Tar upp den här gamla tråden igen. Hoppas alla har glömt gammalt trätande och inte börjar idiotförklara mig nu för att jag inte tänker som många andra när det kommer till de kära små hönsen...

Tänkte ut och "fetta ner" mina två gamlingar (inte så gamla: 1,5 - 2 år) som under ruggningen fått kalkben. Jag har valt apotekets skabb/flatlösssalva för jag tror på vetenskapen och en salva som t o m kan användas på spädbarn kan inte vara SÅ farligt för mina höns. Med tanke på mina egna barn är jag ändock glad att ingen av dessa två lägger ägg för tillfället.

Så till frågorna:
1. Hur är det med kyla och "feta ben"? Kommer de att frysa mer tror ni? Skall jag kanske vänta tills det INTE är 15 grader kallt ute? Inne i hönshuset är det i o f s runt nollan, men de går ju ut ibland...
2. MÅSTE jag byta bädden (torv och halm) för dem NU eller kan det vänta tills arbetstemperaturen är lite bättre och jag slipper
jaga ut dem alla i snön en timme (de flesta vill helst vara inne)? Jag gillar i o f sig mina höns, men måste tycka att jag har en viss distans till dem (kan ha att göra med att jag har människobarn också

). Min tanke med att behandla nu är att hålla ohyran stången och se till så att inte hönsen lider, men att verkligen "ta tag" i problemet när det är töväder och jag inte har hysteriskt mycket att göra med jobb och familj och jul och lussebak och hus och... ja ni vet kanske.
3. Borde jag behandla alla NU (även de 11 som inte har något synligt) eller kan det vänta tills det antingen syns eller att jag tar tag i problemet på riktigt? Jag behandlar gärna, men tänkte att det kanske är onödigt eller t o m obekvämt för hönorna eftersom jag i alla fall tänkte vänta med storsaneringen?
Tacksam för tankar och tyckanden!