Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  5-6 veckor gamla ällingar i 10 minus?  (läst 1964 gånger)

Stockros

5-6 veckor gamla ällingar i 10 minus?
« skrivet: 17 dec-10 kl 19:42 »
Min granne har en myskhona som gick och gömde sig och ruvade ägg i oktober. Till råga på allt så hade hon smitit bakom ryggen på sin myskhane och gjort det minst 12 gånger med herr gulanka istället! Hon kom fram i början på november med 12 små ällingar av blandras.
Min granne vill bli av med några nu, och då jag är nyfiken på hur de kommer att smaka  vill jag köpa några av henne.

Så till min fråga, de bor nu i ladugården som är lite uppvärmd av korna. De har inte direkt varit ute. Man ser nästan skinnet genom de små fjädrarna de har hunnit få. Mina fem ankor bor i en liten hundkoja, det är väl inte direkt varmt därinne på natten nu när vi har haft neråt 13 minus på natten. På dagarna går de ute i snön.
Skulle 2-3 av min grannes ällingar klara av att flytta hem till mig under de förutsättningarna (alltså kylan) ?

LasseDalom

• -
SV: 5-6 veckor gamla ällingar i 10 minus?
« Svar #1 skrivet: 17 dec-10 kl 21:09 »
Det är inte omöjligt att den lilla hundkojan blir varmare av ankvärme än vad ladugården blir av kovärme. Är hundkojan isolerad på nåt sätt?
Men jag undrar om du inte skall låta ällingarna bli lite äldre. Våra ankor köptes vid 8 veckors ålder.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #2 skrivet: 18 dec-10 kl 08:46 »
Jag skulle inte ta hem ällingarna förrän de är ordentligt befjädrade. Oftast klarar de kylan hyfsat med bebbeskrud men om det blir vått så blir dom lätt våta och det i kombination med kyla är inte bra. Ge dom tid med mamman tills dom är minst 8-10veckor.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Stockros

« Svar #3 skrivet: 18 dec-10 kl 13:09 »
Hundkojan är inte isolerad och står öppen på dagarna. (Hoppas det inte är för kallt för de andra ankorna...)
Min granne fick lite platsbrist borta hos sig. De nu 10 ällingarna började hacka på varandra, något hon aldrig varit med om förut (hon är uppvuxen på bondgården).  Hon har separerat dem nu från ankmamman och de är i ett eget utrymme i ladugården. Fast hon skulle vilja ha det utrymmet till hönsen, därav frågan.
Men det verkar som att ni tycker att jag bör vänta några veckor. När blir det bättre befjädrade?

Dela detta:

* Inloggade just nu

279 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser