Har just nu 4 islandshöns och en tupp. Skulle vilja ha fler höns till våren, hönshuset är stort men ganska kallt, blir ju varmare då också om dom är fler. Har tidigare haft åsbo och har nu islandshöns, skulle vilja ha en ny ras som ska vara:
Väldigt lugn och tam, har tröttnat på alla hispiga höns...
Och hellre för stor än för liten, ska inte bli dödad av katter, rovdjur o hundar så lätt så inga dvärghöns.
Gärna köldtålig, har ju varit jobbiga vintrar nu när man fått värma hönsen med både lampa och element, det är rätt dåligt isolerat hönshuset.
De ska ha ruvningslust
Har fastnat lite för: wyandotte (är lite för ovanliga, jobbigt att få tag på)
faverolle (vet jag finns i närheten), hur stora blir dom?
brahma (för stora? annars de jag gillar bäst hittills)
Vill veta lite vilka raser som stämmer på det jag är ute efter, sen vill jag gärna veta om brahma funkar ihop med normalstora höns eller om de kommer göra mos av dom?
Antingen byter jag ju ut islandstuppen mot en tupp av den nya rasen så att dom kan ruva fram rasrena kycklisar, men då kan ju den stora tuppen para sig med "små" hönsen då och skada dom kanske. Om jag bara skaffar hönor så blir det ju bara blandraser om det blir kycklingar, dessutom vill jag inte avla på tuppen för han är inte så bra i psyket kan man väl säga...Han försvarar hönsen bra men även mot folk. Lite hispig

Vill ju inte göra mig av med alla mina islänningar, de är fina att titta på och så, men vill ha sociala keliga höns ju

Hur lätt är det att få olika raser att bli kompisar? Är rädd att islandshönsen skulle mobba de nya om jag skaffade en lugnare ras.
Det bästa vore kanske att skaffa hönor+tupp av en ras i samma storlek och byta ut tuppen. Men jag vill inte heller ha ihjäl gamle Kettil i onödan, han är ju så fin så

Hur gör ni som har flera raser? Ska man kanske dela av hönshuset i två delar? Släppa ut dom på olika tider? Finns även en lekstuga som hade kunnat bli ett hönshus med lite bearbetning av föräldrarna. Vill ju också att hönsen ska kunna gå lösa som dom alltid gjort, om de bara ska behöva vara i hönsgården på sommaren är det liksom ingen ide...Men kanske om man har två grupper som går varannan dag i hönsgård och varannan dag lösa?
Ja ni märker väl att jag har många olika ideer men är lite smått förvirrad. Om nån orkar kan ni väl berätta hur man gör med olika raser och hur ni har löst det i era hönshus?