Alternativ.nu

Bygga & Bo => Uppvärmning => Ämnet startat av: ensamhet skrivet 19 feb-16 kl 19:45

Titel: Värma buss med dieselvärmare.
Skrivet av: ensamhet skrivet 19 feb-16 kl 19:45
Nån som har koll på hur många kilowatt en dieselvärmare bör vara på?
Det är vattenburet värmesystem.
Volymen i bussen är ca 75 kubikmeter.
Isolerglas längs hela sidorna och vanlig ruta fram.
Busen är inte fullt 15 meter lång.
Tanken är att det ska gå att hålla rumstemperatur, om det är neråt 25 - 30 minus ute.
Titel: SV: Värma buss med dieselvärmare.
Skrivet av: Gottfrid skrivet 19 feb-16 kl 21:06
Om du syftar på en Webasto så är dom på ca 20kW och det räcker.
Titel: SV: Värma buss med dieselvärmare.
Skrivet av: Själv är bäste dräng skrivet 19 feb-16 kl 21:59
Skulle säga att de vanliga Webasto som sitter i personbilar ligger på drygt 5 kW.

Ställ in en byggfläkt och se vad du behöver montera för storlek på värmare när du vet vad bussen kräver.
Titel: SV: Värma buss med dieselvärmare.
Skrivet av: torbjorn skrivet 19 feb-16 kl 23:11
För sådär 30 år sedan var Webastos och Eberspächers största vattenvärmande apparater på 12 kW, och då ansågs det som regel räcka med en sådan i en buss.

De elpannor som sitter i dagens stadsbussar och används för att inte bussen ska vara utkyld vid första turen på morgonen, brukar vara på ca 8 kW.

Siffran 5 kW på vattenvärmande diesel- och bensinvärmare för personbilar stämmer bra.  Luftvärmare kan dock variera mer, allt från den lilla Eberspächer B1L på 1 kW som ofta satt monterad under baksätet på Saab 900 till 6 kW-värmare i VW-bussar från 80-talet.
Eberspächern i en vanlig VW typ 1 är på drygt 2 kW.

En tumregel är att för varje kW värme en sån där apparat lämnar, så förbrukar den 0,1 l bränsle per timme. 
En 20 kW-värmare drar alltså 2 liter per timme då den går för fullt. Även om dieselpriset är förhållandevis lågt denna vinter så är det alltså inte billigt att hålla en sådan apparat igång i längden (grovt räknat 500 kr per dygn).  Det är betydligt billigare att värma med el från elnätet eller med ved, om man har möjlighet till det.
Titel: SV: Värma buss med dieselvärmare.
Skrivet av: Gottfrid skrivet 20 feb-16 kl 08:41
Ska mycket till innan man kör en stor webasto på full fräs kontinuerligt .
Titel: SV: Värma buss med dieselvärmare.
Skrivet av: Själv är bäste dräng skrivet 20 feb-16 kl 08:53
Kul att du visste effekten på en gammal Eberspächer som satt i bubblorna, torbjörn. Den jag hade i min första bil var guld värd fast man fick vara försiktig med 6 voltsbatteriet så det inte blev till att rulla igång bilen.

Undrar hur en modern Webasto ställer sig till rapsolja? Det är i alla fall inga problem med min när jag kör på RME. Kommer dock inte ihåg om jag kört den här bilen på ren rapsolja.
Titel: SV: Värma buss med dieselvärmare.
Skrivet av: torbjorn skrivet 20 feb-16 kl 09:12
Undrar hur en modern Webasto ställer sig till rapsolja? Det är i alla fall inga problem med min när jag kör på RME. Kommer dock inte ihåg om jag kört den här bilen på ren rapsolja.

Om Webasto fortfarande har den här brännaren med "förångningsskiva" (en porös keramikskiva som det droppar/sprutar bränsle på ena sidan av, och så sker förbränningen på andra sidan av den) så kanske det finns risk att porerna kletar igen av rapsolja. Ett annat problem är ju att rapsoljan grumlas och börjar paraffinera redan vid några plusgrader, så den kanske inte ens går att pumpa fram till brännaren då man behöver värmen som bäst.
RME är nog säkrare, även om jag har hört ett rykte om att Volvo avråder från att köra värmaren som sitter i deras moderna hybridbussar på RME, vet dock inte varför.
Titel: SV: Värma buss med dieselvärmare.
Skrivet av: ensamhet skrivet 20 feb-16 kl 09:16
Hur mycket diesel den drar är ointressant, då den inte ska användas så ofta.

Är jag hemma och vill värma upp bussen, så värmer jag den från husets vedpanna.

De kW ni nämner, tycker jag låter lite?
Har sett en annons på en buss för länge sen och den hade en på 37 kW om jag mins rätt.
Titel: SV: Värma buss med dieselvärmare.
Skrivet av: torbjorn skrivet 20 feb-16 kl 09:40
Som jämförelse kan nämnas att SJ gamla motorvagn X7, som är betydligt större än en buss (längd drygt 23 m, 74 sittplatser), klarade sig bra med 40 kW elvärme.
Värmebehovet vid stillastående är ju ändå litet jämfört med då karossen kyls av fartvind under körning.
Titel: SV: Värma buss med dieselvärmare.
Skrivet av: ensamhet skrivet 20 feb-16 kl 10:33
Kan det vara så att en del bussar har överdimensionerade värmare, för att de inte ska jobba så hårt?
Titel: SV: Värma buss med dieselvärmare.
Skrivet av: Skogsvilde skrivet 20 feb-16 kl 11:16
Vill du ha tag på rejält stor värmare så har tatra trucks den största luftvärmaren på marknaden.
Minns dock inte hur stor den är men det är en bjässe.
Titel: SV: Värma buss med dieselvärmare.
Skrivet av: torbjorn skrivet 20 feb-16 kl 11:23
Kan det vara så att en del bussar har överdimensionerade värmare, för att de inte ska jobba så hårt?

Det kan ju också vara för att det ska gå snabbt att värma upp en totalt utkyld buss. Kan t ex vara bra för ett bussbolag som får en oväntad akutbeställning på att köra tågersättning.
Titel: SV: Värma buss med dieselvärmare.
Skrivet av: ensamhet skrivet 20 feb-16 kl 13:02
Vill du ha tag på rejält stor värmare så har tatra trucks den största luftvärmaren på marknaden.
Minns dock inte hur stor den är men det är en bjässe.

Jag vill inte ha en luftvärmare.
Det är enklare att värma redan befintligt vattenburet system.
Titel: SV: Värma buss med dieselvärmare.
Skrivet av: Gottfrid skrivet 20 feb-16 kl 22:22
Den Webaston jag syftade på är för en buss och inte nån hundkoja.Har nämligen skruvat med en . En vanlig villaoljebrännare är på ca 20 kW så det är inga konstigheter .
Titel: SV: Värma buss med dieselvärmare.
Skrivet av: ensamhet skrivet 04 apr-16 kl 11:40
Efter lite efterforskningar, så verkar en på 20 kW och uppåt vara lämpligt.
Är det någon som har koll på vad som styr den? Innetemperatur, tid eller vattentemperatur?
Titel: SV: Värma buss med dieselvärmare.
Skrivet av: Skogsvilde skrivet 04 apr-16 kl 12:04
I den bilen jag sitter så använder man alla tre varianterna.
Titel: SV: Värma buss med dieselvärmare.
Skrivet av: ensamhet skrivet 12 maj-16 kl 13:48
Han jag köpte bussen av har rotat fram en Webasto till den.
Den är nyrenoverad och på 30 kW.

Nu är värmefrågan löst och det är bara att klura ut hur allt ska kopplas ihop.

Har tänkt mig att kunna välja om motorn eller bussen ska värmas.
Värma varmvattenberedaren.
Ha solfångare som sköter värmen så mycket som möjligt, samt en elpatron.

Det finns redan anslutningar för att värma den med varmvatten från extern källa.
Då kan jag värma den från husets värmekälla när jag är hemma.
Jag har börjat fundera på om jag inte kan värma huset från bussen också?
 
Titel: SV: Värma buss med dieselvärmare.
Skrivet av: Anders G. skrivet 12 maj-16 kl 16:15
I dagens läge är det ju sant alternativt att värma huset med en gammal dieselbrännare. Bevara det gamla! Håll undan för vindkraft och luftsolfångarexperiment. Di gamle på sjuttiotalet visste minsann vad de gjorde!
Titel: SV: Värma buss med dieselvärmare.
Skrivet av: ensamhet skrivet 12 maj-16 kl 16:20
I dagens läge är det ju sant alternativt att värma huset med en gammal dieselbrännare. Bevara det gamla! Håll undan för vindkraft och luftsolfångarexperiment. Di gamle på sjuttiotalet visste minsann vad de gjorde!

Du läste nog inte riktigt vad jag skrev.
Var fick du ifrån att jag skulle värma huset med en gammal dieselbrännare?
Titel: SV: Värma buss med dieselvärmare.
Skrivet av: Anders G. skrivet 12 maj-16 kl 19:58
...rotat fram en Webasto till den.
Den är nyrenoverad och på 30 kW.

....

Då kan jag värma den från husets värmekälla när jag är hemma.
Jag har börjat fundera på om jag inte kan värma huset från bussen också?
Titel: SV: Värma buss med dieselvärmare.
Skrivet av: ensamhet skrivet 12 maj-16 kl 20:07


Du glömde läsa det som står mellan det du citerar.
Där står det solfångare.

Titel: SV: Värma buss med dieselvärmare.
Skrivet av: ensamhet skrivet 12 maj-16 kl 20:11
Jag har inte heller skrivit att det är en gammal dieselvärmare, som jag har till bussen.
Titel: SV: Värma buss med dieselvärmare.
Skrivet av: Gottfrid skrivet 12 maj-16 kl 20:13
Webaston startas med en vanlig termostat när vattentemperaturen sjunker.Tempen i bussen startar och stänger av en cirkulations pump tex. Sen så kan du sätta kranar för att bestämma om du vill stänga av värmen till motorn tex.
Titel: SV: Värma buss med dieselvärmare.
Skrivet av: ensamhet skrivet 12 maj-16 kl 20:19
Webaston startas med en vanlig termostat när vattentemperaturen sjunker.Tempen i bussen startar och stänger av en cirkulations pump tex. Sen så kan du sätta kranar för att bestämma om du vill stänga av värmen till motorn tex.

Det är möjligt att det redan sitter kranar för det ändamålet, bussen är förberedd för en Webasto.
Det är möjligt att det suttit en Webasto, men att de monterat bort den när bussen konverterades till Euro 5