Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bladlöss  (läst 13269 gånger)

hemmamamman

• Närke
    • http://hemmamammansliv.blogspot.com/
Bladlöss
« skrivet: 27 jun-06 kl 22:39 »
Vi har massor av bladlöss på våran fläderbuske. Vad göra? ???
Jag har provat att spruta med såpvatten varje dag i åtskilliga dagar nu, men det är lika många om inte mer. Jag vet att bladlöss oxå är liv och kanske oxå har rätt att leva. Men eftersom vi planterade fläder för att kunna göra saft av blommorna så känns det inte så  kul med en massa löss i saften. :-\ Visst det går ju att skölja av blommorna med löässen är verkligen överallt. Jag vill inte använda någon kemisk bekämpning. Lössen har kommit varje år sedan vi planterade busken för flertalet år sen.
Hemmamamma, tre barn, en gubbe, 4 marsvin, extraknäcker som sjuksköterska. Samlar på spartips.

Filip Skräplund

Re:Bladlöss
« Svar #1 skrivet: 27 jun-06 kl 22:54 »
Jag har faktiskt aldrig lagt märke till några angrepp av bladlöss på mina fläderbuskar.
Fläder trivs bäst på lite fuktig och helst mycket näringsrik jord.
Kan det möjligen bli värre angrepp om den växer på sämre mark?
Jag vet inte, undrar bara...  ???
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #2 skrivet: 28 jun-06 kl 09:44 »
Vi har också mycket bladlöss på vår fläder. De verkar mest gilla de nya skotten.  ??? Å andra sidan så gör vi inget åt dem för vi har så mycket fläder så jag kan hitta blommor från lusfria buskar. Vedaska skrev någon här på forumet var avskräckande på bladlöss. Kanske kan du strö ut det på marken vid flädern? Annars  kan du prova att spola bort dem med trädgårdsslangen kanske? När det är löss på rosorna brukar jag hårdspraya med vattenslangen. Om inte annat så gör jag livet surt för de små krypen.  ::)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Vitis

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 28 jun-06 kl 13:52 »
Svarta bladlöss på fläder är jättevanligt och så vitt jag förstår så gör dom inte speciellt mycket skada varken på trädet/busken eller själva blommorna. Om man vill använda blommorna trots lusangrepp så kan man lägga dem i en hink kallt vatten när man plockat dem så drunknar lössen och faller av.

Och ja det stämmer, de sitter i regel på nya (mjuka och saftiga) skott eller på stjälkarna till blomklasarna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

151 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser