???Har sanerat upprepade gånger o smörjt benen på mina hönor.Men jag blir inte av med varken löss eller kalben.Funderar på att byta ut hönorna(8-10 värphönor) o sanera totalt,men frågan är om hönslusen kan överleva ute i hönsgården som är ganska stor.Samma med kalkbenskvalster ? Har vilda fåglar samma ohyra?Om jag köper nya värphöns från uppfödare kan jag vara säker på att dom inte har någon slag av ohyra?Alla förslag o tankar välkommnas.
Har faktiskt tröttnat på att ständigt sanera både hönor o hönshus.Hur har ni andra det jakten på ohyran??!!!
Har nybyggt hönshus med oljefärg på tak,väggar o golv,löstagbara reden o sittpinnar.Så det är ju lätt att hålla rent.
Hej!
När det gäller benkvalster så räcker det inte med att bara smörja in benen.
Alla beläggningar måste skrapas bort för det är där under kvalstrena lever.
Så börja med att smörja och massera benen med tex vaselin, sedan skrapar du med nageln över beläggningarna vissa hornplåtar kan lossna och det kan börja blöda men det är inget farligt.
Och var noga med att smörja och fetta in mellan tårna, klo fästena , hela vägen upp tills dunen börjar på benen.
Och så här kommer du att få hålla på i några veckor helst varje dag tills du ser att det blir bättre.
Jag har själv tillbringat en hel vinter med att bekämpa detta äckel på nyinköpta hönor som var riktigt illa däran.
Men jag fick bort det till slut och då är det mödan värt
Detta med benkvalster är oerhört plågsamt för hönorna så börja behandla så fort som möjligt.
Angående lössen har du provat Frontline? en droppe i nacken och en på ryggen så är de väck!
Är det hönshuskvalster du har som bor i springor och vrår för att på natten suga blod på hönsen?
Då är det bara anticimex som kan sanera ditt hönshus , och då får du flytta hönorna till ett annat utrymme så länge och behandla dem med frontline.
Lyckat till och hoppas det löser sig för hönorna det är de värda!