Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  färger på dv kochin?  (läst 26629 gånger)

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: färger på dv kochin?
« Svar #40 skrivet: 02 jan-11 kl 11:41 »
Nej tyvärr inte. Det står tydligt i standarden att färgen ska vara jämn och att fjäderribban ska vara gul. Ljusare fjäderribba är ett inte önskvärt fel.

Äsch då! Jaja, hon är i alla fall bedårande - färgren eller inte =)
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Minnas

• Dalarna
    • Rensbyn´s Höns
« Svar #41 skrivet: 02 jan-11 kl 11:58 »
[url]http://www.zwerg-cochin.de/3.html]http://www.zwerg-cochin.de/3.html

Där kan ni se en del färger också. Det som en del i Sverige kallar lax heter i Tyskland silver vete och guld vete därför kommer det ut en del S.K. vete hönor från dom. Men svårare få fram dom rätta guld vete  tupparna. Den gula färgen är väldigt svår för går dom ute i solen blir en del fjädrar ljusare gula. Jag kommer ihåg en utställning som det var många gula dvärg cochin med bara en av dom fick ingen kritik ojämn färg, det säger en hel del det om den gula färgen. Den hönan var min :o)

Mexxi

« Svar #42 skrivet: 07 jan-11 kl 16:53 »

Här ser ni mina 5 höns! Biffen, Agda, Snövit, Lillasyster och Nilla.

Till vänster Snövit och till höger Lillasyster.
Vit respektive för ljus vete?

Till vänster Nilla och till höger Biffen.
Vete respektive blå?

Lillasyster, Nilla, Biffen, Agda (svart med grönt skimmer). Nilla har ruggat (konstig tid?).

Alla bilderna, som jag tagit idag, finns här:
http://piccolacasa.wordpress.com/2011/01/07/honsligan/

pytte

• -
« Svar #43 skrivet: 17 jan-11 kl 09:17 »
Var inne på feathersite.com och hittade miller fleur som färg finns den ens i sverige på cochin?
Såg jättefin ut, det vore något att ha i hönsgården... :-[
Har en engelsk cocker,  welsumer, stor laxfärgad faverolle, blomme och  blandras höns.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #44 skrivet: 17 jan-11 kl 12:21 »
Mile fleur = Porslinsfärgad, ja den ska finnas.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
« Svar #45 skrivet: 17 jan-11 kl 12:25 »

Min tupp Zorro.
Har inte en aning om vilken färg HAN har kan ni hjälpa mig kanske
Bor på härlig lantgård med Hästar, katter, kaniner, Rottweiler, Lohmanhöns, Dvärgkochin och Dvärgwyandotter. Odlar massor.

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
« Svar #46 skrivet: 17 jan-11 kl 12:40 »
Min BLÅ tupp Sune.
Han är mörkare i kragen idag.
Detta kortet var från i höstas.
Han är född maj 2010
Bor på härlig lantgård med Hästar, katter, kaniner, Rottweiler, Lohmanhöns, Dvärgkochin och Dvärgwyandotter. Odlar massor.

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #47 skrivet: 17 jan-11 kl 13:08 »
Var inne på feathersite.com och hittade miller fleur som färg finns den ens i sverige på cochin?
Såg jättefin ut, det vore något att ha i hönsgården... :-[

Här är en som har :)
http://lantsidan.dinstudio.se/empty_2891.html
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Falks Bantam Poultry

• www.falksbantam.n.nu
    • Skåne
    • j.i.s fjäderfä
« Svar #48 skrivet: 17 jan-11 kl 20:57 »
Min tupp Zorro.
Har inte en aning om vilken färg HAN har kan ni hjälpa mig kanske

Mkt fin tupp men han är inte färgren tyvär, kroppen är svart-vit fläckig men den har han ju det beiga på halsen, men för övrigt så gillar jag formen och typen skarpt ;D
Plymouth rock dvärg - tvärrandiga. Holländsk dvärg - guldhalsade, blå guldhalsade, silverhalsade, blå silverhalsade, spättade, blå och svarta. En vetefärgad araucana höna och en blandfärgad dvärg kochin tupp.

F.D. j.i.sfjäderfä

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
« Svar #49 skrivet: 17 jan-11 kl 21:17 »
Mkt fin tupp men han är inte färgren tyvär, kroppen är svart-vit fläckig men den har han ju det beiga på halsen, men för övrigt så gillar jag formen och typen skarpt ;D

Vad kan jag para honom med för att få fina höns.
Jag har blå hönor.
Friserat svart och vanliga svarta.
Eller ska jag köpa annan färg till honom????

Anna

• -
« Svar #50 skrivet: 17 jan-11 kl 21:49 »
För att få fina höns kan du para honom med vilka färger du vill och du kommer få en massa olika utseenden i hönsgården. Du kan dock inte få färgrena kycklingar efter honom oavsett vilken färg du parar honom med. Det beror alltså helt på om du är ute efter färgrent eller bara väldigt fina...
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Terra77

• -
« Svar #51 skrivet: 15 maj-11 kl 21:04 »
Mina gula kochiners avkommor är som föräldrarna=gula enl rasstandarden men en av de små e riktigt riktigt ljust gul.

Hur funkar detta..gul tupp gul höna..vilka varianter kan det ge?
37årig vårdare/keramiker boende i Halland.
Mor till 2 flickor 17 o 10 år
Gula+pärlgrå dv.kocchin, Isbar, Orpington, Blandisar o 3 katter. Trädgårdsland o massa syrener!

Terra77

• -
« Svar #52 skrivet: 17 maj-11 kl 00:16 »
ingen som vet vad gul gul kan ge för färgkombinationer..???
Gula+pärlgrå dv.kocchin, Isbar, Orpington, Blandisar o 3 katter. Trädgårdsland o massa syrener!

Löparnäs

• Västerbotten
    • TjäderAndens
« Svar #53 skrivet: 18 maj-11 kl 12:15 »
Gul tupp och gul höna ger som regel bara gula kycklingar..

Men om det finns andra färger bakom i linjerna kan det slå igenom men troligen inte..
Har höns för trevligt sällskap, ägg och kött

Terra77

• -
« Svar #54 skrivet: 18 maj-11 kl 12:30 »
Oki, tack, då vet jag gul brukar bli gul, o det blev visst mina :-[ ...efter ha studerat kycklingen jag trodde var annorlunda gul har jag upptäckt att den är vit!! (såg gul ut under rödalampan) I samma kläck hade jag ägg ifrån pärlgrå/blå o där kan det slå igenom o bli vitt va?? ::)

flax

• Halland
« Svar #55 skrivet: 07 nov-11 kl 14:58 »
Om man har vita hönor och grå tupp kan man få grå kycklingar då?
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

Dela detta:

* Inloggade just nu

285 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser