Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hängande kammar och skadade tår.  (läst 4726 gånger)

Jullan i norr

Hängande kammar och skadade tår.
« skrivet: 17 dec-10 kl 21:51 »
Har precis fått hem 16 hönor och en tupp
som är ca 6 månader gamla.
En farbror skulle slå ihjäl allihopa pga att han skulle resa bort länge sa han, och jag tyckte de var hemskt, så jag tog hem allihopa..
Dock utan att tänka efter jättemycke innan:S
jag har aldrig haft höns "på allvar" förr utan bara en silkeshöna med tupp plus en annan tupp av okänd ras. typ "vanlig bond-tupp" dessa är friska och glada med fina kammar och fötter.. dom är även blanka, rena och nöter själv sina klor.

problemet med de nya pullorna är att de är både smutsiga och en del är lite "skabbiga"samt att många av dom har jättelånga klor, vridna och såriga tår, brutna klor samt att kammarna delvis är bleka och hänger.
på tuppen hänger kammen ner över ögat på ena sidan så han ser inget där och verkar besvärad.
Alla pullor är snälla, sociala, pigga och lägger ett ägg var/dag.
dom ser ut som "vanliga" vita höns som man brukar se på TV i Emil i lönneberga:)
tuppen är svartvit och mkt trevlig.

jag undrar vad som gäller kring höns..
 ska jag klippa klor och tvätta fötterna med nåt antibakteriellt?
finns det raser som SKA ha hängande halv-bleka kammar, eller är dom sjuka :o
ska jag avmaska dom?
och sista frågan:
vilket temperatur bör man ha hos dom?
klarar dom minusgrader utan att riskera frost-skador?

Tänker inte äta upp dessa damer eller kavaljer´n och kräver inte att dom värper en massa åt mig..
jag vill bara att dom ska ha det bra.
har tidigare fått bra tips om mina lamm osv:)

tack på förhand!

Jullan i norr

SV: Hängande kammar och skadade tår.
« Svar #1 skrivet: 17 dec-10 kl 22:03 »
Tycker förresten dom ser ut som vanliga leghorn..
men isåfall "får" ska väl bara hönornas kammar hänga?  :-\
åh vad man ska oroa sig jämt..

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #2 skrivet: 17 dec-10 kl 23:28 »
Hos vissa värphybrider hänger kammen på både tuppar och hönor. Att kammarna blir bleka kan vara  helt naturligt och blir så när hönsen vilar och det är lågsäsong.

Klor kan klippas nästan in till pulpan (Samma princip som på exempelvis hund) och det bör man göra om klorna blir långa och förvridna. Höns som går ute och sprätter sköter det ofta bra själv men man bör ha koll vintertid när dom inte är ute lika mycket.

Om du tycker benen ser konstiga ut kan det vara att dom har så kallade kalkben. Det är rätt så vanligt och ett obehag för drabbade djur. Det går dock att behandla. Sök på det så kommer du hitta massor av information i flera trådar.

Att hönor kan se skabbiga ut kan bero på att dom är tuppens favorit. Hönor som värpt en säsong och inte ruggat ännu kan också se rätt skabbiga ut utan att det är något fel på dem.  Är dom skitiga är det bra om dom kan få ett sandbad så brukar de fräscha upp sig rätt bra på egen hand. Blanda sand och torv i en stor balja det brukar uppskattas  :D Att bada med vatten bör undvikas vintertid.

Höns tål kyla rätt bra men idealiskt är om man kan hålla frostfritt i hönshuset. Har du svårt att värma hönshuset kanske du kan bygga ett "hus i huset" som är lite varmare där dom kan sova på natten. Höns är rätt bra på att värma upp själva om utrymmet inte är allt för stort.

Lycka till med nya hönsflocken!

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Jullan i norr

« Svar #3 skrivet: 18 dec-10 kl 13:53 »
tack så mycket för svaret:)

Dela detta:

* Inloggade just nu

323 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser