Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  10 döda höns och ankor!!  (läst 3752 gånger)

Falks Bantam Poultry

• www.falksbantam.n.nu
    • Skåne
    • j.i.s fjäderfä
10 döda höns och ankor!!
« skrivet: 22 dec-10 kl 11:40 »
Idag när jag gick ner till hönsen så fick jag en riktig chock, då låg där 3 döda mignon, 5 döda dvärg kochin tuppar och 2 döda dvärg kochin hönor(92 och 95p) Sen  när jag gick och samlade ihop alla döda djur så hittade jag en dvärg kochin tupp fastkilad under en byrå som vi har och samlar ägg i, och när jag lyfte den så såg jag bakdelen på en mink sticka fram. och då gick jag runt och tätade alla hål så att han inte skulle komma ut och sen gick jag tillbaka med en håv och lyfte på byrån men då var han väck   >:( så jag gick runt i hönshuset och letade och jag har mina två illrar(Lo och Molly) inne i hönshuset på vintern för att slippa råttor och plötsligt såg jag ett svart huvud med mask(likadan som på en iller fast fel färg) sticka fram bakom illrarnas bur och sen stack han all världens fart och rakt in i en slagfälla för mink som tyvär inte va laddad då det händer att illrarna sticker(dödar inga höns) och då lyckades jag få in honom i en kattbur så nu sitter han där och vi väntar på att en kompis kommer hit och skjuter den. Men vi kan inte säga om det är en väldigt mörk iller eller om det är en mink som rymt från en pälsfarm då den har illerns teckning i ansiktet. Är det någon mer än mig som har stött på den färgen tidigare? Jag bor i Hörby, skåne och kan inte komma på att jag sett nån minkfarm i närheten. :-\
Plymouth rock dvärg - tvärrandiga. Holländsk dvärg - guldhalsade, blå guldhalsade, silverhalsade, blå silverhalsade, spättade, blå och svarta. En vetefärgad araucana höna och en blandfärgad dvärg kochin tupp.

F.D. j.i.sfjäderfä

Xoot

• Gäst
SV: 10 döda höns och ankor!!
« Svar #1 skrivet: 22 dec-10 kl 12:42 »
Ta väldigt gärna en bild och visa. Har aldrig någonsin sett en i verkligheten. :)

Jag har numera 3.st levandefångst fällor inne hos hönsen.
Helt ärligt så vet jag inte vad jag tror men enligt lantmännen
så ska  råttor, möss, illrar och minkar kunna trilla ner där.

Falks Bantam Poultry

• www.falksbantam.n.nu
    • Skåne
    • j.i.s fjäderfä
« Svar #2 skrivet: 22 dec-10 kl 13:21 »
Har tagit en närmare titt nu och det är en väldigt väldigt mörk vildillerhane. Och upptäckte nu att min iller hona är nog pågång och ska börja löpa så det är kanske därför som han gått in där :-\
Plymouth rock dvärg - tvärrandiga. Holländsk dvärg - guldhalsade, blå guldhalsade, silverhalsade, blå silverhalsade, spättade, blå och svarta. En vetefärgad araucana höna och en blandfärgad dvärg kochin tupp.

F.D. j.i.sfjäderfä

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 22 dec-10 kl 13:24 »
du får vara glad att den inte tog död på alla dina djur... dräp den så fler slipper eländet..
Fjäderfän och kaniner

TurbogrisarnaVG

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 22 dec-10 kl 14:26 »
Vildillrarna verkar vara i farten iår, jag har också redan haft en inne i min hönsgård, den dödade en löpanka och försökte sedan att dra ner den i ett litet hål, illern drog så hårt att huvudet gick av. Lite komiskt faktikst samtidigt som det är tråkigt att den tar alla "mindre" djur på gården. Det svåra är att hålla de ute från hönsgården, illrar är inte dåliga på att ta sig in genom små öppningar!
Hej alla Alternativa!!
Vi är ett ungt par på 35 o 30 som bor  på gård i VG.
På väg mot äventyret och självförsörjandet!!

ElinaAnderzzon

• Norrbotten
    • våningsregister
« Svar #5 skrivet: 22 dec-10 kl 15:08 »
Verkar som mycket iller i år.... Var glad för de som lever och glöm ej att det är naturens gång. Ta nya tag och tänk på de små kycklingarna som jag hoppas du skaffar till våren :)

Falks Bantam Poultry

• www.falksbantam.n.nu
    • Skåne
    • j.i.s fjäderfä
« Svar #6 skrivet: 22 dec-10 kl 15:15 »
Den är nu avlivad och det är konstigt att den bara tagit dv kochin och mignon för det hade tagit sig in genom en lucka som leder in till dvärg brahmornas bur med dom hade den inte rört som tur var :) men som sagat det var en stor hane så jag tror den lockades av min tamillerhona som bor i en rävbur i hönshuset :)

F.D. j.i.sfjäderfä

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #7 skrivet: 22 dec-10 kl 19:16 »
Tur i oturen att den tog mest tuppar (om det inte var en massa viktiga tuppar då?  :-\). Annars brukar ju rovdjur ha en förmåga att bara ta hönor och lämna tuppskocken. ::)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Falks Bantam Poultry

• www.falksbantam.n.nu
    • Skåne
    • j.i.s fjäderfä
« Svar #8 skrivet: 22 dec-10 kl 20:51 »
ja som tur var så var det bara en av tupparna som jag skulle ha kvar för det var en pärlgrå dv kochin tupp som jag skulle använda i mitt projekt pärlgrå colombia :-\ men annars så var det bara överblivstuppar, fast dom kunde nog ha fått en humanare död tyvär, för jag tror det var en ung iller för som det ser ut på väggar så har dom slagit rätt bra och det var vita väggar där men nu är dom rödfläckiga överallt :-\

F.D. j.i.sfjäderfä

Dela detta:

* Inloggade just nu

274 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser