Alternativ.nu

Övriga ämnen => Energi => Fordonsdrift => Ämnet startat av: torpjens skrivet 18 dec-18 kl 22:33

Titel: Glidning i raka kuggväxlar
Skrivet av: torpjens skrivet 18 dec-18 kl 22:33
I en annan tråd stod det att det inte är någon glidfriktion mellan kugghjulen i en rak kuggväxel då kuggen rullar mot varandra. Det förstår jag inte. Finns det någon pedagogisk förklaring till det är jag tacksam. Det känns intuitivt märkligt.[/size]
Titel: SV: Glidning i raka kuggväxlar
Skrivet av: torbjorn skrivet 18 dec-18 kl 23:03
Jag hittar ingen riktigt bra, kortfattad och pedagogisk förklaring så här på en gång, men det kanske går att få viss förståelse för det hela genom att skumma igenom en del mer omständliga och långrandiga texter om kugghjulsteori. Ett par exempel, det står mer saker på flera sidor före och efter de länkade också:
http://runeberg.org/konstru/0095.html (http://runeberg.org/konstru/0095.html)
http://runeberg.org/karlebo/1936/0194.html (http://runeberg.org/karlebo/1936/0194.html)
Titel: SV: Glidning i raka kuggväxlar
Skrivet av: Själv är bäste dräng skrivet 19 dec-18 kl 12:21
Du får sitta och stirra på de här animerade kugghjulen på wikipedia, till slut förstår man https://sv.wikipedia.org/wiki/Kugghjulsv%C3%A4xel (https://sv.wikipedia.org/wiki/Kugghjulsv%C3%A4xel)

Jag har slitit ut kuggväxlar utan smörjning rätt fort, men det har nog inte varit så bra utskärning av de kugghjulen.
Titel: SV: Glidning i raka kuggväxlar
Skrivet av: torpjens skrivet 19 dec-18 kl 12:35
Wikipedialänken var pedagogisk och bra, nu fattar jag, tack! (Har fortfarande lite svårt att acceptera det dock. ;D )
Titel: SV: Glidning i raka kuggväxlar
Skrivet av: JohnA skrivet 22 dec-18 kl 12:26
Visst är det väl så att de flesta kuggväxlar har kuggprofiler som är kompromisser mellan verkningsgrad, hållbarhet och tillverkningsteknik? Wikipediasidan hävdar att oljefilm ytterligare reducerar friktioner, men i praktiken går det ju åt ett arbete för att skyffla omkring oljan. Dessutom borde det ju bli ett strömningsmotstånd när oljefilmen gnids mellan ytor som rör sig i förhållande till varandra, och även till att formändra filmen, riva isär och sammanfoga den. Växellådan i en bil har minst fyra kul- eller rullningslager, samt en konstruktion som gör att alla drev utom backväxeln brukar vara i konstant ingrepp med varandra. Vid körning på en växel ligger alltså fyra till sex kuggväxlar till och jobbar med att "gnida olja" i olika hastigheter. Utöver detta har vi ju en slutväxel, i värsta fall av hypoidtyp. Klart som sjutton det kostar energi att snurra omkring dessa prylar och det går säkert att bygga effektivare saker, även om det garanterat kommer kosta extra.

Hur är det med automatlådor förresten? Momentomvandlare är ju energislukare, men de har ju ofta lock-up sedan länge, och på senare år används den väl ganska flitigt och inte bara på högsta växeln? Sedan är automatlådorna baserade på planetväxlar med ganska stora roterande friktionsytor som turas om att låsas och slira mot bromsband och lamellpaket, allt med en oljefilm mellan delarna. Jag har hört att dagens automatlådor ger en bränsleförbrukning som är ganska nära den manuella växellådans, vilket jag har svårt att tro på.

Titel: SV: Glidning i raka kuggväxlar
Skrivet av: torpjens skrivet 22 dec-18 kl 14:27
Men det med dagens automatlådor beror väl på en otydlighet, den att de flesta är automatiskt växlade "manuella" lådor snarare än den typ av automatlåda du beskriver?
Titel: SV: Glidning i raka kuggväxlar
Skrivet av: JohnA skrivet 22 dec-18 kl 15:23
Inte tänkt på det faktiskt¸ så kan det kanske vara. Den stora massan av de som skiljer på manuellt och automatiskt växlade bilar förstår nog sällan skillnaden mellan olika automatiska tekniker, och bryr sig heller inte. Ett exempel på det kan väl vara den ytterst tråkiga marknadsanpassningen av moderna CVT med stålremmar genom att låta dessa transmissioner arbeta i fasta steg, helt enkelt för att de flesta bilköpare annars tycker det känns och låter konstigt...  Och det finns naturligtvis många fler hinder mot ny teknik än detta. -Folk vill ha nya smartare prylar, men samtidigt inte FÖR nytt och annorlunda.

Titel: SV: Glidning i raka kuggväxlar
Skrivet av: Själv är bäste dräng skrivet 22 dec-18 kl 17:24
Den stora bränslebesparingen i en modern automatlåda ligger väl också i att den faktiskt växlar bättre än den genomsnittlige manuelle chauffören.
Titel: SV: Glidning i raka kuggväxlar
Skrivet av: torbjorn skrivet 23 dec-18 kl 00:24
Och när det gäller de moderna och ibland lite väl komplicerade automatlådorna, så kan man fråga sig om inte servicekostnader och risk för förtida haverier äter upp en stor del av den vinst man kanske trodde sig göra på att spara bränsle jämfört med en manuell låda eller gammal grovt tillyxad automat. Tänk bara på VAG's s k DSG-lådor!
Titel: SV: Glidning i raka kuggväxlar
Skrivet av: Själv är bäste dräng skrivet 23 dec-18 kl 00:39
Ja, jag tittade efter en bil med automatlåda nu när jag bytte, för att jag ville ha automatens smidiga segdragning när jag drar upp båten. Men det verkar som att de gamla hederliga automatlådorna som bara värmde olja när man stod still och ökade varvet har blivit ovanliga. Så det fick bli en med manuell låda. Bröderna som kör lite fler bilmodeller än vad jag gör svär över de moderna robotväxlade lådorna. Peugeot ligger nog högst på hat-listan, deras lådor säger de tar sådan tid på sig att växla att de är trafikfarliga.