Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken vintermat hittar man utomhus nu på vintern?  (läst 4072 gånger)

Stockros

Vilken vintermat hittar man utomhus nu på vintern?
« skrivet: 04 dec-10 kl 17:02 »
Min samlarådra från stenålderstiden verkar stark. Jag har fortfarande lust, trots snön, att gå ut och samla mat till våra kaniner.
Tänkte jag kunde få in tips på vad som passar sig. Förstår att bark och löv från  t ex
sälg, äpple, ask, alm, lind, körsbär och syren kan falla kaniner i smaken.  LIte tall-, en- och granris kan vara bra (även barken?)
Men funderar på om det finns annat att knapra på? Dels för sysselsättning, men även som mat. Har plockat torkat gullris, som stod kvar på ängen alltså, och gett dem. Det har de ätit av. Stjälken från jordätsskocka, skördad häromveckan, såg de ut att äta lite på.
Finns fler idéer?

Ulric Eriksson

• Gäst
SV: Vilken vintermat hittar man utomhus nu på vintern?
« Svar #1 skrivet: 04 dec-10 kl 17:09 »
Tall- och granris är mycket uppskattat. Barr, bark och till och med veden slinker ner om det är klent ris.

Alba

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 04 dec-10 kl 17:20 »
Knopparna är goda tycker mina kaniner, främst på rönn, lind, äpple. Och fin bark såklart. Annars duger de de flesta kvistar av andra sorter till sysselsättning, knipsas av i små bitar och slänga runt med grenar är kul ganska länge ;-)

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

edithsdotter

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 04 dec-10 kl 17:28 »
Mina kaniner har fått var sin vedklamp av lämpligt lövträd att gnaga på. Det tycks uppskattas för trots att klampen är stor, i förhållande till kaninen alltså, så flyttas den runt och gnags på lite hur som helst.

Stockros

« Svar #4 skrivet: 04 dec-10 kl 17:36 »
Fler tips än trädslag?

Alba

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 04 dec-10 kl 17:44 »
Fler tips än trädslag?
Blåbärsris, om man kommer åt. Mina äter inga större mängder, men knopparna slinker alltid ner. Snö till knäna här, så mycket mer går inte att hitta.

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #6 skrivet: 04 dec-10 kl 19:55 »
det finns diverse växter som har fröna torkade på själva växten såhär års... några sorter kanske är superbra kaninmat... värt att kolla?
Fjäderfän och kaniner

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #7 skrivet: 05 dec-10 kl 02:03 »
Blåbärsris, ljung...

Se upp med gamla löv, har vänner vars flock blivit dåliga i magen av nerfallna björklöv, ett ungdjur som dog med uppsvullen mage.
//Lina

djurskydd

• Ångermanland
« Svar #8 skrivet: 05 dec-10 kl 15:35 »
Jag plockade in alla nypon som satt kvar på buskarna häromdagen, har lufttorkat dem och ger till kaninerna som älskar dem!
Bor med make, barn, rya- och gutefår, katter, kaniner, kalkoner och höns mellan nor och fjärd i vackra Häggvik, Höga Kusten.

Dela detta:

* Inloggade just nu

255 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser