Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kyckling i lergryta?  (läst 2733 gånger)

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
Kyckling i lergryta?
« skrivet: 09 nov-10 kl 17:34 »
Hittade en liten fin lergryta från Västtyskland i vårt soprum idag <3!

Hemma har jag typ kyckling... lök... brocolli... Finnes det månne något kul man kan laga på detta i lergryta?

Andra bra lergryterecept?
//Lina

Jennyt

• Västergötland
SV: Kyckling i lergryta?
« Svar #1 skrivet: 09 nov-10 kl 18:18 »
Har precis rest mig från middagsbordet där det serverades hemmatupp i lergryta :D Idag stoppade jag i tuppen, saltade och pepprade. Skar morötter och kålrot grovt och lade runt honom. Åsså några vitlöksklyftor. Klickade på lite honung och klyftade en halv citron. På med locket och in i ugnen på 175 grader i ett par timmar....

Efter 1,5 timmar tog jag ut hela paketet och hällde av en del av spadet.... det gjorde jag sås på.... hade i lite vitt vin i såsen :-[ :P 

När allt var klart lade jag upp tuppen på ett djupt fat och hällde över såsen. Serverade med ris och rotsakerna som varit med i ugnen.... NAMMMMM

När barnen äter något annat brukar jag göra en Indisk variant.... suveränt gott det oxå, men kräver ju att man har lite andra kryddor hemma....

Man kan göra hur som helst och om du har köpekyckling skulle jag tro att den inte behöver så lång tid i ugnen.... men jag vet inte säkert :-\ .... du får väl känna dig fram ;) Lergrytan används flitigt till allt möjligt här :D Recept har jag aldrig o:)

Lycka till
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Cederqvist

• Gotland
« Svar #2 skrivet: 09 nov-10 kl 18:23 »
om man har tur kan man ibland på loppisar/antikvariat hitta boken "gott ur romargrytan" för typ en femma.
Den följde med när man köpte slemtoppen (som den heter här hemma) nån gång på 80-talet.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 10 nov-10 kl 00:45 »
Kom bara ihåg att blötlägga lergrytan i kallt vatten nån timme innan du börjar laga maten. Och så är det en fördel om man ställer in den i kall ugn. (Alltså slår på ugnen efter man ställt in grytan.) Allt för att den ska hålla så länge som möjligt.  :)

Morötter är ett BIG yes-yes i lergryta tycker jag! Blir suveränt gott!  :P

Annars är det mest att ta det man har hemma. Går ju att slänga i nästan vad som helst.  ;)

Jag har hört att starka kryddor kan sätta smak på själva grytan, men det kanske inte gör nåt... Då smakar ju nästa gryta än godare!  ;D

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Jennyt

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 10 nov-10 kl 08:40 »
Då i början när jag använde grytan tyckte jag precis så.... att den tog smak och att det luktade när jag lagade mat nästa gång....

Nu är den väl totalt igengrodd och infettad, så nu upplever jag inte detsamma. Den är oxå så infettad att det inte är någon ide att ställa den i vatten innan tillagning..... som vatten på en gås ::) ;D När den var ny, sög den ju som ett läskpapper.....

På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

285 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser