Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Smaksätta olja och Botulism (frågor)  (läst 12759 gånger)

Elcyion

• Uppland
Smaksätta olja och Botulism (frågor)
« skrivet: 29 nov-10 kl 14:37 »
Jag tänkte göra smaksatt olja till min pojkvän i julklapp, men när jag kollade runt på internet hur jag skulle göra, stod det en hel del varningar om botulism:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Botulism

Vågar jag göra olja och ge bort? Har köpt jättesmå flaskor med patentkork (tror att det heter det iaf). Kan jag smaksätta oljan på något vis som är säkert?
Jag tänkte smaksätta 3 små flaskor, med en smak i varje:

Vitlök
färska kryddor
habanero (chilli)

Hur ska jag göra i så fall?
En blogg om två aristokratiska katter som bor ihop en vanlig "svensson-matte"  http://k-r-i-s.bloggplatsen.se/

Granbackstove

• Uppland
SV: Smaksätta olja och Botulism (frågor)
« Svar #1 skrivet: 29 nov-10 kl 18:18 »
Jag tänkte göra smaksatt olja till min pojkvän i julklapp, men när jag kollade runt på internet hur jag skulle göra, stod det en hel del varningar om botulism:

Vågar jag göra olja och ge bort? Har köpt jättesmå flaskor med patentkork (tror att det heter det iaf). Kan jag smaksätta oljan på något vis som är säkert?
Jag tänkte smaksätta 3 små flaskor, med en smak i varje:

Vitlök
färska kryddor
habanero (chilli)

Hur ska jag göra i så fall?
Clostridium Botulinum är en anaerob bakterie, det betyder att den inte kan växa i miljö där det finns syre. Jag tror att det skulle vara mycket svårt för dig att hantera oljan så att den inte kom i kontakt med syret i luften... Kör på som du hade tänkt från början!
Har genbank för bland annat sybehör och blomkrukor från 1900-talet.

Elcyion

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 29 nov-10 kl 18:38 »
Bara så att jag hänger med... Det borde alltså räcka med att jag häller oljan ner i flaskorna så drar den med sig syre ner? Försvinner syret på något vis i flaskan? Hur är det när flaskan öppnas och oljan börjar användas. Kommer det in nytt syre då, som ersätter det som försvinner när flaskan öppnas?

Jag är helt novis på sådana här saker :-\
En blogg om två aristokratiska katter som bor ihop en vanlig "svensson-matte"  http://k-r-i-s.bloggplatsen.se/

kurt

« Svar #3 skrivet: 29 nov-10 kl 19:33 »
Skall man vara säker så bör man använda torra kryddor, utan vatten är det säkert. Annars bör man sänka pH genom att tillsätta någon form av syra (t ex vinäger). Speciellt vitlök och annat som varit i direkt kontakt med jord innehåller bakteriesporer, sporerna tål syre, och i flaskan blir det garanterat syrefritt.

Vitis

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 01 dec-10 kl 23:10 »
Vill du minska risken för att bakterier ska kunna växa till i oljan så "marinera" smaksättarna i vinäger några dygn innan de läggs i oljan.

Alternativet är att använda torra kryddor m.m. som sagts ovan.

Weasel

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 01 dec-10 kl 23:18 »
Clostridium Botulinum är en anaerob bakterie, det betyder att den inte kan växa i miljö där det finns syre.

Jo det kan den, men den kräver inte fritt syre för att överleva.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Dela detta:

* Inloggade just nu

170 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser