Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fusk inom Studieförbund  (läst 3302 gånger)

Ulrika84

• Jämtland
Fusk inom Studieförbund
« skrivet: 07 dec-10 kl 13:25 »
Jag har funderat lite på att starta en studiecirkel, men tycker att studieförbunden verkar lite skumma.

Är det någon som har varit med i en studiecirkel där studieförbundet uppmanar cirkeln till att organisera sig på ett visst sätt för att på så sätt kunna söka mer pengar? Eller varit med om att studieförbund är väldigt angelägna om att man ska gå med i deras förbund bara för att man har nån typ av verksamhet, alltså att de nästa värvar medlemmar?

Jag har förstått att det är ganska vanligt, men jag förstår inte varför studieförbunden är så angelägna om att ha många medlemmar/cirklar som är igång!??! Även om de får mer i bidrag så ska ju de pengarna gå till cirklarna, eller?

Det vore finfint om det var någon som har lite erfarenhet!

Fordson

SV: Fusk inom Studieförbund
« Svar #1 skrivet: 07 dec-10 kl 14:12 »
Jag jobbade för ett studieförbund på 90:talet. Lönen var i reseersättning och orderna var att värva så många cirklar som möjligt, även skapa virtuella cirklar av personer i andra cirklar. Själv var jag nog med i 6-7 cirklar (på pappret). Vid årets slut var pengarna TVUGNA att vara slut, annars fick man mindre nästa år. Men det var då det hur det är nu har jag ingen aning om.

Luff

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 07 dec-10 kl 14:13 »
Ja du - det finns pengar på många håll i studieförbundsvärlden. Alla pengar går inte till cirklar - hur tror du då de anställda skulle få betalt?
Jag som jobbar i kommunal verksamhet ser en inte så bra konkurrenssituation mellan förbunden. Svårt med samarbete, sura miner om en grupp väljer ett annat studieförbund osv. Och allteftersom dom går ifrån sina ursprung så blir det ännu värre. SISU stöttar kulturprojekt, Bilda jobbar utanför kyrkorna - så också Sensus, speciellt efter hopslagningen med TBV.

Jag får vara mycket noggrann med att inte favorisera - i studieförbunden finns en enorm kompetens och bredd som vi ska vara rädda om men jag måste också vara medveten om organisationernas villkor. Dom lever med kniven på strupen hela tiden.
//Luff

Castor fiber

• Övriga världen
« Svar #3 skrivet: 07 dec-10 kl 21:46 »
I kommunen där jag växte upp fanns det ett politiskt ungdomsförbund som hade som största aktivitet att medlemmarna startade studiecirklar tillsammans med ett studieförbund. Som ni förstår var det inte kunskapen som lockade...

Studieförbund är bra, men konceptet lockar ju folk med bristfällig luthersk fostran att missbruka det.

Ulrika84

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 08 dec-10 kl 09:43 »
Jag förstår ju att alla anställda ska ha betalt för sitt jobb. Samtidigt får jag känslan att studiecirklarna anordnas mer i överlevnadssyfte för förbundet än som folkbildning.
Kan studieförbund gå med vinst? Vart tar överflödet vägen?

Varför kan jag inte bara starta en studiecirkel, måste jag vara sån som ska kolla hur allt fungerar först... suck...

Luff

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 08 dec-10 kl 10:04 »
Nej studieförbund går inte med vinst - där finns ingen som plockar ut pengar.
Folkbildningstanken är väldigt stark i rörelserna - det är väl när det kommer ner på den enskilde anställdes nivå det ibland spårar ur och blir ett överlevnadsrace.
//Luff

Suresh

• -
« Svar #6 skrivet: 08 dec-10 kl 13:17 »

Jag har förstått att det är ganska vanligt, men jag förstår inte varför studieförbunden är så angelägna om att ha många medlemmar/cirklar som är igång!??! Även om de får mer i bidrag så ska ju de pengarna gå till cirklarna, eller?

Det vore finfint om det var någon som har lite erfarenhet!

HEj

Arbetar som lärare på studieförbundet vuxenskolan.

Studieförbunden erhåller delfinansiering stats- och kommunbidrag i relation till storleken på sin verksamhet, så de vill självklart ha så många kurser som möjligt för att kunna täcka sina over headkostnader.

Dela detta:

* Inloggade just nu

326 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser