Igår kväll fick jag se något jag inte sett tidigare. Man är så van att det alltid är det manliga könet som retar upp sig på varandra, t.ex. om en ranglåg tupp försöker para sig med en höna så kommer en annan tupp och jagar iväg honom... Men igår så var det ombytta roller.
Nattar pippina och får se Klacken går och guppar med huvudet för Burran (min yngsta anka) och hon lägger sig för honom, han börjar på att kravla på.... DÅ kommer Amelia (den lite äldre tjejen som var med Klacken innan Burran och Svartfot kom till gården som små dunällingar) arg som satan med den typiska "chasställningen" ankor har när de ska fösa iväg något och börjar bita och slita i stackars Burrans huvud och böka och knuffa så Klacken ramlar av! Hon går sedan tätt intill Klacken med ryggen vänd åt Burran, vänder på huvudet och gör "chasande" rörelser mot henne samtidigt som hon småkvackar lite "surt".
Är det här vanligt i ankvärlden?

Att honorna kan bli sura på varandra och inte tillåta den i lägre rang para sig och vara med ranghögsta hanen?

Ingenting jag har varit med om tidigare iaf... Varken på ankor eller höns tidigare.
Amelia har för övrigt enda sedan hon kom till gården och hon såg Klacken för första gången varit väldigt "klängig" och efter Klacken hela tiden (som tog sin tid på sig innan han började acceptera och bry sig i den jobbiga tutande flickan efter sig

) Inte kan väll ankor känna någon form av svartsjuka? ... Eller?