-
Roterande viska: Ett lagom långt armeringsjärn (motsv) med några stumpar blå engångsrep fastnajade . Sätt i grov borrmaskin.
-
Roterande viska: Ett lagom långt armeringsjärn (motsv) med några stumpar blå engångsrep fastnajade . Sätt i grov borrmaskin.
Jo, det hade ju gått att slänga ihop hemma. Fast nå behöver man väl ha något smidigt sätt att bygga på stången efterhand?
Blir svårt att få i en 7-metersstång och samtidigt köra borrmaskinen.
-
Man svetsar på skruvar och sånna där långa muttrar.
-
Man svetsar på skruvar och sånna där långa muttrar.
Aha.. Så klart! :)
-
Nån som testat att köra grästrimmern mot kroppen?? De lär svida rätt bra! Om man köper den grövsta tråden och sätter flera trådar i änden på armeringsjärnet som man kör med borrmaskin så lär det vispa på rätt bra i skorsten.
-
Jag är allvarligt rädd att en del av era uppfinningar rengör så effektivt att de kan skada bruksfogarna mellan tegelstenarna. Förr var det ju vanligt att mura med lerbruk upp till någon halvmeter under vattentaket. Det behövs inte mycket för att krassa bort lerbruk ur fogarna.
Det gamla receptet för att sota såna här grova skorstenspipor är:
-Ta yxan med och gå till skogs och fäll en lämplig gran med klen rak stam och yvig topp.
-Kvista granen men lämna en lämplig viska i toppen.
-Surra eller spika fast en slana som förlängning om stammen är för kort
-Ta din nya fina engångs sotarviska och klättra upp på taket och sota.
-Kapa upp sotarviskan till spisved.
Så här har jag hört berättas från flera håll ...men jag har aldrig provat.....
-
Jag har själv två hus (enkelstugor) med ungefär såna pipor, dock utan avsmalning. Sotarn brukar inte använda några speciella grejor. Snöre med lod och viska såvitt jag minns. Viskan fyller inte hela pipan. Det brukar inte heller samlas så värst mycket sot i pipan. utan mer i förgreningar och böjar.
Jo, det var vanligt förr. Kanske inte finns så många kvar i bruk, i kommunen bara, för sotaren hade inte så stora grejer. Han pratade om att de skulle specialtillverka en sådan roterande manick då.
Har inte sett några vanliga viskor heller, som skulle vara lämpliga. Avsmalningen gör det förstås ännu bökigare med det där.
Om man drar viska med lod upp och ner en sida i taget så kanske det räcker? Dock värre om pipan kröker. Min pipa är rak och lodrätt. Men om pipan kröker finns ju TW:s specialare.
-
Bränn ur den.
-
Lite galna idéer följer, de är alltså inte testade.
Eftersom det diskuteras fogar med bruk så tänker jag att en roterande grej med styva strån är rätt dåligt för om man vill peta bort bruk mellan två tegelstenar så tar man lämpligen något styvt och kratsar längs skarvarna. De horisontella skarvarna mellan stenlagren är obrutna och då får roterande strån fritt fram att kratsa.
När man drar upp och ned så måste stråna hoppa över stenar och kommer inte in i skarvarna på samma sätt. Jag antar därför att upp och ned är bättre än snurr.
Problemet är att pipan är för grov... Men om man tar en vanlig viska och fäster den på en ring av tunn PEM-slang eller en ring man kapar ur en plasttunna så kommer ringen att trycka viskan mot väggen. Så drar man upp och ned, sen vrider man ett kvarts varv och drar i nästa hörn av skorstenen, vrider ett kvarts varv....
Försöker skissa en bild här. Det svarta är skorstenen. Det röda är den fjädrande ringen. Det grå är sotviskan. Kanske behöver man linor både uppåt och nedåt så att en medhjälpare kan dra nedåt om tyngden av lodet inte räcker. Bör dock kunna lösas genom lösare fjädring i ringen genom att bocka till den lite.
-
Hugg en lagom stor gran, bind en järnklump i ena änden och sota. Så har folk gjort i alla tider.
-
Hej!
När man har skickat ner viskan och lodet första gången koppla på ett rep till vid lodet. När man drar upp kan en person stå nere och styra viskan åt sidan så att men når hela vägen ut till kanten. Kan det vara ett alternativ.
-
Jo, någon modell av granviska låter onekligen lättast att fixa till :) Och snällast mot skorstenen.
Skulle det behövas, så är det inga problem att någon styr underifrån, på just detta stället.
----------
Denna är lite böjd och murad med kalkbruk 1910, för de som undrade.
-
Sotar gör man för att inte piporna ska täppas igen och för att undvika soteld.
Frågan är om en så stor skorsten behöver sotas alls av dessa skäl? Igentäppt lär den aldrig bli och röken blir så utspädd i så stor volym att den aldrig når några kritiska temperaturer för att antända sot (och så ska man ju inte bolma ut så varm rök i första taget alls, då tar man ju inte vara på värmen i sin eldstad).
Så frågan är varför sota alls?
Har en liknande skorsten och det är inget att sota tänker jag. Kanske väldigt sällan då. Skruva fast en stålborste på ett kvastskaft och rocka loss nerifrån. Försvarets regnrock torde utgöra lämpligt skydd.
-
Fast det börjar bygga på ovanför anslutningshålen nu, så det känns som det behövs. Och så använder jag härden nere i källaren emellanåt och det kommer att utökas med tiden. Tänker det blir rätt varmt av den större elden där?
-
Ingen aning om temperaturen, kanske enklast att peta in en termometer från nåt av anslutningshålen längre upp och så elda en rejäl brasa nertill och testa med lite olika lägen på spjäll. Finns hyggligt billiga kött-termometrar som går till 300 grader, med nån meters sladd. Med så grov pipa skulle det förvåna mig om temperaturen på väggarna, där sotet sitter, gick över 150 grader. Men har väl haft fel förr!
Har en liknande pipa med bakugn längst ner på skånskt manér. Eldar jag i ugnen kan jag utan vidare stå inne i pipan. Varmt blir det om skrevet förstås av luckans strålning. En bakugn är iofs lite annan historia, den ska ju själv ta den mesta värmen.
-
Det är nog så att var och hur man än eldar, så suger det med så mycket lyft från källaren att det aldrig blir särskilt varmt.
Fast jag vill inte ha flera cm sot på de partierna ändå :P Men visst, att ta på helmasken och krypa in med borste vart femte år är ju inte heller någon överansträngning..
Har en kvadratisk 150-millimeters viska på lager, tror jag. Om jag hittar den, ska jag se om det går att rigga till något med den.
-
Har en liknande pipa med bakugn längst ner på skånskt manér. Eldar jag i ugnen kan jag utan vidare stå inne i pipan. Varmt blir det om skrevet förstås av luckans strålning.
Jag tycker det låter som du borde dö av rökgasförgiftning, men det är väl nån detalj jag inte fattar. Släpps ugnens rökgaser ut i pipan ovanför dig?
-
Jag tycker det låter som du borde dö av rökgasförgiftning, men det är väl nån detalj jag inte fattar. Släpps ugnens rökgaser ut i pipan ovanför dig?
Det är en skånsk illare, om du vet hur en sådan är beskaffad. Rökgasutsläppet från bakugnen är i ansiktshöjd ungefär. Man behöver inte stå med ansiktet i rökplymen dock..