Alternativ.nu
Övriga ämnen => Meka => Ämnet startat av: Neiklot skrivet 07 sep-09 kl 21:38
-
Ska byta packning till grenröret på min volvo (740)
Och pinnbuktarna brast!!
Vilket dom gör hela tiden, bara en liiiten bit.
Jag har fått bort grenröret, men behöver som sagt var få ut bultarna.
Hur ska jag göra?
Det är "bekat" som ap!! och orka borra/gänga!?
-
Om det sticker ut så mycket av pinnbulten att det går att få grepp om den med rörtång eller svetsa fast en mutter i änden, så är nog resten ganska lätt. Värm toppen i närheten av pinnbulten och kyl själva pinnbulten med t ex blöt trasa eller kylspray just när du ska skruva ut den. Aluminium har ju mycket större värmeutvidgning än stål, så att värma runt om brukar få den att släppa ganska effektivt.
-
Har provat, men bulten går bara av hela tiden.
inte så stor bit, bara så pass att muttern lossar.
Jag är lite rädd för att råka svetsa fast skiten i motorgodset.
jag kommer inte åt med en rörtång.
Knappt man kommer åt med en polygrip.
-
Det är ingen risk att råka svetsa fast pinnbulten i aluminium. Men det är ju bra om det går att komma åt någotsånär. När en kollega hade ett liknande problem på en båtmotor (inombordare) för ett par år sedan så slutade det med att han lyfte ur motorn för att få bra svängrum och kunna komma åt.
Men, som sagt, det är viktigt att värma upp aluminiumet rejält omkring pinnbulten, så att det gängade hålet utvidgar sig litegrann och rosten släpper, innan du försöker lossa den.
-
Kommer du åt att borra?, så köp en skruvutdragarsats.
Förslagsvis fr:
http://www.ridgid.com/
(Se Svenska åf).
"Blötjärnssatser fr lågprisvaruhus", bör dock undvikas - annars blir du både fattig-are och mer ilsken än du var innan.
-
Det är ingen risk att råka svetsa fast pinnbulten i aluminium. Men det är ju bra om det går att komma åt någotsånär. När en kollega hade ett liknande problem på en båtmotor (inombordare) för ett par år sedan så slutade det med att han lyfte ur motorn för att få bra svängrum och kunna komma åt.
Men, som sagt, det är viktigt att värma upp aluminiumet rejält omkring pinnbulten, så att det gängade hålet utvidgar sig litegrann och rosten släpper, innan du försöker lossa den.
Okej, så jag ska värma själva "motorn" alltså.
Jag värmde bara upp bulten i sig...
Lumberjack, det går att komma åt och borra, men det är tight.
Och det ska ju bli rakt också.
Ska testa med en "pinnbultsavdragare" som svärfar hade liggandes.
Och så ska jag värma aluminiumet. :)
-
Har du en mig-svets så ta och börja med att svetsa en "snopp" på det du ser av pinnbulten. (för jag antar att den är av ända inne vid)
Är det en M8, så ta en M10 eller en M12 mutter och trä över "snoppen".
Svetsa fast muttern. Dra på ordentligt med ström och matning så att muttern blir ljusröd.
Låt svalna. Prova lossa. Värm eventuellt godset runt om.
Ibland får man göra om flera gånger.
-
Har du en mig-svets så ta och börja med att svetsa en "snopp" på det du ser av pinnbulten. (för jag antar att den är av ända inne vid)
Är det en M8, så ta en M10 eller en M12 mutter och trä över "snoppen".
Svetsa fast muttern. Dra på ordentligt med ström och matning så att muttern blir ljusröd.
Låt svalna. Prova lossa. Värm eventuellt godset runt om.
Ibland får man göra om flera gånger.
Funkar jättebra... När det svalnat så hjälper det med 5-56 som kryper in och smörjer gängorna..
När du sen lossar så "lirka" med den för att få den att röra sig litegrand...
-
Tack för era tips, dessvärre funkade dom inte!!
:)
Det slutade med att svetsen fick fram, och svetsa på bitar av gängstavar.
Man fick först svetsa på pinnbulten, så man fick något att "greppa" i när det andra skulle sättas fast.
Nu sitter grenröret fast iallafall, och nya packningar.
Och måtte jag aldrig mer behöva lossa skiten!!
Tack för tipsen.
/Markus
-
går det inte att få ut med en svinpitt så borra rakt igenom ock dra nya bult..