Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tirolia Kökspanna  (läst 16455 gånger)

Henrik Uddemar

• Gotland
Tirolia Kökspanna
« skrivet: 23 maj-11 kl 22:46 »
Hej
Funderar på lite lyxkonsumtion (eller egentligen, kökspannan läcker, hällen är slagen som som sjutton och utseendet lämnar åtskilligt att önska)

Har hittat en (begagnad) Tirolia kökspanna som verkar mycket trevlig och priset är rimligt som jag är sugen på.

Någon som har erfarenheter av Tirolia?
Har idag en Wamsler förutom det ovan är jag nöjd med den, några uppenbara skillnader? (kanske få som har erfarenhet av båda)
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

Henrik Uddemar

• Gotland
SV: Tirolia Kökspanna
« Svar #1 skrivet: 13 jun-11 kl 00:23 »
Eftersom ingen skrivit något om erfarenheter så kan jag passa på att skriva något nu när jag testat.

Wamslern som vi hade var en K 72, ca 30 år gammal och mindre än de som säljs idag.
Den kan kanske sägas vara en vedspis med vattenmantel medan Tirolian mer är en panna med spis.
Wamslern hade en stor fördel vilket var att den snabbt blev varm, motsatsen kanske är Tirolians största nackdel.
Wamslern väger en si så där 100 kg, Tirolian gissningsvis 250, kanske anledningen till skillnaden.
Ett problem med Tirolian som Wamslern inte har är att det lätt ryker in innan spisen/skorstenen blivit varm, iofs är det 20-25 grader ute och svalare inne men problemet uppstod inte med Wamslern.
Jag har satt på en ballerina på skorstenen så det har blivit en del bättre än innan.
Wamslen har omställning mellan ungs och stekläge, i fallet med stekläge går röken en kortare väg över ungnen/under hällen vilket gör att draget blir bättre och det ryker inte in, detta har inte Tirolian tyvärr.
Ungnen på Wamslern var inte jätteliten, i alla fall inte om man jämför med en gammal vedspis, men på Tirolian är den jättestor! lika stor som på en normal elektrisk (usch) spis.
Tirolians största fördel är att den är mycket effektiv som panna, passade på att prova det genom att sätta rostret i nedersta läget (regleras med en skruv, likt en domkraft) och lassa in lite mer ved än vad jag borde. Blev lite stressigt att springa runt och skruva av termostaterna på elementen för att pannan inte skulle koka....
Vidare kan sägas att Tirolian, som är en del nyare än Wamslern, ger ett klart mer gediget intryck; mycket gjutjärn vilket verkar robust.
På dragluckan sitter ett reglage som (antagligen) reglerar primärluftsmängden, denna måste stå på högsta värdet annars ryker det in.
Vår skorsten är för kort så med bättre drag hade problemet med att det ryker in förmodligen varit mindre.

Edit:
Reglaget på luckan är en inställning till en termostat som reglerar ungstemperaturen.
Eller, reglerar temperaturen i de bästa av världar om OM inte fanns.
Funkar med andra ord så där halvbra...
« Senast ändrad: 12 sep-11 kl 22:08 av Henrik Uddemar »

Herr Tove

• Blekinge
« Svar #2 skrivet: 12 sep-11 kl 09:03 »
Hur kort är din skorsten? Ryker pannan in mindre nu när det börjar bli höst?

Jag har också en Tiroliapanna. Och den ryker in hos mig också. Min skorsten är 5,2 meter totalt och inte i något vidare skick, men det rök inte in från köksspisen som stod där tidigare. Det skulle vara kul att veta om någon har en Tiroliapanna som inte ryker in. Konstruktionen känns lite underlig tycker jag, med stosen längst ner i ena hörnet. Som om den mer är konstruerad för att värma ugnen än för att transportera all rök till skorstenen. Jag börjar bli benägen att ge upp på begagnade kökspannor och byta ut min Tirolia mot en modern vattenmantlad kamin för att komma tillrätta med inrykningsproblemet.

Henrik Uddemar

• Gotland
« Svar #3 skrivet: 12 sep-11 kl 22:04 »
Vår skorsten är alldeles för kort, gissar på något över 4 meter kanske 4,3-4,5.
Har byggt den själv men aldrig tänkt på att mäta den, och innan någon viktigpetter påpekar att den är för kort för reglementet så ska meddelas att sotaren har godkänt den.
Skorstenen är förstås i bra skick då den är ny och jag har också säckdragit den för att få den mer tät och slät på insidan.
Kanalen är vanlig halvsten-halvsten.

Det funkar bättre nu på sensommaren/hösten men jag gör en fuskis när jag tänder pannan:
Först laddar jag eldstadsutrymmet med mycket papper, lite pinnar om jag kommit ihåg att ta in och ved.
Sen tänder jag tändblock i sotluckan på skorstenen och tänder sen spisen.
Så länge det inte ligger blöjor och kaffesump i pannan brukar det funka nästan perfekt.

När det väl tagit sig ordentligt i pannan så tycker jag att den fungerar mycket bra.
Värmen är lite ojämn i ungnen men det är nog så i alla vedspisar.
Effekten på pannan är väldigt hög, och jag tycker det verkar som att den utnyttjar energin i veden bättre än wamslern.

Det största felet är att den inte kan kopplas om för eldning med kortare rökgasväg.
Någon/några Tirolia spispannor ska kunna göra så men vet ej rikligt vilka.

Noteras bör kanske att vi ska höja taket och skorstenen ska bli en si så där 2,5-3 meter längre vilket torde göra draget bättre.
Mannen som jag köpte spisen av hade använt en rökgasfläkt på skorstenen och om man har lust att lägga jobbet på att installera en sådan och får tag på en för rimligt pris så tycker jag att det är motiverat då spisen/pannan är till stor glädje när man får den att fungera ordentligt.

Herr Tove

• Blekinge
« Svar #4 skrivet: 13 sep-11 kl 08:49 »
Det låter avancerat att mura skorsten själv. Det där med att säckedra skorstenen har jag också funderat på och förberett. Tyvärr har jag inte murat skorstenen själv i mitt hus. Det gjorde några drängar för hundra år sedan som antagligen inte brydde sig så mycket om resultatet så länge som de fick betalt. Flera stenar i skorstenen är i alla fall inmurade snett så att de sticker ut i rökkanalen, vilket försvårar sådana manövrer.

Det där med tändblock ska jag prova. Som det är nu så eldar jag två hela tidningar i sotluckan innan jag tänder i pannan. Jag håller helt med om att Tiroliapannan fyller sin funktion utmärkt, men den här inrykningsbenägenheten är helt klart graverande. Det går att minska eldstadsutrymmet så att man eldar närmare hällen genom att höja bottnen på eldstaden. Skulle det korta rökgasernas väg så att det ryker in mindre tror du?

Jag är inte helt säker på att hela problemet ligger i att pannan ryker in. Kanske är det också så att den luktar starkt av sot när den blir varm (trots att jag sotar den noga). Den luktar nämligen en del sot ibland även när den är helt kall.

Rökgasfläktar verkar vara dyra saker, tycker jag. Inte lika dyrt som en ny panna, men inte så långt därifrån. Och då skulle det kännas roligare att investera i en ny panna, eller typ en vattenmantlad kamin från typ www.selmac.se. Jag använder ändå inte Tiroliapannan till matlagning, så det är egentligen onödigt att ha just en kökspanna.

Henrik Uddemar

• Gotland
« Svar #5 skrivet: 13 sep-11 kl 21:36 »
Skulle det korta rökgasernas väg så att det ryker in mindre tror du?

Tror tyvärr inte att det ändrar något alls är jag rädd.
Pannan är knasigt konstruerad då röken verkar vilja stiga upp mot hällen över rökrörets utgång.

Jag använder kökspanna/vedspis så mycket jag kan när jag lagar mat och bakar, finns en del stora fördelar med det jämfört med elspis.
Använder man den inte till det så skulle jag tro att en begagnad köks-Nora vore det bästa alternativet. Finns en del sådana begagnade på blocket.

Angående skorstensmurningen så finns ett inlägg om det här: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=91125.msg784521#msg784521

Herr Tove

• Blekinge
« Svar #6 skrivet: 16 sep-11 kl 20:53 »
Den där ballerinan på skorstenen, låter den något? Jag har inte vågat skaffa någon av rädsla för att det ska låta som ett vindkraftverk på taket när man är utomhus.

När det gäller nya pannor så funderar jag allvarligt på att köpa en alldeles nytillverkad eftersom jag börjar se riskerna begagnade pannor. Men jag orkar inte köpa någon ny förrän till våren, så det blir till att förfina tekniken för Tiroliaeldning hela vintern. Kommer kanske att vara riktigt bra på att elda i den lagom tills jag slänger ut den...

Henrik Uddemar

• Gotland
« Svar #7 skrivet: 17 sep-11 kl 22:13 »
Ballerinan låter inte ett dugg.
Den är lagrad med kullager så vi får väll se om några år hur den är då.

Jag tror inte att nytillverkade pannor är mycket bättre men om du ändå ska köpa en så kolla med SVT (http://www.svt.ee//index.php?main_page=index&language=en&zenid=4101a5f35c2b98663887abed63880ea3) för bästa pris.

Herr Tove

• Blekinge
« Svar #8 skrivet: 20 sep-11 kl 20:32 »
Tack för länken. Jag ska behålla Tiroliapannan över vintern och studera pannfrågan noga under tiden. Nu har jag i alla fall glidgjutit skorstenen (som hade skiljeväggsfel). Det ska bli spännande att se om draget i skorstenen blir något bättre av det (vill inte elda förrän sotaren har varit och godkänt arbetet).

Nipgubben

• Ångermanland
« Svar #9 skrivet: 20 sep-11 kl 21:00 »
Hejsan,jag kom över en Tirolia vedspis med  rök-röret uppe i vänstra hörnet,börjar fundera efter era inlägg om jag verkligen ska riva ut min gamla järnspis för byte? om dom är kända för dåligt drag,hör till saken att all keramik i eldstaden även bör bytas ut,i övrigt är den i bra skick,största anledning till att jag funderar på byte är ved-inkastet som är dubbelt så stort på tirolian,den är ej vatten-mantlad,tips på vart man får tag på eldfasta keramik-plattor till rimlig kostnad emottages tacksamt o råd om jag överhuvudtaget ska installera den!
MVH Nipgubben

Henrik Uddemar

• Gotland
« Svar #10 skrivet: 22 sep-11 kl 22:06 »
Kan tyvärr inte hjälpa med eldfast tegel men vill gärna dela med mig med ett par tankar/åsikter.
Om rökröret sitter som det gör på din spis så tror jag att det fungerar utmärkt. Rökgaserna vill ju stiga uppåt vilket de inte tillåts på min och Herr Toves spisar.

Jag har tittat på många och renoverat ett fåtal gamla vedspisar.
Precis som du påpekar är vedinkastet/förbränningsrummet större på en modern spis.
Jag skulle inte drömma om att sätta in en gammal spis just av den anledningen att man måste så och spänta veden till förbannelse för att laga mat på spisen.
Med större vedinkast slänger man in större klabbar som håller varmt i torpet längre än små pinnar.
När man steker pannkakor så kan man ju använda späntved, man får så att säga större valfrihet.

Herr Tove

• Blekinge
« Svar #11 skrivet: 23 sep-11 kl 12:29 »
Tack för tipset om att lägga in ett tändblock i skorstenen. Jag eldade nu för första gången på två veckor efter att ha glidgjutit skorstenen. Det rök bara in högst måttligt när jag först eldade veckans reklamskörd i skorstenen och avslutade med att peta in ett tändblock vid stosen till pannan. Så Tirolia kanske får stanna i mitt kök ändå. Den pryder ju sin plats och är mycket hemtrevlig. Och effektiv.

Henrik Uddemar

• Gotland
« Svar #12 skrivet: 16 okt-11 kl 22:52 »
En liten uppdatering krävs!
Jag har gått om kring med vanföreställningen om att sotluckan i ungnen och sotluckan under ungsluckan ledde till samma utrymme.
Efter att ha lyft på luckan i ungnen och sotat (ordentligt) där och resten av spisen samt skorstenen är det sånt drag i spisen att det vrålar om det.
Att sota ur på rätt ställe gjorde all skillnad i världen.
Nu tänder jag spisen utan tändblock i skorstenen och genom asklåds-luckan (rostret ner skruvat längst ner) utan att det ryker in det minsta!

Gissa om jag blev nöjd när jag upptäckte detta!!

Henrik Uddemar

• Gotland
« Svar #13 skrivet: 12 nov-11 kl 08:14 »
Följetången fortsätter.
Frun i huset var fortfarande inte nöjd med den inrykning som var när man öppnade vedinkastluckan och att elda i sotluckan blir drygt i längden.
Jag sålde själen till djävulen och köpte en rökgasfläkt på avbetalning.
Nu rycker det inte in!
Alls!

Nackdelen är att fläkten väsnas en del.
Till fördelarna kan dock räknas en hel del grejor.
Det är mycket lättare att tända när det är tokdrag.
Det går att elda med veden som legat direkt på marken.
Ingen röklukt.

Fläkten är en ejektorfjäkt som tillverkas av Stjärnas Energirodukter, som tillbehör finns en varvtalsstyrning som jag överväger att skaffa för att minska oljudet.
Fördelen med ejektor är att när det väl tagit sig i panna så blir det på naturlig väg skapligt drag i skorstenen och då kan man stänga av fläkten.
Sen när man lägger in mer ved är det förståndigt att dra i gång den igen.

Vad det lider så ska ballerinan monteras på kaminens rökgaskanal med ett förlängningsrör, sen blir det nog bra ordning på kamin också.

xjfn

• Södermanland
« Svar #14 skrivet: 06 apr-14 kl 12:52 »
Hej
Funderar på lite lyxkonsumtion (eller egentligen, kökspannan läcker, hällen är slagen som som sjutton och utseendet lämnar åtskilligt att önska)

Har hittat en (begagnad) Tirolia kökspanna som verkar mycket trevlig och priset är rimligt som jag är sugen på.

Har idag en Wamsler förutom det ovan är jag nöjd med den, några uppenbara skillnader? (kanske få som har erfarenhet av båda)

Hej Jag har en mkt fin Tirolia panna, din Wamsler K72 ger ca 7 kW, Den här Tirolian ger 12 kW, den är vit och utan ugn 4 cm bred, 2 st tidigare ägare och den är mkt sparsamt eldad, man kan se det på eldstaden o i övrigt, jag hittar ingen bra bild,

xjfn

• Södermanland
« Svar #15 skrivet: 06 apr-14 kl 12:55 »
Hej Jag har en mkt fin Tirolia panna, din Wamsler K72 ger ca 7 kW, Den här Tirolian ger 12 kW, den är vit och utan ugn 4 cm bred, 2 st tidigare ägare och den är mkt sparsamt eldad, man kan se det på eldstaden o i övrigt, jag hittar ingen bra bild,
Hej

Min bror är generalagent för både Tirolia och Wamsler i Sverige, Jag har en Tirolia panna på 12 kW ring 0738977421

Gottfrid

• -
« Svar #16 skrivet: 06 apr-14 kl 16:33 »
Man vet ju inte hur dom begagnade pannorna är.Kan ha stått utan vatten på nån loge och börjat rosta.

http://www.selmac.se/index.php/koekspannor

xjfn

• Södermanland
« Svar #17 skrivet: 06 apr-14 kl 19:59 »
Man vet ju inte hur dom begagnade pannorna är.Kan ha stått utan vatten på nån loge och börjat rosta.

http://www.selmac.se/index.php/koekspannor

Har du inget annat att gära Gottfrid än att sitta där o komma med dumma komentarer, så jag föresöår att du tar dina baffelplåtar o täpper tiöö bröluckan o ägnar dej åt det som du har nåt o göra med

Gottfrid

• -
« Svar #18 skrivet: 06 apr-14 kl 23:46 »
Hahahahahaa!

Henrik Uddemar

• Gotland
« Svar #19 skrivet: 07 apr-14 kl 21:25 »
Ja happ.
Så spårade den tråden ur också.

Dela detta:

* Inloggade just nu

221 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser