Alternativ.nu
Övriga ämnen => Meka => Ämnet startat av: JBF skrivet 01 sep-10 kl 17:27
-
Jag har en ny gräsklippare, som jag köpte i våras. Partner. Har fungerat kanon fram till igår. Då startade den, men avgav mer avgaser än vanligt... Den gick OK i ca 5 minuter och sen tvärdog den. Ställde in den och provade idag igen. Inga avgasmoln utan startade som vanligt. Körde ca 3-4 minuter och sen var jag tvungen att tömma uppsamlaren. Efter det ville fanskapet ej starta igen. Lät den vila i ca 10 min och vips startade den, för att återigen stanna efter 3-4 minuter. Jag gav upp. Vad fan är det med den?? Jag har följt alla instruktioner, har inte tankat fel. Olja finns. Inga synliga läckor.
-
På vilket sätt "avger den mer avgaser än vanligt" innan den lägger av? Luktar det mycket bensin om avgaserna som om motorn skulle få för fet bränsleblandning eller luktar det snarare bränd olja? Går motorn helt normalt innan den stannar eller kan man märka att den t ex är svag, misständer eller bluddrar?
Nästa gång den stannar, kolla omedelbart om det finns gnista eller inte.
Vad är det för motortyp? Briggs&Stratton eller någon kinatillverkad motor? Sidventiler eller toppventiler (OHV)?
-
Jag är inte motorexpert. Men ditt problem låter det jag hade på min nya motorsåg, den gick bra kall men efter en stund dog den och var omöjlig att starta. Startade när den kallnat. Det visade sig att tändspolen var sönder. Eftersom den var ny gick det på garantin. Man kan tydligen inte lita på delarna i motorn även fast man köper hygglig kvalité, min såg var en Jonsered för 5000-6000 kr. Nu vet jag inte om tvåtakt och fyrtaks motorer funkar lika men det kan vara värt att kolla spolen.
-
På vilket sätt "avger den mer avgaser än vanligt" innan den lägger av? Luktar det mycket bensin om avgaserna som om motorn skulle få för fet bränsleblandning eller luktar det snarare bränd olja? Går motorn helt normalt innan den stannar eller kan man märka att den t ex är svag, misständer eller bluddrar?
Nästa gång den stannar, kolla omedelbart om det finns gnista eller inte.
Vad är det för motortyp? Briggs&Stratton eller någon kinatillverkad motor? Sidventiler eller toppventiler (OHV)?
Nej, jag tyckte inte avgaserna luktade nämnvärt.. Inte annorlunda. Vit rök liksom bara.. Motorn går helt OK fram till ca 20 sekunder innan den stannar, då börjar den gå svagare och mer ryckigt. Då hjälper ingenting längre utan det är bara att stänga av/låta den dö på en gång. Det är en Briggs&Stratton. (modell 120000) Ventilerna vet jag ingenting om... Men det ser ut som det sitter ventilhål ovanpå kåpan. Var skall jag se eventuella gnistor?
-
Lossa tändstiftskabelskon och koppla den till ett löst tändstift, och lägg det så att den gängade delen blir väl jordad mot motorblocket eller topplocket. Dra sedan i startsnöret och se om det gnistrar i det lösa tändstiftet. Om du inte har något extra tändstift kan du skruva ur det som sitter i motorn.
-
Ja det får jag prova i morgon, nu är det för mörkt i skjulet.. Ska jag prova detta så fort den blivit varm och dött? För den lär ju tända/ge gnista när jag startar den kall. Är det i så fall tändstiftet som jävlas om jag ej får gnista när den är varm och har dött för mig?
(Röken och ljudet påminner lite om när jag en gång råkade tanka fel bensin i en gammal gräsklippare, om det var oljeblandad bensin fast det skulle varit ren bensin. Rök och ingen ork var symptomen då. Observera att det inte kan vara så i detta fallet, för jag har tankat samma bensin hela sommaren, och ingen kan ha varit och mixtrat med den. )
-
Jag har en ny gräsklippare, som jag köpte i våras. Partner. Har fungerat kanon fram till igår. Då startade den, men avgav mer avgaser än vanligt... Den gick OK i ca 5 minuter och sen tvärdog den. Ställde in den och provade idag igen. Inga avgasmoln utan startade som vanligt. Körde ca 3-4 minuter och sen var jag tvungen att tömma uppsamlaren. Efter det ville fanskapet ej starta igen. Lät den vila i ca 10 min och vips startade den, för att återigen stanna efter 3-4 minuter. Jag gav upp. Vad fan är det med den?? Jag har följt alla instruktioner, har inte tankat fel. Olja finns. Inga synliga läckor.
Kolla membranet i förgasaren. Det kan vara en liten läcka på detta så att bensinen förångas men försvinner ut på fel håll.
-
Öh. Är man väldigt mobbad och omanlig ifall man kör tillbaka skiten till Granngården och kräver att en auktoriserad gräsklippartekniker kollar på saken? Nån j*vla skit är det ju, den är ju inte mer än 4 månader gammal, och har inte använts 10 ggr ens..
-
Öh. Är man väldigt mobbad och omanlig ifall man kör tillbaka skiten till Granngården och kräver att en auktoriserad gräsklippartekniker kollar på saken? Nån j*vla skit är det ju, den är ju inte mer än 4 månader gammal, och har inte använts 10 ggr ens..
är den så ny, så är det absolut en garantifråga. Jag hade kört den tillbaka utan att tveka
-
är den så ny, så är det absolut en garantifråga. Jag hade kört den tillbaka utan att tveka
OK, jag ringer dem i morgon! Börjar jag mixtra och skruva med den får jag väl inte ett skit i ersättning... ;D
-
OK, jag ringer dem i morgon! Börjar jag mixtra och skruva med den får jag väl inte ett skit i ersättning... ;D
Det är säkert så
-
Lämnade in fanskapet på verkstaden som har hand om Granngårdens garantibekymmer i torsdags. Det verkar som om det vore tändspolen sa nissen där.