Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur mycket kan jag ta?  (läst 3496 gånger)

Biarka

• Ångermanland
Hur mycket kan jag ta?
« skrivet: 30 nov-10 kl 20:25 »
Kan det här vara rätt ställe att fråga er Alternativare på?

Jag har tillfrågats om jag kan visa/lära ut ull-hantering/spånad och visst kan jag det, men hur mycket kan jag ta för det? Det blir endagars kurser där vi steg för steg går igenom vad och hur man gör för att ta reda på i första hand fårull, vi håller preliminärt till i familjens ateljé som vi betalar hyra för. Dessutom vore det kul med lite ersättning till mig för den tid jag viker till detta? Hur brukar ni räkna?

take

• Östergötland
    • De Klomp
SV: Hur mycket kan jag ta?
« Svar #1 skrivet: 30 nov-10 kl 22:34 »

Jag har tillfrågats om jag kan visa/lära ut ull-hantering/spånad och visst kan jag det, men hur mycket kan jag ta för det? Det blir endagars kurser där vi steg för steg går igenom vad och hur man gör för att ta reda på i första hand fårull, vi håller preliminärt till i familjens ateljé som vi betalar hyra för. Dessutom vore det kul med lite ersättning till mig för den tid jag viker till detta? Hur brukar ni räkna?

Har du F-skatt och ska fakturera så ska du i alla fall ta 400kr/timmen ex moms. Sedan kanske även en slant för ateljen.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Biarka

• Ångermanland
« Svar #2 skrivet: 02 dec-10 kl 07:50 »
Håller på att kolla upp om jag kan ha AF-skattsedel om jag startar företag. Har inte startat än då jag är ganska feg och försiktig av mig, men en nyinflyttad granne tycker definitivt att jag ska starta väveri! Jag är ganska bra på vävning, nämligen... Men går det att försörja sig på? Blir inte det som tillverkas så pass dyrt att många drar sig för att köpa då allt är vävt helt för hand, har inget ryckverk el tryckluft att sköta vävstolarna med, DÅ skulle jag kunna komma upp i mängder av hemvävt! Jag menar vem betalar 600:-/meter för en löpare?? Inkl moms då. När jag har räknat så har jag kommit upp i ungefär 300:-/m och jag tycker det är mer rimligt. Som sagt, finns det någon lönsamhet då? Men åter till ämnet, det är ju ingen särskilt välplanerad kurs jag tänkt mig, utan mer som när jag visade eva.f tror jag hon kallar sig här, hur man spinner ull... mer som en lös studiecirkel... har folket här på  Alternativ råd att betala så mycket?

HelenaA

• Södermanland
    • keramik
« Svar #3 skrivet: 02 dec-10 kl 08:05 »

När jag hat haft kurser i keramik för Folkuniversitetet så har jag fakturerar dem 270 + moms.
Då har det varit en grupp med varierande antal deltagare, ska man fakturera per deltagare kan priset vara lägre tycker jag.
Försök sikta på att du ska ha minst 300kr i timmen plus moms och materialkostnad. Har du då tre deltagare i en kurs så betalar dom ju inte en så hög avgift, men är det fler än tre så ta inte mindre än 100kr i timmen + moms.
Jag tycker det är viktigt att försöka få ut lagom betalt så att man kan försöka leva på sitt arbete och det är svårt när det finns så många som inte tar ordenligt betalt och dessutom gärna svart, det är svårt att få lönsamhet i det då.

Bara lite av mina tankar och funderingar :-)

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 02 dec-10 kl 08:30 »
När jag hat haft kurser i keramik för Folkuniversitetet så har jag fakturerar dem 270 + moms.
Då har det varit en grupp med varierande antal deltagare, ska man fakturera per deltagare kan priset vara lägre tycker jag.
Försök sikta på att du ska ha minst 300kr i timmen plus moms och materialkostnad.
Har du då tre deltagare i en kurs så betalar dom ju inte en så hög avgift, men är det fler än tre så ta inte mindre än 100kr i timmen + moms.
Jag tycker det är viktigt att försöka få ut lagom betalt så att man kan försöka leva på sitt arbete och det är svårt när det finns så många som inte tar ordenligt betalt och dessutom gärna svart, det är svårt att få lönsamhet i det då.
Bara lite av mina tankar och funderingar :-)

Fakturera per deltagare ???
Så om det är typ 10 deltagare så tar du 1000kr+ moms i timmen.
Inte fakturerar man väl deltagarna per timme om kursen går i Folkuniversitetets regi eller ???
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

edithsdotter

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 02 dec-10 kl 08:36 »
Viktigt kan vara att tänka på den förberedelsetid som går åt inför varje kurstillfälle och tid för redovisning till utbildningsanordnaren etc, detta ska också debiteras. Ingen tid är gratis för företagare även om man ofta får jämka hur mycket man kan få betalt för.

I övrigt kanske det inte är läsarna här på alternativ.nu som Du ska se som dina presumtiva köpare av hantverk utan de som inte själva kan/vill producera dylikt.

ingelaopeter

• Västergötland
    • Trolledalens Hantverk
« Svar #6 skrivet: 02 dec-10 kl 08:49 »
Hej.
Jag har också kurser i bl a ullhantverk. Jag brukar ta ca 300:-/tim och då är det olika antal deltagare. De köper också material av mig. Om däremot kommunen anlitar mig tar jag betalt för heldag och då blir det lite annorlunda eftersom det tillkommer andra saker som ska räknas in som restid, kringtid mm.

Biarka

• Ångermanland
« Svar #7 skrivet: 02 dec-10 kl 09:13 »
Nej Edithsdotter, de som loggar in här förutsätter jag kan fixa sina textilier själva om de bara får visning i hur man gör, och det  är ju just det som Staaf vill, att jag ska visa! Har räknat lite på det, och om jag tar en hundring per kväll så har jag för hyran (varm med allt som ingår i normal lägenhetshyra) OCH för den tid som jag lägger ner innan folk rycker upp dörren för att få ordning på ullen! Tycker inte det är för mycket, kanske snarare lite i underkant, men till er här tycker jag lite att 'vi hjälps åt så blir allt lite bättre'. Sådan är jag!

edithsdotter

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 02 dec-10 kl 09:19 »
Nej Edithsdotter, de som loggar in här förutsätter jag kan fixa sina textilier själva om de bara får visning i hur man gör, och det  är ju just det som Staaf vill, att jag ska visa! Har räknat lite på det, och om jag tar en hundring per kväll så har jag för hyran (varm med allt som ingår i normal lägenhetshyra) OCH för den tid som jag lägger ner innan folk rycker upp dörren för att få ordning på ullen! Tycker inte det är för mycket, kanske snarare lite i underkant, men till er här tycker jag lite att 'vi hjälps åt så blir allt lite bättre'. Sådan är jag!

Jag besvarade frågan "Jag menar vem betalar 600:-/meter för en löpare?? Inkl moms då." Därav min kommentar!

Biarka

• Ångermanland
« Svar #9 skrivet: 02 dec-10 kl 09:56 »
Jag besvarade frågan "Jag menar vem betalar 600:-/meter för en löpare?? Inkl moms då." Därav min kommentar!
(nu tror jag datorn blivit knasig!) Jag tror det är viktigt att ange vem man svarar eller ställer en fråga till i en sån här tråd, annars blir det virrigt!

HelenaA

• Södermanland
    • keramik
« Svar #10 skrivet: 02 dec-10 kl 09:58 »
Jag beskrev två olika tillvägagångssätt, det ena med fast pris 270 i timmen, det andra i egen regi. Jag har inte grupper på tio deltagare, då skulle jag inte hinna med alla. 3-6 personer räcker tycker jag och 600 kr i timmen är inte mycket om man nu inte har kurser 8 timmar om dagen 5 dagar i veckan, men det är nästan en omöjlighet.
Om jag mot förmodan skulle få ihop kurser på tio deltagare så skulle jag behöva skaffa större lokal, flera drejskivor och massa redskap och material och mer energi och ork, så 1000kr i timmen skulle inte ge mycket mer i fickan.
Man måste ju se skillnad på hobby och arbete, svart eller vitt, heltid eller deltid.

Biarka

• Ångermanland
« Svar #11 skrivet: 03 dec-10 kl 07:57 »
Tack alla för tips och råd! Nu ska jag kontakta de som visat intresse och lite andra som kan komplettera mig på den sida jag är mindre bra på, tovning! Sen kör vi!

mysfaktor

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 03 dec-10 kl 20:23 »

måste fråga: betalar hyra till FAMILJENS atelje?
tar din egna familj betalt eller? hjälp mig att reda ut detta..

edithsdotter

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 03 dec-10 kl 21:18 »
(nu tror jag datorn blivit knasig!) Jag tror det är viktigt att ange vem man svarar eller ställer en fråga till i en sån här tråd, annars blir det virrigt!

Vari ligger felet? Vems dator är knasig?

Biarka

• Ångermanland
« Svar #14 skrivet: 11 jan-11 kl 22:13 »
mysfaktor: Vi håller till och spinner i ateljen och för den betalar vi (familjen) hyra till hyresvärden. Jag ser gärna att familjens utgifter är investeringar i stället, känns bättre då än att bara konsumera=slutanvända utan att verkligen få ut något av det.

Och Edithsdotter: min dator är urgammal och knasig! Felet ligger i att den sällan 'vill' som jag vill, vi har haft den på genomgång, men den är ändå långsam och inte alls bra, men den funkar då man stoppar i alla sladdar, så vi nöter på den till den är helt slut!

Hoppas det klarnade!

Dela detta:

* Inloggade just nu

226 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser