Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Soltorkade tomater i bröd  (läst 1575 gånger)

Nina K

• Skåne
Soltorkade tomater i bröd
« skrivet: 12 nov-10 kl 23:27 »
Köpte spontant en påse soltorkade tomater som jag tänkt prova i mat och bröd och annat man kan ha den till. Nu har jag tänkt göra bröd. Hur funkar det? De recept jag sett så görs degen och sedan fyller man med soltorkade tomater, rullar ihop och gräddar. Kan man ha i dem redan i början då degen knädas ihop? Tips på bra recept. De jag köpt är torkade och ligger inte i olja el vatten men de är inte hårda.   Fundera på att använda recept på grekisk bröd och slänga i soltorkade tomater i degen. Hur använder ni dem i brödbaket?

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Soltorkade tomater i bröd
« Svar #1 skrivet: 12 nov-10 kl 23:35 »
går säkert bra att lägga direkt i degen... själv har jag bakat bröd med oliver i...varför inte baka pizzabullar?..vetebrödsdeg med soltorkade tomater..fläsk..lök..ost.. i samma stuk som kanelbullar..lite goda örtkryddor..mm..?
Fjäderfän och kaniner

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Soltorkade tomater i bröd
« Svar #2 skrivet: 13 nov-10 kl 06:52 »
Jag skulle lägga tomaterna i blöt först, annars kan de bli hårda under bakningen, plus att de krymper så att de inte sitter fast i brödet ordentligt.

Bara lägg lagom antal tomater i ljummet vatten i några timmar eller över natten, beroende på hur torra de är. Ta upp och krama försiktigt ur överskottsvatten. Blötläggningsvattnet kan användas som degvätska, ger ännu mer god tomatsmak till brödet.

Lycka till!
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

183 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser