Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ensam kanin  (läst 5542 gånger)

ansk@hotmail.com

• Södermanland
    • Mitt liv som förnöjsam pappa
Ensam kanin
« skrivet: 25 nov-10 kl 16:29 »
Jag har en hankanin vädur relativt liten, svart med inslag av mörkbrunt i pälsen. Han heter Elvis men kallas Kanin och han finns i familjen som sällskapsdjur.

På inrådan av uppfödaren har Elvis fått bo ute året om, i en bur med bredd x djup x höjd cirka 160 x 80 x 100 uppdelad i två våningsplan med stege och lite grejer.

Jag har förstått att Elvis kan anses ha det tråkigt och trångt.

Jag tänkte bygga en mycket större bur och snarare blir en liten rastgård, men med fullgott skydd mot räv och rovfågel.

Nu undrar jag om någon kan ge förslag på enkel och för kaninen säker och trivsam burkonstruktion.

Jag undrar också om någon kan råda angående om kaninen behöver kaninsällskap. Löser det sällskapsproblemet om man har två. Räcker det med två? Är det att föredra kombinationen hane och hona?

Tacksam för svar och tips.

Anders

Dillen

• Östergötland
SV: Ensam kanin
« Svar #1 skrivet: 25 nov-10 kl 16:45 »
Hej!

Jag kan tyvärr inte ge några byggråd (har minst sagt tummen mitt i handen) men de andra frågorna kan jag försöka besvara!

Är det en dvärgkanin du har? (kanske dvärgvädur?) Ifall det är så så är buren ni har nu fullt godkänd! En dvärgkanin får minst bo 100x50x50. Det enda är väll kanske att buren är lite låg i tak (om varje våning är på 50 cm) men den är laglig. Kul dock att ni vill bygga ännu större åt honom!

Sällskap är inget måste, kaniner är inte flockdjur på samma sätt som exempelvis marsvin. Två hanar kommer troligen att slåss så det är ingen bra idé. En hona kan funka men då blir det ju också fler om hanen inte är kastrerad. Så att fortsätta ha honom ensam är nog bäst!

Hoppas någon annan kan ge tips på säker rastgård och lycka till med byggandet!
Bor utanför Norrköping. Intresserad av djur & natur. Har gotlandskaniner och bortskämda dvärgkaniner. Drömmer om höns och fjällvandring.

djurskydd

• Ångermanland
« Svar #2 skrivet: 25 nov-10 kl 17:15 »

Tycker definitivt han kan få en liten tjejkompis att dela vardagen med, OM han är kastrerad vill säga (föds redan upp alldeles för många kaniner som ingen vill ha..). Jag ser på mina egna och alla mår 100% bättre av att ha en kompis än av att vara ensamma. Hona och kastrerad hane misslyckas sällan..  lite mer yta är också bra innan du sätter ihop dem. Lycka till!
Bor med make, barn, rya- och gutefår, katter, kaniner, kalkoner och höns mellan nor och fjärd i vackra Häggvik, Höga Kusten.

flax

• Halland
« Svar #3 skrivet: 25 nov-10 kl 17:58 »
Håller med. Sällskap till kaninen är det bästa.
När en efter en av våra (läs barnens) kaniner blev äldre och dog (som man gör till slut) så blev det till sist bara en kvar.

Han (en kastrerad hane) var till åren kommen, och jag ville inte "fylla på" med ungdjur igen, så jag satte in en annons i lokaltidningen om att jag kunde överta en ensam, äldre kaninhona - och hjälp vad det ringde folk!
Så många som inte vill ha sina stackars djur när barnen tröttnat! :'(

Han fick dock endast en av honorna till sällskap, och det blev jättebra för dom båda! ;D
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #4 skrivet: 25 nov-10 kl 18:10 »
Många kaniner mår bra av att ha en granne, dvs en till kanin i en bur bredvid =). Då får dom sällskap men har sin egen bur och behöver inte bråka med varandra.

En hane måste bo själv om han är okastrerad.
//Lina

Alba

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 25 nov-10 kl 18:52 »
Kaniner kan bo ute eller inne. Har man dem som sällskap är det egentligen roligare att ha dem inne, om man har plats. Man kan också ha dem inne på vintern och ute på sommaren, men inte ta dem ut och in när temperaturskillnaderna blir för stora.

Jag tycker inte man behöver låsa sig vid de burmodeller som är vanliga i handeln, de är oftast avsedda för människans bekvämlighet och inte för att kaninen ska ha ett roligt liv. Tycker jag. Det är viktigt att de får möjlighet att skutta så mycket som möjligt, och gillar att ha en hög utkikspunkt. T ex en större kruka fylld med jord/sand, en trädgårdsmöbel eller något annat stabilt i lagom höjd.

Det finns mängder med bilder på byggen här på forumet, och på nätet. Kolla runt lite. Vad jag förstår måste utekaninen ha tillgång till bur på ben under vintern, men den upphöjda buren kan stå inne i en hage. Mina kaniner vill aldrig sitta i sin vanliga kaninbur på ben, de föredrar att bo under en gammal kökssoffa de har i hagen, där jag mular in en massa halm och hö. Vid fint väder sitter de uppe i soffan och solar  :)

Jag tycker att kaniner ska ha sällskap. Man kan aldrig ge sin kanin tillräckligt, eftersom man jobbar och oftast är borta en stor del av dagen. Inget kan heller slå att ha en likasinnad som putsar en på pannan och ligger nära intill när man sover.

Det är bra om båda kaninerna är kastrerade, alltså både hane och hona. Det gör dem lugnare. Åtminstone bör hanen vara det, och man bör vänta de 3 veckor (?) som rekommenderas innan man försöker sätta ihop dem. Marknaden svämmar över av oönskade kaniner, så det bör inte vara något problem att hitta en dam i lämplig ålder och storlek.

När man sätter ihop dem bör det ske på neutral mark, alltså inte hemma i buren. T ex lösa i ett rum där ingen av dem varit förut, och under uppsikt. Man bör testa detta åtminstone några dagar innan man sätter ihop dem och lämnar dem ensamma.

Vill man ha sina kaniner inomhus kan man t ex bygga en hage av kompostgaller och lägga trasmattor och fleecefiltar som underlag. De flesta kaniner kan lära sig hyfsat att gå på låda. Om kaninen är inne på vintern får den mer kel, men går miste om allt spännande som händer ute i form av vilda djur som hälsar på, spännande ljud och frisk luft.

För tillfället har jag två kaniner som bor ute och två gamlingar som bor inne. Jag märker ju att jag spenderar mer tid med dem som bor inne.

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #6 skrivet: 25 nov-10 kl 19:29 »
Angående att dom gillar att sitta högt, så är det numera krav på att alla kaniner ska ha tillgång till en hylla (om dom bor i en vanlig bur) som dom kan sitta på och under. Har man flera kaniner i samma bur ska alla kunna sitta på hylla samtidigt (en stor hylla eller flera små). Hyllan får även utgöras av bolådans tak.
//Lina

ansk@hotmail.com

• Södermanland
Re: Ensam kanin
« Svar #7 skrivet: 25 nov-10 kl 20:03 »
Tack till alla som svarat.

Det är egentligen inte en fråga om att uppfylla kraven utan om att vara så generös som möjligt mot en som jag tagit på mig ett ansvar för.

Jag var från början emot att skaffa kanin och sa rent ut att jag aldrig skulle befatta mig med ytterligare husdjur, men inte heller jag har ett hjärta av sten.

Så jag tänkte bygga en med kaninbursmått mätt riktigt stor bostad med lite gömställen och grejer, kanske skulle han gilla en ihålig stubbe.

Det behöver väl inte vara halmtäckt botten om han har en golvyta på låt oss säga 4 kvm? Hade hoppats kunna lägga ett lager av något annat som inte behöver bytas ut med sådana volymer på samma vis över större delen av golvet. Åsikt om det?

Jag skaffar nog en hona då. Är det alltså brukligt att kastrera hanen men inte honan om man har dem i par så där?

Anders

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #8 skrivet: 25 nov-10 kl 20:32 »
Att kastrera en kaninhona är ett väldigt stort ingrepp. Det är även riskfyllt att kastrera hanen, iom att kaniner har otroligt snabb ämnesomsättning och det är svårt att dosera sömnmedlet.

Som strö kan man ha spån, tidningspapper, papperspellets, träpellets, torv eller halm (eller jord/sand om det är ett hägn). Vill du lägga en bädd är torv jättebra, det är lite surt så det neutralisera ammoniaken som bildas. Du byter alltså inte ut den på exempelvis en hel vinter, utan lägger bara på nytt torv ovanpå det som blivit blött. Ha gärna halm också =).

Skaffa en gammal kaninhona som inte är så kåt av sig längre, en tonåring kan nog besvära hanen lite (3 mån-1 år).

En kul grej är gjutrör, dvs rör av kartong. Dom är roliga att springa i, hoppa på och gnaga sönder!
//Lina

Bellaman

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 25 nov-10 kl 21:08 »
Jag tycker inte heller kaniner ska vara ensamma (det är så sorgligt med alla dessa "små gnagare (kanin, hamster, marsvin) som barnen tröttnat på" som sitter i någon liten bur i en vrå). Kastrera hanen tycker jag. Vad kul att du vill göra det ännu bättre för din kanin!

PS. Alba; du skriver så bra och inspirerande om kaniner! :)DS.

/Bellaman

Alba

• Södermanland
« Svar #10 skrivet: 25 nov-10 kl 23:47 »
Att kastrera en kaninhona är ett väldigt stort ingrepp. Det är även riskfyllt att kastrera hanen, iom att kaniner har otroligt snabb ämnesomsättning och det är svårt att dosera sömnmedlet.
Jag håller med. Man måste försöka försäkra sig om att man går till en veterinär som är van att söva smådjur. Skulle tro att det är mindre risk nu än för tio år sedan, då många dog. Men att söva en kanin är alltid förenat med risk.

Jag har två par, och hade egentligen bara tänkt kastrera hanarna. Men den ena honan var "som tokig". De bodde inne då. Hon flög längs väggarna i köket och sprutade urin så det rann. Jagade hanen och verkade befinna sig i en evig brunst. Ingen av oss mådde bra av det. Efteråt fungerar det utmärkt. En del veterinärer framhåller att det är vanligare med sjukdomar i livmodern på kaninhonor som inte fått ungar och inte kastrerats. Jag tror man får bedöma från fall till fall, hur honan mår, om man har bra veterinär osv.

Jag tycker det är superbra Anders, att du vill bygga roligt åt din skyddsling!

I min utehage har jag jord på marken, halm och hö i en del, toalåda i ett hörn. I lådan har jag oftast Toa-lätt papperspellets som suger bra. Det lägger jag även utanför eftersom det även kissas där till viss del.

Min gammeldam har alltid älskat att gräva. När vi bodde i lägenhet bodde de på balkongen. Betong är inget vidare att gräva i, så jag skaffade en stor plastlåda på IKEA och fyllde med jord. Karvade ut en ingång i locket och en i ena kortsidan, så att hon kunde komma i och ur lätt, men jorden stannade kvar. Hon har jobbat hårt i sin låda många nätter. Även efter att vi flyttat till hus och hon kunnat gräva rakt i marken i riktiga jorden, har hon föredragit sin grävlåda. Vanans makt! Det finns mycket man kan göra för att roa de små och ge dem motion.  :)

/ Alba

Ps, Tack Bellaman  :D
« Senast ändrad: 25 nov-10 kl 23:49 av Alba »
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Allin

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 26 nov-10 kl 00:07 »
Där ser du Anders, det här var rätta stället att fråga på  ;D.
Kanin kommer att bli så lycklig av att få damsällskap.

Undrar lite om det där med att gnaga på kvistar. Är det något träd eller någon buske som inte är lämplig för dem ?
Något annat som man kan plocka in från naturen till dem som de gillar men som inte är bra för dem ?

Alba

• Södermanland
« Svar #12 skrivet: 26 nov-10 kl 11:57 »
Undrar lite om det där med att gnaga på kvistar. Är det något träd eller någon buske som inte är lämplig för dem ?
Något annat som man kan plocka in från naturen till dem som de gillar men som inte är bra för dem ?
Vad jag vet är kvistar och löv från stenfruktsträd olämpligt för kaniner. T ex körsbär. De kan äta frukten OM man tagit bort kärnan först.

Jag skulle undvika sånt man vet är giftigt för andra djur, som liljekonvalj, idegran osv. Jag skulle akta mig mycket noga för många krukväxter, om kaninerna är lösa hemma. Vissa är dödligt giftiga.

Men det finns så mycket ätligt i naturen, så jag tror inte det är någon större risk att en kanin blir förgiftad. De brukar vara ganska försiktiga när de smakar på något nytt  ;)

/ Alba

ansk@hotmail.com

• Södermanland
Re: Ensam kanin
« Svar #13 skrivet: 26 nov-10 kl 11:58 »
Äppelträd är väl "safe" då.

Anders

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
SV: Re: Ensam kanin
« Svar #14 skrivet: 26 nov-10 kl 12:30 »

Det är egentligen inte en fråga om att uppfylla kraven utan om att vara så generös som möjligt mot en som jag tagit på mig ett ansvar för.

Det behöver väl inte vara halmtäckt botten om han har en golvyta på låt oss säga 4 kvm? Hade hoppats kunna lägga ett lager av något annat som inte behöver bytas ut med sådana volymer på samma vis över större delen av golvet. Åsikt om det?

Jag skaffar nog en hona då. Är det alltså brukligt att kastrera hanen men inte honan om man har dem i par så där?

Ja, ja, det brukar blir så.. den som inte ville ha hund går mest med den och ovilliga kaninägare bygger naturnära palast   ;D

Om du fundera på halm på glvet och tänker städning:
Var in te orolig.. de flesta kaniner har en toahörna - det rääcker att byter mest där :-)

Om du satsar på en hona kan du inställer dig på ommöberling i alla fall - och grävande.  Vanliga tecken på brunst - likaså kan hon börja jagar hanen under dessa perioder.  Det får tiden visa.

Lycka till!

Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Dillen

• Östergötland
« Svar #15 skrivet: 26 nov-10 kl 15:44 »
Givetvis är det ju allra roligast för alla om kaninen får en kompis som den går bra ihop med, men skaffar man en hona till honom så kan det ju faktiskt vara så att de inte fungerar ihop. Risken kanske är liten om han är kastrerad men det är ju ändå en risk som man måste beakta. Kanske kan du testa med en hona som du har i löfte att få lämna tillbaka till uppfödaren om det inte skulle fungera för dem att bo ihop?

Jag har en hona som inte går att ha med andra kaniner, vi har testat på neutral mark med en kastrerad hane och hon ville bara slåss. Så det är inte säkert att det fungerar att ha kaniner två och två...

Jag måste hålla med Alba om att det är roligare att ha kaninen inne =). Vår hona är helt lösgående i vår lägenhet och det är så roligt, hon är med i soffan på kvällarna och kan rejsa fritt på 70 kvadrat! Men att ha en stooor utebur med hage är nog snäppet bättre för ett kaninliv, jättekul att ni vill fixa så fint till er kanin!  :)
Bor utanför Norrköping. Intresserad av djur & natur. Har gotlandskaniner och bortskämda dvärgkaniner. Drömmer om höns och fjällvandring.

Sussilo

• Gäst
SV: Re: Ensam kanin
« Svar #16 skrivet: 26 nov-10 kl 17:25 »
Äppelträd är väl "safe" då.
Anders

Äppelgrenar är favoriter hos mina kaniner. Även rönn, asp, lönn, alm, en- och granris, ja det mesta som kommer i vägen för min såg tycker de om  :).

Dela detta:

* Inloggade just nu

302 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser