Alternativ.nu
Övriga ämnen => Meka => Ämnet startat av: louise skrivet 07 aug-10 kl 18:44
-
Plötsligt är min skoda 1,3 1997/98 tokdöd. Gick fint vid 11-tiden, men nu kl 18 är den stendöd. När jag tänder ljuset tjuter det som en siren. Nån ledtråd var jag ska börja pilla?
-
Tomt batteri gissar jag. Glömt ljuset eller något annat på? Det brukar tjuta om relän eller annat som inte riktigt får ström nog att fungera
-
Det kan vara batteriet som dött för dig. Eller en kortslutning.
Koppla loss batteriet och ladda det. När det är fullladdat så slå av alla förbrukare och anslut polerna. Blixtrar det till när du ansluter polen så har du en kortslutning.
Ingen blixtning, slå till tändningen och prova igen.
-
Oki. Sån tur att jag nyligen investerat i en batteriladdare!
Kan du förklara vad du menar med "slå av alla förbrukare"? Vad jag vet finns bara ljuset att stänga av, å det är ju alltid av.. Eller är förbrukare nåt annat?
Hoppas på att ni är kvar när jag gjort startexprimentet.
Fast jag fattar fan inte varför batteriet skulle va dött. Då tror jag tyvärr mer på kortslutning..
-
Ljuse, kupefläkt, backljus, rövvärmare, stereo. slutsteg, kaffekokare, micro, läslampa, batterivärmare, bränslevärmare, saftblandare, blixtljus är några förbrukare som förekommer i olika fordon
-
Har du larm på bilen? Dom brukar kunna krångla en del. Även bilstereo om det är någon klåpare som installerat.
-
ej larm. stereo har jag. Men jag har ju haft bilen i fyra år. Enda kosntiga med denär att ljusknappen alltid varit varm när den är på.
-
Då har du problemet där.
Kontaktytorna inne i den är säkerligen sönderbrända och antagligen så har försvinner stömmen det hållet.
Detta då det alltid ligger stöm dit för att man ska kunna tända parkeringsljuset.
När du laddat batteriet och provat så rycker du säkringarna till ljuset och ser vad som händer.
Har haft samma problem på UAZ:en och då den har en gammal modell av ljuskontakt så passade en från SAAB 93 alldeles utmärkt.
-
Sitter det inte en liten glödlampa i ljusvredet? Det brukar göra det, för att man skall se vredet i mörkret, så det kan vara helt naturligt att lampan värmer vredet
-
Inget fel på batteriet, det var i stort sett fulladdat. Nästa steg?
Det går tre andra sladdar från batteriet, direkt till bland annat framljuset. Det brukar det väl inte?
-
Ring 020 - 912 912
Dom löser det mesta :)
Att leta fel själv utan kunskaper är vansinne.... Det kan lika gärna bli mer fel !!
RaggarBonden 8)
-
Jag ser inte riktigt var mina vänners kunskaper brister.
-
Visst kan en glödlampa värma upp knappen. Men det brukar sällan bli så varm att det märks.
Visst man kan ringa Assistanskåren, men tror inte att Stabon vill det i detta läget.
Just nu står det stilla i hjärnkontoret, men jag slänger ut frågan på ett annat forum för nu e jag nyfiken på allvar.
-
Men hallå :) kan du int skriva mer än stendöd? fungerar ljuset,, klickar relän, blinkers varningsblinkers radio??
Varningssummern ljuder när motorn är avstängd och ljuset är på samtidigt som dörren är öppen....
-
Jag skrev all fakta som finns. 2 fakta. Vad det är för relä du pratar om vet jag inte.
Ljudet jag pratar om är inte det vanliga ljudet, om det är det du syftar på. Utan ett sirenliknande tjut. Något som 2 andra redan förklarat att så låter det när där inte är nån ström å nåt är fel.
Skogsvilde - vad är det andra för forum? Jag antar att jag borde bli medlem där. Å jag har bråttom att läsa svaret, så jag bevakar det gärna själv också.
-
Är du säker på att du inte har något slags larm eller liknande? Det skulle kunna vara startspärren som inte vill släppa. Men jag vet inte om det finns någon sådan på en skoda av den årsmodellen?
-
Men alltså, jag har haft bilen i fyra år. Där är inget larm.
Vad är en startspärr?
-
Har du kastat nycklarna i backen? chipspärr/startspärr i nyckeln, du vet när >:D växer ut...
-
Har du en extranyckel?
-
En startspärr fungerar på felicia så att "rätt" nyckel (i plasten invid ståldelen sitter ena delen) passar ihop med "rätt" mottagare (sitter först i enheten runt tändningslåsmodulen) allt för att ingen ska kunna använda en universalnyckel eller bryta sönder låset och sedan starta med en skruvmejsel.
Ett stöldskydd, inget larm.
-
I fyra år har jag aldrig haft problem med val av nyckel. Med den ena kan man vrida startlåset, med den andra inte.
Nu har jag testat lite till. Om jag håller kvar nyckeln när jag vridit tickar det nånstans borta vid säkringarna/handskfacket. Lite varningslampor fladdrar på panelen. I övrigt totalt dött.
-
kollat säkringarna?
-
hmm, tydligen ska det lysa en lampa när startspärren trasslar, och det felet har int du nu.
nästa steg är att kontrollera kablarna nere vid startmotorn, den är lätt att komma åt... en huvudkabel som matar hela elsystemet, om du skulle lätta på muttern, 13mm blocknyckel tro ja, lätta på den och glappa kablarna så att kontaktytan blir fin, orkar du prova?
-
det låter som kontaktproblem, batteripolerna?
-
hmm, tydligen ska det lysa en lampa när startspärren trasslar, och det felet har int du nu.
nästa steg är att kontrollera kablarna nere vid startmotorn, den är lätt att komma åt... en huvudkabel som matar hela elsystemet, om du skulle lätta på muttern, 13mm blocknyckel tro ja, lätta på den och glappa kablarna så att kontaktytan blir fin, orkar du prova?
Om du ger dig ner där så glömm inte att koppla bort batteriet.
-
Ok, testat lite bättre:
kupelampa och stereo funkar utan nyckel.
Om jag vrider tändningslåset ett snäpp, tjuter "körljus", dimljus om jag trycker på dem. Varningsblinkers knarrar nånstans vid säkringarna.
om jag vrider 2 snäpp knarrar och tickar det vid säkringarna. Ljuset i kupen blir sämre.
Lite varningslampor fladdrar.
Vet inte om jag blandat ihop steg 1 å 2 nu.
Huvudkablar från batteriet har jag kollat, fast inte skruvat av. Menar du att jag ska putsa till dem lite? Eller vad är poängen med att skruva av dem?
-
Nä, nu är det för mörkt, å jag har inga lampor. Kan ju skruva av de där huvudkablarna å skrapa lite på dem. En av dem var det glapp i förra året, men det är ju lagat..
-
Låter fortfarande som att du har batteri problem. Koppla av ena batteri polen, och låt laddaren stå på hela natten så fortsätter vi i morrn.
Rengör man batteripolerna och fettar in dom litegrand så får man maximal kontakt.
Kontakjten försämras pga att polen batteriet oftas är av bly medan skon är av en annan metall.
-
Ladda är väl meningslöst? Det är ju laddat.
Nåt sorts glapp.. ja, men varför kom det så plötsligt? Men där är inget fett. Å jag kan inte köpa nåt för jag sitter fast här. Men vad är det jag ska få tag på?
Hm.. funderar på kontakterna.. den som lagades förra året har ärgat, är helt grön, den där.. grejen som sladden sitter i.
-
Det skulle mycket väl kunna vara så att batteriet är så urladdat, eller i så dåligt skick, att det inte orkar driva startmotor mm.
Mät batterispänningen med en digitalmultimeter (om du inte har någon själv så finns det säkert hos närmaste granne) och kolla att den ligger över 12,0 V när allt är avstängt och inte sjunker mer än några tiondels volt när du slår på tändning och lyse.
Att det knarrar om blinkrelät är ett typiskt tecken på att batterispänningen är för låg.
Om nu bilen är 12-13 år gammal och fortfarande har originalbatteriet kvar så får man nog i vilket fall säga att du har haft tur med det. Det är sällan bilbatterier håller längre än 8 år, och har det hållit mer än 3 år finns det ingen anledning att reta upp sig på att det har tröttnat.
Meningen med att skruva loss batterikablarna är att kolla att kabelskorna gör bra kontakt mot batteripolerna och att det inte är oxider och avlagringar emellan. Passa då också på att förvissa dig om att ledningarna sitter fast ordentligt i kabelskorna.
Det finns en del typiska elfel som är gemensamma för alla VAG-bilar (Skoda, VW, Audi, Seat) från 90-talet. Ett av dem är dålig kontakt där jordledningen från batteriet är ansluten till karossen och/eller motoraggregatet. Anslutningen till karossen sitter ofta under batterihyllan på något ställe som är svårt utsatt för vägsalt och korroderar med tiden så det blir dålig kontakt. Samma sak om anslutningen till motoraggregatet sitter på ett utsatt ställe t ex på växellådan.
Ett annat klassiskt elfel är just dålig kontakt i ljusomkopplaren, som medför värmeutveckling och att så småningom något bränns sönder eller plastdelar smälter. Om man märker att ljusomkopplaren blir varm bör man omgående ta en närmare titt på den, om den fortfarande går att rädda (inget söndersmält) så plockar man isär den, putsar ren oxiderade kontaktytor, ser till att alla fjädrande bleck fungerar som de ska, smörjer eventuellt in med något lämpligt kontaktfett. Ljusomkopplarna brukar vara så dyra (och svåra att få tag på i fungerande skick på skroten) att det lönar sig med en del förebyggande underhåll.
-
Tack Torbjörn! Och idag förstod jag vad du sa! Underbart, underbart.
Fast det här med batteriet hänger jag inte med på. Jag skrev ju att det är fulladdat. Å jag körde med bilen i förmiddags, cirka 5-6 mil.
-
....Nåt sorts glapp.. ja, men varför kom det så plötsligt?
:)
Men där är inget fett. Å jag kan inte köpa nåt för jag sitter fast här. Men vad är det jag ska få tag på?
= vasselin
Hm.. funderar på kontakterna.. den som lagades förra året har ärgat, är helt grön, den där.. grejen som sladden sitter i.
kolla där imorgon, stålborste å orsta med , kniv å skrapa.
Undvik å få i öga eller mun när du sprätter oxiden, ohälsosamt.
-
Vaselin är säkert bra. men det har jag inte heller hemma. Matolja? tunn hudkräm? Smör?
-
Skaffa fettet när du är i stan nästa gång.
Har det regnat in i bilen?
Dvs blött på mattan på passagerarsidan?
Det är aldrig meningslöst att ladda batteriet. För har du krypströmmar så försvinner krämet
Och beroende på din laddare så kan batteriet bli "friskare" under laddningscykeln.
-
Ljuse, kupefläkt, backljus, rövvärmare, stereo. slutsteg, kaffekokare, micro, läslampa, batterivärmare, bränslevärmare, saftblandare, blixtljus är några förbrukare som förekommer i olika fordon
Tack för det skrattet, jag såg italienska filmen med bilen med inbyggda grillen framför mej :)
Du glömde rakapparaten och telefonladdaren ;D ;D
-
Jag håller på teorin om dött batteri, kortslutning i battericeller kan uppstå plötsligt. Dvs sediment lägger sig på botten av batteriet och når till slut upp till plattorna som alstrar ström i batteriet och kortsluter dessa.
Var en gång med om en bil som ibland vägrade starta, och oftast hände det när bilen stod i nerförsbacke. Det visade sig vara batteriet som var boven. Ibland kan man tillfälligt bli av med problemet genom att vicka ordentligt på batteriet åt olika håll.
-
Jag förstår inte varför ni säger att batteriet är dött när jag sagt minst två gånger att det inte är det. Jag började alltså med att ladda det, men det blev fulladdat på mindre än en minut. Det var alltså redan laddat.
Är det ni som inte läser, eller är det nån kunskap om batterier jag missuppfattat?
-
ja! regnar in vid höger passagerarsäte, det är ju en klassiker. Där är alltid lite blött. Hur menar du att det påverkar? Alla mina golfar/skodor har haft det så utan startproblem.
-
Jag förstår inte varför ni säger att batteriet är dött när jag sagt minst två gånger att det inte är det. Jag började alltså med att ladda det, men det blev fulladdat på mindre än en minut. Det var alltså redan laddat.
Är det ni som inte läser, eller är det nån kunskap om batterier jag missuppfattat?
Jo det förkommer inte allt för sällan att batteriladdare visar på att batteriet är fullt trots att det inte är det.
Har du dessutom en ganska modern batteriladdare så bör det finnas en underhållsfunktion i denna vilket innebär att batteriet blir mer fulladdat.
Själv slänger jag på laddaren i de flesta fall så fort jag skall pyssla med elen.
Detta för att säkerställa att jag inte får märkliga felindikationer under tiden jag pysslar.
-
ja! regnar in vid höger passagerarsäte, det är ju en klassiker. Där är alltid lite blött. Hur menar du att det påverkar? Alla mina golfar/skodor har haft det så utan startproblem.
Jepp det kan spela roll då alla reläer sitter där.
Dom och alla skarvar mår inte bra av alltför mycket vatten då det bildas krypströmmar och kortslutningar.
Man kan sättar in en kupe värmare för att torka upp där eller spaya med en fuktdrivande krypande spray. Typ 5-56
-
Är 5-56 fuktdrivande?? Då är det v äl lika bra å spraya skiten nu med en gång.
jag fattar inte hur jag ska veta att batteriet är färdigladdat, om laddaren bara visar fel? å jag fattar inte hur en ny laddare kan visa fel.
-
Såna här automatiska batteriladdare som har indikering för att visa om batteriet är fulladdat, fungerar bara på batterier som är relativt nya och i gott skick. Om batteriet är gammalt eller börjar vara i dåligt skick så går det inte att avgöra på hur batteriet uppför sig vid laddning, om det är fulladdat eller inte.
Det säkraste sättet att avgöra om ett bilbatteri var fulladdat är att ladda ur det med konstant ström och mäta hur lång tid det tar innan spänningen sjunker under ett bestämt gränsvärde. Typiskt är att ladda ur med C/20 (alltså den ström som är en tjugondel av batteriets kapacitet, om batteriet t ex är märkt 60 Ah ska det laddas ur med 60/20=3 A) och anse batteriet urladdat när spänningen har sjunkit till 10,5 V. Men ett sådant prov tar uppåt 20 timmar, och efteråt är ju batteriet urladdat och måste laddas på nytt.
En annan metod som jag brukar använda på batterier som inte behöver användas just för dagen är att ladda batteriet och därefter låta det stå orört en vecka. Om polspänningen är över 12,7 V när en vecka har gått så är nog batteriet både fulladdat och i gott skick.
-
Jag kommer inte åt en av "huvudledningarna" från batteriet. Den är fäst långt ner i... nåt. Det är minuspoeln, som först är fäst i karossen, och sedan forstätter ner. Just det fästet jag inte kmmer åt ser bra rostigt ut. Nån som har knep omhurman når?
-
du kan testa med startkablar ifrån - polen till motorn & karossen då märker du om det är knas med jordningen
-
Ok, det var tydligen jordningen som jag inte kom åt. Kopplade på en startkabel å jordade på annat ställe. provade 3 olika ställen, men bilen startar inte.
Nästa försök är att använda traktorbatteriet, när det har laddat klart.
-
FUnkar utmärkt med traktorbatteriet!
-
FUnkar utmärkt med traktorbatteriet!
Bra... Då återsår det bara att skaffa ett nytt alltså.
-
jupp! Å troligen går traktorbatteriet i, så jag kommer klara det utan skjuts:-)
-
Jag förstår inte varför ni säger att batteriet är dött när jag sagt minst två gånger att det inte är det. Jag började alltså med att ladda det, men det blev fulladdat på mindre än en minut. Det var alltså redan laddat.
Är det ni som inte läser, eller är det nån kunskap om batterier jag missuppfattat?
::)