Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kylskåp utan el  (läst 13372 gånger)

Mikael Perman

• Gäst
Re:Kylskåp utan el
« Svar #20 skrivet: 19 jul-05 kl 06:45 »

Hej Mullvad.

Jo det du har är ju det normala med matkällare i Norrland, till skillnad mot Svealand eller Götaland, då matkällaren ofta är fristående. Det har säkert med både bekvämligheten vid djup snö, och hur djupt tjälen går att göra, med att man valt den lösningen i Norrland.

Min matkällare avviker från det normala, då den följer det norrländska mönstret, den ligger under farstun.

Nu under sommaren, så har jag provat hur sval den håller sig, utan fläkten, och under värsta värmeböljan för en tid sedan, så ökade temperaturen till 18 grader, mätt på en meters höjd, mitt i källaren. Självklart var det kallare på golvet.

Källaren är isolerad, både åt sidorna, mot huset och i golvet och självklart ganska ordentligt uppåt mot farstun. Troligen hade det varit svalare om jag inte isolerat neråt, men det kom sig som nödvändigt på grund av dräneringen, som är med Isodrän/Isopor-plattor.

Att jag valde den som välisolerad, var för att jag inte ville ha minusgrader i källaren på vintern, vilket jag fick, utan tillräcklig isolering, i vintras.

Själva fläkten kan ju också VÄRMA under vintern, eftersom tilluften då kommer att gå genom mark utan tjäle.

Det är ju stabila +8 grader som jag är ute efter, året om.

Mikael Perman.

PS. ska försöka komma ihåg att prata med brorsan oom boken.....

kretslopp

• mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Kylskåp utan el
« Svar #21 skrivet: 18 feb-15 kl 10:39 »
Jag har en kanske galen ide om hur man kan bygga kylskåp. Det är att använda en vedpanna! Vattenmanteln ska anslutas till vattenledningen. Efter hand som jag tar vatten kyls pannan! Maten sätter jag alltså i pannan.
kretslopp

torbjorn

• Medelpad
« Svar #22 skrivet: 18 feb-15 kl 11:55 »
Jag har en kanske galen ide om hur man kan bygga kylskåp. Det är att använda en vedpanna! Vattenmanteln ska anslutas till vattenledningen. Efter hand som jag tar vatten kyls pannan! Maten sätter jag alltså i pannan.

Om inkommande vatten alltid, även fram på sensommaren är tillräckligt kallt (det bör nog vara nära noll grader) så kan det ju fungera. Men en vedpanna är smutsig, dåligt isolerad och har stor vattenvolym, så man måste spola mycket vatten för att kyla ner den och sedan håller den nog inte kylan så länge. Det kanske vore bättre att utgå från en väl isolerad kyl eller frys och låta vattnet gå genom dess kylelement. Fördelen med att använda en frys är att det är större kylelementyta i förhållande till skåpets storlek i den.

ca

« Svar #23 skrivet: 19 feb-15 kl 18:13 »
En jordkällares hemlighet ligger i att luften kan suga upp luft.  När luften inte orkar ta åt sig mer fukt avstannar kylprocessen. Därför behöver den fuktiga luften ventileras bort och ersättas med ny torrare luft som sedan kan fortsätta att "suga åt sig" ny fukt. Det är i detta skede som jordröret gör nytta genom att ta in uteluft som kyls vid intransporten( vilket även gör att en del fukt kondenserar och gör så att luften blir torrare och kan bära mer fukt) Ventilationen ut ur källaren fungerar inte utan hjälp av fläkt, solskorsten eller vindsnurra el likn

kretslopp

• mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
« Svar #24 skrivet: 19 feb-15 kl 20:22 »
Min erfarenhet av jordkällare har varit att dom bästa och kallaste källarna har varit väldigt fuktiga. Ett knep som jag själv praktiserat med framgång var att, för att få källaren kall på hösten, slå ut vatten på golvet så mycket som golvet bara kan ta åt sig.
kretslopp

Dela detta:

* Inloggade just nu

328 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser