Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  skavad nos på bagge  (läst 2782 gånger)

ulfg

skavad nos på bagge
« skrivet: 10 dec-10 kl 17:31 »
Upptäckte idag att min bagge Tore skavt av sig håret på vänstra sidan av nosen. Det ser inte irriterat eller sårigt ut.
Men han har skavt eller blivit av med det korta ansiktshåret på vänstra sidan av nosen och lite på vänster kind. Där är det kalt skinn nu. Vad kan detta bero på? Klåda, löss eller kvalster? I övrigt är han pigg, frisk och har bra päls. Jag har sprayat med Aloe vera medel mot klåda i päls för hundar och katter som första åtgärd. Någon som känner igen detta och kan spekulera i vad det beror på? Han är mitt i brunsten bland flickorna och jobbar hårt just nu.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

skogslyktan

• Västergötland
    • skogslyktan
SV: skavad nos på bagge
« Svar #1 skrivet: 10 dec-10 kl 20:28 »
Två av mina tackor (mor och dotter) har haft ett mindre sådant ställe direkt på nosryggen. Jag trodde först det var foderhäkens fel men kunde inte se nogot sådant eftersom jag tittade ofta hur dem åt. Det hände två vinter i rad nära lammnigen! Det försvann senare nogra veckor efter lammnigen. Jag funderade mycket på olika sorts brister, mineraler t.ex tycker dem äter så olika på saltsten och mineralbaljan. Men funderade även över mina grannars finullsfår som kan tappa ull pga proteinbrist, men kan Allmogefår tappar ull på näsan då, jag vet ej. Men jag är lite snål med havre / kaftfoder för ät jag är livrädd att ge för mycket. Har tyvärr inte svaret men jag ska håller koll på henne i år. Hoppas nogra fler skriver om sådant.

ulfg

« Svar #2 skrivet: 12 dec-10 kl 00:09 »
Jag tar gärna emot fler erfarenheter på det här fenomenet med att får tappar ull i fläckar eller partier.
Börjar luta åt att det har med någon form av lätt protein- eller vitaminbrist att göra. Det hårlösa skinnet verkar inte irriterat eller inflammerat på något sätt. Bara kalt. Fler erfarenheter??

vallhunden

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 12 dec-10 kl 10:21 »
Förslag:
Om det har varit ett litet sår där så tappar han ullen på ärrvävnaden, när den är ny. Ullen/håret växer ut igen i så fall och döljer ärret så småningom.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 12 dec-10 kl 14:17 »
Upptäckte idag att min bagge Tore skavt av sig håret på vänstra sidan av nosen. Det ser inte irriterat eller sårigt ut.
Men han har skavt eller blivit av med det korta ansiktshåret på vänstra sidan av nosen och lite på vänster kind. Där är det kalt skinn nu.
Bild ?
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

skogslyktan

• Västergötland
    • skogslyktan
« Svar #5 skrivet: 12 dec-10 kl 17:22 »
Här kommer in bild på min tacka i våras. Ser det liknade ut hos din bagge? Hon hade heller inga sår!

Charlotte

• -
« Svar #6 skrivet: 12 dec-10 kl 19:32 »
 Hur är det egentligen med Får och Ringorm? Visst kan dom få det?
Tore hade väl varit borta ett tag, kan han ha blivit smittad där?
                                 Mvh
                             Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

ulfg

« Svar #7 skrivet: 13 dec-10 kl 08:41 »
Pratade med min duktiga veterinär nu på måndag morgon.
Det rör sig om antingen mineralbrist eller angrepp av löss/kvalster. Eftersom den kala fläcken på ansiktet inte är rött/inflammerat och Tore inte står och gnuggar/kliar sig verkar mineralbrist troligast. Så jag ger honom en individuell dos selen i lite havre och löst mineral i ytterligare lite havre. Köper därefter någon extrabalja mineral med mycket melass i åt hela gruppen med får.
Tack Andrea för bilden. Det verkar röra sig om något liknande. 

Dela detta:

* Inloggade just nu

498 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser