Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan ankor bo med hönsen?  (läst 7977 gånger)

Team Helge

• Södermanland
Kan ankor bo med hönsen?
« skrivet: 24 nov-10 kl 12:03 »
Hej,
Är nybörjare på fjäderfän (och på alternativ.nu) Har ett rejält hönshus som dock inte är vinterbonat. Ingen värme alltså.
Min fråga är: kan man ha en eller ett par ankor i samma hus som hönsen? Huset är på ca 5 kvm. Har 6 hönor och 1 tupp där nu.
Brahma, Dvägrkochin, Silkeshöns, Mille Fleur, Hamburger, Rubin, Svarthöns och en Fiftyfive Flower tupp

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
SV: Kan ankor bo med hönsen?
« Svar #1 skrivet: 24 nov-10 kl 12:06 »
Man kan

med det rekopmmenderas inte

Ankorna är fenomenalt pa att smutsar ner hus och allt vatten som spills av de gör hönshuset fuktigare som inte är bra för hönsen.

Om du redan har ankor och inget hus för de... se till att hönsen kan flytta upp en vaning, inklusive deras mat och vatten.  Och kanske finns det en chans att ha ankornas mat och vatten framför luckan?? Det blir mycket spring mellan mat och vatten,  och mycket bajsande där.

Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

motroten

« Svar #2 skrivet: 24 nov-10 kl 12:15 »
Ska man utgå ifrån hönsens behov av yta så är ju en tumregel en höna/kvm, så redan där har du inte utrymmet för fler djur, utan har tvärtom något för litet hus för de höns du har.

Jag har aldrig haft ankor, men de vill ju ha vatten att bada i och höns vill ha torrt, vill ha sandbad. Ett hönshus behöver inte vara uppvärmt men ska vara absolut dragfritt.

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
« Svar #3 skrivet: 24 nov-10 kl 12:38 »
En höna per kvm är ju väldigt väl tilltaget! Mina höns 6 st + tuppen har 9 kvm. och det är alldeles för stort o dom klarar inte av att hålla värmen där inne fast jag har värmelampa.
Så jag tycker absolut inte kvm. ytan är något hinder för att ha fler djur, men håller med om att ankor kladdar o slabbar alldeles för mycket för att vara lämpliga att hålla ihop med hönsen. Men det beror ju på hur duktig man är på att städa  ;).
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #4 skrivet: 24 nov-10 kl 12:42 »
Jag har två ankor som bor med hönsen o har inte märkt några problem och dom slabbar mindre än jag trodde faktiskt .
Ankorna är mest ute hela tiden o det vill inte hönsen vara denna årstid så mkt så dom sammsas bra om utrymmet faktiskt .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Team Helge

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 24 nov-10 kl 21:15 »
Tack för svaren. Jag får väl fundera lite till och se om vi bygger lite lite mer småstugor till våren så att det kan bo några ankor där.
Brahma, Dvägrkochin, Silkeshöns, Mille Fleur, Hamburger, Rubin, Svarthöns och en Fiftyfive Flower tupp

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #6 skrivet: 24 nov-10 kl 21:24 »
Hmm... Det där med tumregeln. Jag har om man inte räknar med utegården ca 60djur på 25 kvadrat (annars ca 50 kvadrat, men det blir ju ändå inte 1 kvadrat per djur). Och det är alltid stora "luckor" där det inte finns några djur som går ens (ungefär halva ytan till mer kan vara helt tom och djuren står i andra änden, och då trängs de inte eller), så de har ordentligt med plats att röra sig på). Och jag skulle kunna klämma in 225st enligt vad lagen tillåter, men det vill jag INTE...  :-X  :-\

Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #7 skrivet: 24 nov-10 kl 21:44 »
Jag skulle då verkligen inte vilja ha 1 höna per kvadratmeter inneyta på vintern. Det skulle bli alldeles för kallt!!

Själv håller jag ca 3-4 höns/ kvadratmeter inne. Men sedan har det tillgång till utevistelse också.

Lagen för höns är vidrig. I en av de boxar med rastgård som jag tänkte ha ca 6-10 djur i får jag ha 36 höns  :o och då räcker det att dom är inne  :-X

Lagom är bäst  :D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

The Game

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 24 nov-10 kl 22:20 »
Azzo: instämmer..
Fan en höna ska väl ha rättigheter den med..Suck..
Jag har mina ankor ihop med hönorna har aldrig varit prob..
Nu när det är vintertider så har jag plastat in en hörna i ena rummet som ankorna har en liten balja i..
Inte stort men dom kan få plaska lite..
Nu när jag bygger ut så ska jag se om jag kan gjuta något..
Bara för att lagen säger - ja men det går 20 hönor på en kvm eller vad det är så får man tänka lite längre än så..
mvh
Fan i helvetet

anette i bugared

• -
« Svar #9 skrivet: 24 nov-10 kl 22:41 »
Jag har "alltid" haft höns och ankor ihop, utan problem. Om man bara ser till att ha en skiva under sittpinnarna så att hönsen inte bajsar på ankorna (om nu ankorna väljer att sova under sittpinnarna) så funkar det bra.

Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #10 skrivet: 24 nov-10 kl 22:44 »
enligt lag så får ankor och höns inte bo tillsammans...

höns behöver inte en kvadratmeter var...om man ska ha det riktigt rymligt så brukar man säja 2 stora eller 3 dvärgar per kvadrat och det är bra med svängrum då...

många har myskankor ihop med hönsen men hanen kan ta död på höns i parningstid så var försiktiga...
Fjäderfän och kaniner

LasseDalom

• -
« Svar #11 skrivet: 25 nov-10 kl 21:45 »
Ge ankorna vatten utomhus, så slipper man slabbet. Sen kan du ju dela av utrymmet med kompostgaller om man nu inte skall ha dem ihop. Men låt dem vara där tillsammans om det funkar. Krångla inte till det. Lär av egen erfarenhet.

motroten

« Svar #12 skrivet: 05 dec-10 kl 15:39 »
Regeln med en höna/kvm har jag tagit ur böcker som handlar om hönsskötsel utifrån hönans naturliga behov. Och sedan är det ju så att har de utegård, så har de ju sitt utrymme där att röra sig och sprätta och vara ifred, och då kan också själva boningshuset vara mindre, och de trivs ändå.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #13 skrivet: 05 dec-10 kl 18:47 »
Regeln med en höna/kvm har jag tagit ur böcker som handlar om hönsskötsel utifrån hönans naturliga behov. Och sedan är det ju så att har de utegård, så har de ju sitt utrymme där att röra sig och sprätta och vara ifred, och då kan också själva boningshuset vara mindre, och de trivs ändå.
Med det förtydligandet är vi inne mer på samma spår. Mina höns är lite över hundra i antal bor på 30m2 och har (när dom blir helt klara) rastgårdar på 350m2 det blir ca 0,3 hönor/m2 om man räknar inneyta +uteyta.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Bullerybo

• Närke
« Svar #14 skrivet: 22 dec-10 kl 12:51 »
Lite OT men mina ankor bor med en angorakanin. Den värmer dem jättebra nu på vintern. Alla tre sover ihop i kaninhuset.

LasseDalom

• -
« Svar #15 skrivet: 22 dec-10 kl 15:05 »
Vi har också låtit kaninen flytta in i höns- och ankhuset nu när det är kallare än -20. Funkar jättebra.

LasseDalom

• -
« Svar #16 skrivet: 27 dec-10 kl 13:48 »
Nu fick kaninen flytta, hönsen var lite taskiga mot honom, försökte picka på den stackarn. Skall ge dom lite sysselsättning, hänga upp ett vitkålshuvud tänkte jag, så får dom nåt och picka på.

Dela detta:

* Inloggade just nu

364 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser