Jag tar inga risker med att pippinar ska flyga iväg i snövädret (eller flyga bort andra årstider eller) så jag vingklippte mina. Slagfjädrarna på ena vingen, skapar en obalans så om de drar är sannolikheten väldigt stor att de kraschar.

Draken testflög lite i nätgården idag men han landade snabbt, man såg hur han som tippade åt sidan i luften snabbt då han endast fick ordentligt med lyftkraft till att flyga ordentligt på ena vingen.
Här är en bild på hur jag klipper. Klipper även vaktlar som går i bur utan tak på detta vis. Men ibland får man plocka vaktlar på fel sida av buren ändå.
En fördel med denna metod är ju också att det syns inte på fågeln att den är vingklippt, utan vingarna ligger prydligt och fint och ser hela ut som på en icke vingklippt fågel (om den inte breder ut vingarna då), till skillnad om man klipper av de yttersta vingpennorna, blir så fult tycker jag.

Har för mig att denna metod att man klipper ena vingen inte rekommenderas för alla arter dock... Var det inte Orre eller något som lätt kunde bryta nacken? =/