Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vintervatten för hängöron  (läst 1311 gånger)

Harriet S

vintervatten för hängöron
« skrivet: 19 nov-10 kl 09:16 »
Ni som har hängörade kaniner, hur löser ni det med vatten åt dom på vintern? Nu är det kallt här så flaskor går inte längre utan det är skålar åt alla, men jag har en stor hona med enorma öron som hon alltid lyckas doppa i skålen. Kollar öronen varje gång man är dit och de känns och ser fina ut, men det kan aldrig vara nyttigt att frysa dom så tycker jag. Tips på enkla lösningar?

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: vintervatten för hängöron
« Svar #1 skrivet: 19 nov-10 kl 09:58 »
Gör ett lock till skålen med ett mindre hål som hon får ner huvudet i men inte öronen.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #2 skrivet: 19 nov-10 kl 11:57 »
Här i norr är frysskador på hängöron inte alls ovanligt.

Skålar som hänger högt på nätet (akita eller joker) som kaninen får ställa sig upp för att nå minskar risken.

När det är riktigt kallt är risken väldigt liten om man har skålarna så, eftersom kaninen kommer att dricka allt den behöver på väldigt kort tid, då vattnet fryser inom en halvtimme. Det värsta är om det varit milt en dag så vattnet inte fryst och sen knäpper till under natten...
//Lina

Meritaton

« Svar #3 skrivet: 25 nov-10 kl 18:36 »
fler av mina dvv håller öronen bakåt nästan på ryggen då de dricker.

Men dedär med att ha skålen högt upp va faktist en bra idé.

Har mina skålar 15cm från golvet, men skulle kanske höja till 30cm.

Dela detta:

* Inloggade just nu

304 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser