Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stackars tuppen, snöchock...  (läst 1391 gånger)

nina77

• Hälsingland
Stackars tuppen, snöchock...
« skrivet: 29 nov-10 kl 16:02 »
MIn dvärgkochintupp Rulle upplever sin första vinter. Häromdagen så bestämde han sig för att gå ut, har bommat igen hönsens utgång nu för det är så kallt. Så han smet mellan mina ben och ut genom dörren.....Men blääääää allt var vitt o kallt. Rulle skrek i högan sky och flaxade i panik tills han fastnade i en snödriva. Stackarn. O där satt han helt still tills jag kom till hans undsättning... Så kan det gå när man träffar vintern för första gången. Nu stannar han inne.

gernsö

• Skåne
SV: Stackars tuppen, snöchock...
« Svar #1 skrivet: 29 nov-10 kl 16:13 »
jag hade en likadan i morse, den skulle ut fort som f-n.... och kom på att det var vitt, kallt och otrevligt. han hoppa, flaxade och fastnade, och bara stod där och glodde, jag gick fram och han stod fortfarande helt still, stackarn var i chock......
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

The Game

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 30 nov-10 kl 17:46 »
=D

Therese K

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 30 nov-10 kl 17:52 »
Som mina ungdjur.. dom ska alltid först ut med fick tvärnita ;D huga!! vitt och snö :o stod oxå o bara glodde.. ;D
Gift, har en underbar katt... längtar efter egen gård med löpankor, getter och potatisland!

karsan

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 01 dec-10 kl 11:41 »
Efter att jag släppt ut hönsen som direkt gick in i växthuset, ungefär en halvmeter bort, som vanligt i dessa snötider, gick jag därifrån.  Var tillbaka efter en halvtimme - men var är Gullbena?  Har bara 4 hönor så det märks ju direkt om en fattas. Tittade på möjliga och omöjliga ställen både i hönshus och växthus, ingen liten Gullbena, gick till slut runt hörnet ut i hönsgården, där satt hon blickstilla i snön, 7-8 m bort.

När jag började lyfta upp henne (hon brukar inte ens låta en komma nära) satte hon ändå iväg, springflaxande åt alldeles rätt håll mot hönsingångarna till både hönshus och växthus, in i växthuset till de andra.

Undras hur länge hon skulle ha suttit kvar om jag inte hade kommit. -15 grader. Nån som haft hönor som gått ut i snön och frusit ihjäl, fast de lätt kunde ha kommit in?

Gullbena är lägst i rang men äventyrlig av sig, unghöna som inte börjat värpa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

636 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser