Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rashjälp? :)  (läst 3531 gånger)

Nelly

Rashjälp? :)
« skrivet: 19 dec-10 kl 21:13 »
Har just nu 4 islandshöns och en tupp. Skulle vilja ha fler höns till våren, hönshuset är stort men ganska kallt, blir ju varmare då också om dom är fler. Har tidigare haft åsbo och har nu islandshöns, skulle vilja ha en ny ras som ska vara:

Väldigt lugn och tam, har tröttnat på alla hispiga höns...

Och hellre för stor än för liten, ska inte bli dödad av katter, rovdjur o hundar så lätt så inga dvärghöns.

Gärna köldtålig, har ju varit jobbiga vintrar nu när man fått värma hönsen med både lampa och element, det är rätt dåligt isolerat hönshuset.

De ska ha ruvningslust

Har fastnat lite för: wyandotte (är lite för ovanliga, jobbigt att få tag på)

faverolle (vet jag finns i närheten), hur stora blir dom?

brahma (för stora? annars de jag gillar bäst hittills)

Vill veta lite vilka raser som stämmer på det jag är ute efter, sen vill jag gärna veta om brahma funkar ihop med normalstora höns eller om de kommer göra mos av dom?

Antingen byter jag ju ut islandstuppen mot en tupp av den nya rasen så att dom kan ruva fram rasrena kycklisar, men då kan ju den stora tuppen para sig med "små" hönsen då och skada dom kanske. Om jag bara skaffar hönor så blir det ju bara blandraser om det blir kycklingar, dessutom vill jag inte avla på tuppen för han är inte så bra i psyket kan man väl säga...Han försvarar hönsen bra men även mot folk. Lite hispig  ;)

Vill ju inte göra mig av med alla mina islänningar, de är fina att titta på och så, men vill ha sociala keliga höns ju  :-* Hur lätt är det att få olika raser att bli kompisar? Är rädd att islandshönsen skulle mobba de nya om jag skaffade en lugnare ras.

Det bästa vore kanske att skaffa hönor+tupp av en ras i samma storlek och byta ut tuppen. Men jag vill inte heller ha ihjäl gamle Kettil i onödan, han är ju så fin så  :'(

Hur gör ni som har flera raser? Ska man kanske dela av hönshuset i två delar? Släppa ut dom på olika tider? Finns även en lekstuga som hade kunnat bli ett hönshus med lite bearbetning av föräldrarna. Vill ju också att hönsen ska kunna gå lösa som dom alltid gjort, om de bara ska behöva vara i hönsgården på sommaren är det liksom ingen ide...Men kanske om man har två grupper som går varannan dag i hönsgård och varannan dag lösa? 

Ja ni märker väl att jag har många olika ideer men är lite smått förvirrad. Om nån orkar kan ni väl berätta hur man gör med olika raser och hur ni har löst det i era hönshus?  ??? ;D

Falks Bantam Poultry

• www.falksbantam.n.nu
    • Skåne
    • j.i.s fjäderfä
SV: Rashjälp? :)
« Svar #1 skrivet: 19 dec-10 kl 21:17 »
Jag skulle välja brahma då jag tycker det är en fin och trevlig ras :) Ja tror nog att det skulle funka att släppa ut dom varannan dag men går det inte att släppa ut en ras lösa i trädgården medans dom andra går i hönsgården? :)
Plymouth rock dvärg - tvärrandiga. Holländsk dvärg - guldhalsade, blå guldhalsade, silverhalsade, blå silverhalsade, spättade, blå och svarta. En vetefärgad araucana höna och en blandfärgad dvärg kochin tupp.

F.D. j.i.sfjäderfä

Nelly

« Svar #2 skrivet: 19 dec-10 kl 21:32 »
Jo, det var nog så jag menade jag formulerade lite konstigt bara. Får ju dela av huset med nät då och fixa nån slags sluss-dörr vid luckan så jag kan släppa ut ett gäng i taget utan att det blir krig. ::) Redena är väldigt högt upp så brahmorna skulle ju i sånafall få den halvan utan reden och pinnar. Sen skulle jag få snickra stora låga reden och nya låga sittpinnar. Det känns ju inte som speciellt mycket jobb det om man är lite händig :) På det viset slipper jag ju nacka eller sälja någon, vi är lite blödiga här i min familj, bara jag nämner "yxa" börjar min pappa försvara tuppen  ;)

Hur är brahmor annars då? Hörde att dom råkar krossa äggen när dom ska ruva, det låter ju lite trist om det är så. Vilka färger är vanligast? Vill gärna ha någon fin färg, typ bandad nånting med blått?  :) Har ingen koll på vad färgerna heter...

kwicki

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 19 dec-10 kl 21:35 »
Jag skulle ta Brahman.. Jag hade åsbo och så köpte jag 2 brahma och 2 stora gula saker. Jag släppte ihop de på en gång, gick jättebra. Större höns är ju mkt lugnare och bråkar inte alls med de mindre. Det är de små hönsen som ger sig på de stora eftersom de är lite mer ettriga och energiska. Sedan köpte jag en Isbartupp. Mellan stor är han, och han betäcker åsbohönsen även om de blir lite mosade, men akten är ju så kort.. ;) Låt hönsen gå tillsammans i hönshuset och hönsgården några veckor tillsammans, sen har de nya hönsen lärt sig vart de bor. Sedan kan de gå lösa i trädgården.

kwicki

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 19 dec-10 kl 21:37 »
Mina brahmor har aldrig krossat ett endaste ägg hittils iallafall :)

Nelly

« Svar #5 skrivet: 19 dec-10 kl 21:48 »
Bra att veta att dom inte krossar ägg och annat! Har ju tills våren på mig att fundera på om dom ska få bli en blandad familj eller få leva separerade :P Man kan ju se i efterhand också om det funkar eller blir bråk. Kan se framför mig hur jag står och klappar på en stor dinosaurie-brahma liksom. Väldigt coola höns, får hoppas att föräldrarna gillar dom, det är trots allt dom som är hemma varje dag och ska sköta om djuren när jag är i skolan och så.  :)

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #6 skrivet: 19 dec-10 kl 22:15 »
Jag röstar också på Brahma, de är så otroligt stora, ståtliga och vackra. Väldigt lugna är de också. Mina har inte ruvat något än då de inte är året än, men jag hoppas att nån av dem vill lägga sig till våren.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #7 skrivet: 19 dec-10 kl 22:41 »
brahma är stora lugna och vackra...jag har silversvartbandade..2tuppar och 2hönor de går ihop med blommehöns och lohman/leghorn inga problem..har även en liten araucana tupp tillsammans med dem utan problem..
Fjäderfän och kaniner

mazze

• Småland
    • Komålen
« Svar #8 skrivet: 19 dec-10 kl 23:10 »
Mina islänningar är hur lugna som helst, just nu går de med dvärg cochin och inga problem.
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

Nelly

« Svar #9 skrivet: 19 dec-10 kl 23:27 »
Vad bra att många verkar vara nöjda med brahma, känns ju som ett säkert kort då. Har dom några speciella krav eller så? Tänkte att de kanske inte lever så länge eller har andra problem iom att dom är rätt så stora, men det kanske inte stämmer? Behöver man utfodra dom annorlunda mot små höns, t.ex. kan de växa för fort om de får för mycket mat?

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #10 skrivet: 19 dec-10 kl 23:31 »
brahma är stora höns som äter mycket... ingen utpräglad värpras..värper alltså inte så mycket som andra raser..växer ganska långsamt... har befjädring på fötterna så får du kalkben på den blir det svårare att behandla..hönsgården bör vara torr då det annars fastnar mycket skit i fotbefjädringen... riktigt trevliga djur även om rovfågelsblicken gör att den ser elak ut..
Fjäderfän och kaniner

Nelly

« Svar #11 skrivet: 19 dec-10 kl 23:45 »
Värpa mycket behöver dom inte göra, vi brukar få ägg så det räcker och blir över, blir nästan bara orolig att det sliter på dom om det värps för mycket. Kan man toppa lite av fotfjädrarna om det samlas för mycket smuts eller dom får kalkben? För det är väl inget dom själva har gjädje av, benfjädrarna? Har fått frisera lite på hättan på en islandshöna tidigare, hon såg inget och gick och ruskade på huvudet. Kan dom må dåligt på något sätt av att man klipper några småfjädrar? Annars kan det väl ha fördelen att man städar oftare hos dom antar jag.  :)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #12 skrivet: 20 dec-10 kl 07:56 »
Värpa mycket behöver dom inte göra, vi brukar få ägg så det räcker och blir över, blir nästan bara orolig att det sliter på dom om det värps för mycket. Kan man toppa lite av fotfjädrarna om det samlas för mycket smuts eller dom får kalkben? För det är väl inget dom själva har gjädje av, benfjädrarna? Har fått frisera lite på hättan på en islandshöna tidigare, hon såg inget och gick och ruskade på huvudet. Kan dom må dåligt på något sätt av att man klipper några småfjädrar? Annars kan det väl ha fördelen att man städar oftare hos dom antar jag.  :)
Det är ofta svårt att frisera fötterna på fotbefjädrade djur då de nästan alltid har någon fjäder på utväxt som blöder. Vill du ha en stor lugn och trevlig ras utan fotbefjädring skulle jag rekommendera Orpington. Dom är väldigt lika i sättet och värper ofta lite bättre tycker jag  :D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Nelly

« Svar #13 skrivet: 20 dec-10 kl 19:53 »
Men åh, orpington är ju som stora söta fluff-bollar :D det hela kommer sluta med att jag har samlat massor av olika höns. ::) Jag trodde nog att orpington var små, sånt är ju svårt att se på bild. Ja alltså benfjädrar känns ju rätt onödigt om man nu inte tycker att det är snyggt. Såg nu att faverolle också har benfjädrar annars är dom ju väldigt söta med sina skägg. Får fundera vidare. Är det vanligare att lugna och långsamma höns blir tagna av rovdjur? Dom är ju stora nog för att försvara sig mot katter och så antar jag? Läste att orpington lättare får löss, har era fått löss? Det kan ju alla höns få men det vore ju jobbigt om dom får det hela tiden.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #14 skrivet: 20 dec-10 kl 20:13 »
... det hela kommer sluta med att jag har samlat massor av olika höns. ::) .

Välkommen till hönsträsket  ;D
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Nelly

« Svar #15 skrivet: 20 dec-10 kl 20:29 »
Jomen visst :) Det värsta är ju att när man bor på landet är det lätt hänt att man skaffar fler djur för att man kan... enligt mina föräldrar har vi just nu "djurförbud" och det låter ungefär som godisförbud.. :P Totalt onödigt m.a.o. ;) Trots allt så är det ju inte jag som tar hand om alla djur iom att jag bara är hemma på helgerna, så dom har väl lite att säga till om ändå. Brukar säga att efter studenten ska jag bo hemma och vara djursamlare på heltid..  ;D

Sen kan man ju alltid ha fler av samma sort för det blir ju ingen skillnad alls...några hönor hit eller dit liksom...  o:)

Dela detta:

* Inloggade just nu

288 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser