Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Värmekabel?  (läst 9338 gånger)

vallhunden

• Västergötland
Värmekabel?
« skrivet: 02 dec-10 kl 10:24 »
Det har visat sig att min nya "frostria" kran fryser där kopparröret går genom väggen från det frostfria utrymmet och ut till kranen på utsidan. Det finns ca 10cm kopparrör inne i det frostfria utrymmet som jag får värma med hårfläkten  :o för att det ska tina, varje gång!!.
Nu tänkte jag att det kanske skulle gå att linda lite värmekabel runt den lilla rörstumpen, så kanske det verkligen håller sig frostfritt!!
Det är inte mycket kabel som behövs och det finns ett väggurtag ca 120cm från rörstumpen.
Vad ska jag köpa, var någonstans och hur gör jag?
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Ulric Eriksson

• Gäst
SV: Värmekabel?
« Svar #1 skrivet: 02 dec-10 kl 10:36 »
En självreglerande värmekabel med stickpropp. Finns hos Jula, Biltema och Clas Ohlson, t.ex. Kostar ett par hundra. Eftersom det bara är precis vid genomföringen räcker det med den kortaste du kan hitta och då blir strömförbrukningen inget problem heller.

Edit: Det är förresten lite konstigt att det fryser, för en sån där kran skall vara konstruerad så att röret till omvärlden lutar lite neråt så att det inte blir något vatten kvar när man stänger av.
« Senast ändrad: 02 dec-10 kl 10:42 av Ulric »

vallhunden

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 02 dec-10 kl 11:28 »
Tack för tipset!
Ja, rörmockaren var kanske inte så bra? Satte in kranen i somras. Ja, det hade ju varit fiffigt om kopparröret hade lutat neråt/utåt!!!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 02 dec-10 kl 13:03 »
Har nu varit och köpt den sista värmekabeln i Göteborg :), antagligen i hela landet :) :)
Fast den var väldigt styv, hoppas att det går att snurra den runk kopparröret, som är fingertjockt, och få kontakt samtidigt... ???

Gångtrött

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 02 dec-10 kl 13:07 »
Lägg den bara rakt på röret och sätt en bit rörisolering runt om.

Existens?

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 02 dec-10 kl 13:15 »
Tanken är ju att själva kranen sitter inne i det varma utrymmet, och så ett lutande rör ut genom väggen. Kranen manövreras utifrån med en pinne genom väggen.

Huggorm

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 02 dec-10 kl 13:21 »
Lägg den bara rakt på röret och sätt en bit rörisolering runt om.
Tvärtom, den skall hängas på undersidan röret, gärna med tejp. Värmen stiger ju som bekant.

På ett bygge jag var på fick vi sätta värmekabel på varmvattenrören inomhus, för att varmvattenberedaren stod så långt bort. Fungerade säkert perfekt, men jag vill inte ens veta vad det kostade  :-X

Gångtrött

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 02 dec-10 kl 13:31 »
Tvärtom, den skall hängas på undersidan röret, gärna med tejp. Värmen stiger ju som bekant.

På ett bygge jag var på fick vi sätta värmekabel på varmvattenrören inomhus, för att varmvattenberedaren stod så långt bort. Fungerade säkert perfekt, men jag vill inte ens veta vad det kostade  :-X
Helt riktigt.. Menade bara att man inte behöver snurra den runt röret..

Huggorm

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 02 dec-10 kl 13:33 »
Helt riktigt.. Menade bara att man inte behöver snurra den runt röret..
Då är vi överens

vallhunden

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 03 dec-10 kl 10:20 »
Igårkväll virade jag värmekabeln runt rören. Jag gjorde en ögla högst upp, med mitten av kabeln och virade de två ändarna runt röret. Större delen av kabeln gick åt. Sen satte jag rörisolering runt i form av grå skumgummi. Tejpade fast med eltejp. Satte in kontakten i väggen. Då var röret upptinat, när jag satte dit alltihop.

Det var bara -7 i gårkväll, inatt och i morse. Kranen hade inte frusit  :) :)
Hoppas att det håller för ännu lägre tempraturer också!
Jag är mycket nöjd, tack för råden!!!

(Tror ni att skumgummin kan börja brinna om det blir kortslutning i kabeln, eller den blir för varm? Ska jag byta ut den mot isolering som inte kan börja brinna??)

Huggorm

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 03 dec-10 kl 10:40 »
Igårkväll virade jag värmekabeln runt rören. Jag gjorde en ögla högst upp, med mitten av kabeln och virade de två ändarna runt röret. Större delen av kabeln gick åt. Sen satte jag rörisolering runt i form av grå skumgummi. Tejpade fast med eltejp. Satte in kontakten i väggen. Då var röret upptinat, när jag satte dit alltihop.

Det var bara -7 i gårkväll, inatt och i morse. Kranen hade inte frusit  :) :)
Hoppas att det håller för ännu lägre tempraturer också!
Jag är mycket nöjd, tack för råden!!!

(Tror ni att skumgummin kan börja brinna om det blir kortslutning i kabeln, eller den blir för varm? Ska jag byta ut den mot isolering som inte kan börja brinna??)
Jag antar att det är självreglerande värmekabel du köpt, och då blir den inte varmare än ett förbestämt antal grader. Det borde stå på paketet vilken temperatur det är, annars står det även direkt på kabeln.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 03 dec-10 kl 10:52 »
Det står max 65 grader. Kan man lita på det ??? :-[

Huggorm

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 03 dec-10 kl 13:17 »
Det står max 65 grader. Kan man lita på det ??? :-[
Ja, det skall du kunna. Förslagsvis har du inte strömmen påkopplad ständigt, utan bara när du skall använda kranen. Det borde inte ta lång tid att tina rörbiten med 65 grader, och du spar ström.

Gångtrött

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 03 dec-10 kl 13:42 »
Timer för utomhusbruk på Jula för 69:-
Jag har en kopplad till min värmekabel (för vattenledningen i ladugården och hästarnas vattenkar), den går i en timme och avstängd i 1.5 o.s.v. under dagen och under natten igång 1.5 timme och avstängd 1 timme o.s.v..

Huggorm

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 03 dec-10 kl 14:17 »
Man kan även välja en kabel med lägre värme om man vill ha den inkopplad konstant. 5 grader räcker ju då.

Dela detta:

* Inloggade just nu

294 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser