Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vingklippa mignon??  (läst 2385 gånger)

Falks Bantam Poultry

• www.falksbantam.n.nu
    • Skåne
    • j.i.s fjäderfä
vingklippa mignon??
« skrivet: 24 nov-10 kl 17:01 »
Jag undrar om man ska vingklippa mignon så att dom inte flyger iväg?
Plymouth rock dvärg - tvärrandiga. Holländsk dvärg - guldhalsade, blå guldhalsade, silverhalsade, blå silverhalsade, spättade, blå och svarta. En vetefärgad araucana höna och en blandfärgad dvärg kochin tupp.

F.D. j.i.sfjäderfä

Falks Bantam Poultry

• www.falksbantam.n.nu
    • Skåne
    • j.i.s fjäderfä
SV: vingklippa mignon??
« Svar #1 skrivet: 24 nov-10 kl 18:23 »
puffar ;D
Plymouth rock dvärg - tvärrandiga. Holländsk dvärg - guldhalsade, blå guldhalsade, silverhalsade, blå silverhalsade, spättade, blå och svarta. En vetefärgad araucana höna och en blandfärgad dvärg kochin tupp.

F.D. j.i.sfjäderfä

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #2 skrivet: 24 nov-10 kl 20:26 »
Ska och ska  ;) Man kan göra det om man tycker att det finns  behov.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Falks Bantam Poultry

• www.falksbantam.n.nu
    • Skåne
    • j.i.s fjäderfä
« Svar #3 skrivet: 24 nov-10 kl 20:40 »
ok för jag släppte ut dom idag en liten stund och då flög dom iväg så ja trodde inte jag skulle få tag på dom men till slut lyckades jag. jag har haft dom instängda i tre dar men man kanske ska ha dom inne längre?

F.D. j.i.sfjäderfä

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #4 skrivet: 24 nov-10 kl 20:54 »
Jag tar inga risker med att pippinar ska flyga iväg i snövädret (eller flyga bort andra årstider eller) så jag vingklippte mina. Slagfjädrarna på ena vingen, skapar en obalans så om de drar är sannolikheten väldigt stor att de kraschar.  :-X Draken testflög lite i nätgården idag men han landade snabbt, man såg hur han som tippade åt sidan i luften snabbt då han endast fick ordentligt med lyftkraft till att flyga ordentligt på ena vingen.

Här är en bild på hur jag klipper. Klipper även vaktlar som går i bur utan tak på detta vis. Men ibland får man plocka vaktlar på fel sida av buren ändå. ::)

En fördel med denna metod är ju också att det syns inte på fågeln att den är vingklippt, utan vingarna ligger prydligt och fint och ser hela ut som på en icke vingklippt fågel (om den inte breder ut vingarna då), till skillnad om man klipper av de yttersta vingpennorna, blir så fult tycker jag.  :-X

Har för mig att denna metod att man klipper ena vingen inte rekommenderas för alla arter dock... Var det inte Orre eller något som lätt kunde bryta nacken? =/
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Falks Bantam Poultry

• www.falksbantam.n.nu
    • Skåne
    • j.i.s fjäderfä
« Svar #5 skrivet: 24 nov-10 kl 21:10 »
okej tack för bilden :) då ska jag fixa det imorgon :)

F.D. j.i.sfjäderfä

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #6 skrivet: 01 dec-10 kl 11:40 »
 ??? jag har klippt mina raringar men tycker dom flyger lika bra för det, men dom håller sig hemma ialf
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #7 skrivet: 01 dec-10 kl 16:50 »
Hur har du klippt vingarna på för vis? ??? Om man bara klipper "längst" med vinpennorna hela vägen så de ändå är "jämna", att de ligger som på en utvuxen vinge så kan de ju ändå få lyftkraft. Därför jag klipper av en stor lucka/hål när jag klipper vingar (som på bilden ovan). Då funkar det inte att få någon ordentlig lyftkraft, luften åker ju rakt igenom det stora hålet då.
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #8 skrivet: 01 dec-10 kl 22:03 »
jag har gjort som på fotot/bilden men Gösta sa att man skulle ta dom längst ut oxå då går det inte att lyfta, men det ser ju inte så fint ut  :-[
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #9 skrivet: 01 dec-10 kl 22:47 »
Hehe, ser inte så fint ut och oj... De flög visst ändå. ;D ;) ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

315 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser