Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hälsoläge m.m. olika fårraser  (läst 3980 gånger)

Urdjur

• Uppland
Hälsoläge m.m. olika fårraser
« skrivet: 24 nov-10 kl 16:37 »
Hej! Jag skulle vilja få en överblick över hälsoläget hos de olika fårraser som hålls i Sverige. Finns det uttalade rasproblem - i så fall vad och på vilka raser? Är juverinflammation m.m. vanligt/vanligare på får som avlats mer inriktat för mjölkproduktion, t.ex. ostfriser?

Hur mycket skiljer en "mjölkras" sig från en genomsnittlig allmogeras i mjölkproduktionsförmåga? Jag har hört att ostfriser kan producera upp till 3l/dag vid höglaktation, men hur är det med "vanliga" får? Producerar någon av allmogeraserna mer mjölk än de andra?

esten

• -
SV: Hälsoläge m.m. olika fårraser
« Svar #1 skrivet: 24 nov-10 kl 16:43 »
Sjödins bok får har ett helt kapitel om just mjölk produktion och redovisar skillnader mellan "vanliga" raser kontra ostfriser .

Han kommer där fram till att raser som har stora lamm"kullar" tex finull och romanov har hög mjölkproduktion , som kan vara lönsam att ta till vara .

men eftersom de raserna inte är förädlade för mjölk så finns stora diffar mellan djuren inom samma ras .
« Senast ändrad: 24 nov-10 kl 17:07 av esten »

Urdjur

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 24 nov-10 kl 16:55 »
(Nej jag är veterinärstudent och har ett personligt intresse av småskalig livsmedelsproduktion. Tyvärr är det väldigt lite sånt på utbildningen, så därför vänder jag mig till djurägare istället. //gällde svar på en tidigare fråga innan inlägget ovan redigerades//)

Tack för boktipset! Kommenterar Sjödin även hälsoläget mellan olika raser?
« Senast ändrad: 24 nov-10 kl 17:18 av Urdjur »

esten

• -
« Svar #3 skrivet: 24 nov-10 kl 18:06 »
Litegrann om det tas upp .
Den boken brukar räknas som fårbibel nr 1 bland fårägare .

Birgit

« Svar #4 skrivet: 24 nov-10 kl 18:18 »
Generellt kan man nog säga att mer framavlade raser ofta har mer problem. Ett hårt producerande juver, ger mer juverinflammationer, hög lammproduktion ger mer lammningsproblem osv.
Tunga raser som får enstaka men stora lamm kan ha en del problem att föda. De mer oförädlade är oftare bättre mödrar, då det varit en viktig egenskap.
De mer ursprungliga lantraserna är oftast väldigt friska, men sätter man in dem i mer modern produktion kan man få problem med dem som de inte tidigare haft, precis som att produktionsraserna ofta behöver mer högproduktivt foder för att växa och må bra.

Urdjur

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 24 nov-10 kl 18:59 »
Tack Birgit. Då låter det som om samma problembild finns som på ko ungefär.

Birgit

« Svar #6 skrivet: 25 nov-10 kl 07:16 »
Ja, det är min erfarenhet, då jag provat både och på både kor och får. Fast ganska logisk, för avlar man på ensidiga egenskaper tappas andra. Precis som de mer ursprungliga raserna har en större bredd av egenskaper som behövs för att överleva tuffare förhållanden och då får mer "välfärdsproblem" när de utsätts för produktion.

mazze

• Småland
    • Komålen
« Svar #7 skrivet: 25 nov-10 kl 07:37 »
När jag var på fårkurs sa vetrinären (som forskar) på får att ostfrisern var i särklass den fårras som var sjukast och känsligast.
Kanske det har och göra med det låga antalet i sverige och att mv har varit utbredd i rasen.
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

ulfg

« Svar #8 skrivet: 25 nov-10 kl 21:14 »
En duktig fårbonde på Gotland med egen ostproduktion sade till mig att det var svårt med bra livdjur med ostfrisar i Sverige. Hon hade fått rekrytera delvis från Danmark.
Berodde enligt henne på allmänt lågt antal livdjur i Sverige med efterföljande problem i form av inavel, mm. De var halvtaskiga mödrar, lite "slarviga" i beteendet, hade dåliga klövar, mm. Även texel i Sverige hade visst behövt lite nyrekrytering utifrån.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 27 nov-10 kl 09:30 »
Jag har hört att majoritetena av besättningarna i Sverige som drabbats av Fotröta, har varit Gotlandsfårsbesättningar.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Birgit

« Svar #10 skrivet: 28 nov-10 kl 09:05 »
Kanske inte så konstigt, vallhunden, Gotlandsfår är ju den i särklass största rasen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

346 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser