Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När och hur släpper jag ihop kycklingarna med dom vuxna?  (läst 1598 gånger)

empre

• Västerbotten
    • GRODDSKIVAN
Jag har två höns och en tupp som fortfarande bor i sitt "sommarhus". Sen har jag en tuppkyckling och en hönkyckling som snart är tre månader som bor i min farstu. Jag är strax klar med det vinterbonade hönshuset och funderar på om jag ska passa på att släppa ihop dom när det är dags för inflytt. Då är det ny miljö för dom alla. Är det någon som har något tips? och sen har jag läst att det är bra att placera in dom nya djuren på pinnen på natten, så att de får vakna tillsammans. Är det så man gör?

Tacksam för svar!
Bor på landet med hund, katter, getter, höns , kalkoner och vaktlar.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: När och hur släpper jag ihop kycklingarna med dom vuxna?
« Svar #1 skrivet: 09 nov-10 kl 21:19 »
Låter som om du har en bra strategi  i mina öron  :D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Jennyt

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 09 nov-10 kl 21:50 »
Jag tycker oxå det låter bra. När jag har små ungdjur ihop med vuxna brukar jag även göra något krypin, då småttingarna kan komma undan från de vuxna. Här brukar det bli ett par kompostgaller mot väggen, åsså en tegelsten emellan, så att de små kommer igenom springan, men inte de stora. Då kan de gå ut och in som de vill, om de stora skulle bli för tuffa ;)

Roligt med nytt hönshus :D
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

empre

• Västerbotten
    • GRODDSKIVAN
« Svar #3 skrivet: 10 nov-10 kl 10:06 »
Tack för era svar! det får nog bli så, att jag släpper ihop dom när dom flyttar in i det nya huset. Ett kompostgaller vid väggen, det lät smart! Ståendes, visst? Tack för tipset!

Jennyt

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 10 nov-10 kl 11:32 »
Japp ståendes.... som ett V mot väggen....
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

empre

• Västerbotten
    • GRODDSKIVAN
« Svar #5 skrivet: 18 nov-10 kl 20:06 »
Vill bara berätta att det gick fantastiskt bra att sätta ihop kycklingarna med dom stora. Jag placerade dom små på pinnen igårkväll. Tuppen var lite irriterad, men det gick bra. Dom satt i en annan ordning på pinnen imorse, men dom satt i alla fall uppe. När dom sen hoppade ner blev det lite små bråk men inget allvarligt.

Ikväll tog det tid innan dom små hittat sin plats på pinnen för dom blev nedputtade av dom stora hela tiden. Men till sist gick det bra.

Det blev inget kompostgaller vid väggen utan en gammal låda som är placerad en bit från väggen. Där bakom kan kycklingarna gömma sig om dom vill. Jag är så glad att det gick bra! tack igen för alla tips!

Dela detta:

* Inloggade just nu

338 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser