Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Takstolskonstruktion  (läst 11694 gånger)

Henrik Uddemar

• Gotland
Takstolskonstruktion
« skrivet: 27 dec-10 kl 22:56 »
Har suttit och skissat på en mansardtakstol.
Snälla alla, titta på konstruktionen och kom med åsikter/förslag.

Tanken är att undre benen och underbjälken ska vara i 220mm och övre ben, hanbjälke (heter det så på en mansardstol?) och de vertikala stolparna 170 resten 95.
« Senast ändrad: 27 dec-10 kl 22:58 av Henrik Uddemar »
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

ersam

• -
SV: Takstolskonstruktion
« Svar #1 skrivet: 27 dec-10 kl 23:16 »
Liten fråga: Antar du dimensionerna eller har du räknat på det här?

Annars känns det som det kan vara värt några kronor att någon konstruktör räknar och ansvarar för konstruktionen. Men det kanske finns sådana här på alternativ?

Här är en ritning jag hittade: http://www.bk-ram.se/pdf/ritning-mansardtakstol-1.pdf

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #2 skrivet: 28 dec-10 kl 08:19 »
spontant så känns uddemars ritning stabilare än den i länken?
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Misse

• nr 9424
« Svar #3 skrivet: 28 dec-10 kl 10:06 »
Tycker det ser bra ut, den konstruktionen skulle jag lita på :)
Känns ''lagom'' förnuftigt.
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Existens?

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 28 dec-10 kl 10:13 »
Belastningen uppifrån kommer ju inte att vara några problem..du har ju dimensionerat extremt kraftigt för den lilla spännvidden som det är fråga om.
Det som är den enligt mig känsligaste punkten är vindlast från sidan. Den här takstolen blir ju nästan som en vägg rakt upp, och det är bara den lilla triangelkonstruktionen nere i hörnet som ska stabilisera alltihop.
Jag ritade in ett par cirklar på dom i mitt tycke viktigaste punkterna.
Den övre röda måste du se till så det blir exakt kapat och ordentligt spikat med spikbleck.
Den nedre blå skulle jag lägga lite mer krut på för att få riktigt stabil.  Exakta kapningar, rejäla bleck och möjligen en något kraftigare snedsträva.

Henrik Uddemar

• Gotland
« Svar #5 skrivet: 28 dec-10 kl 16:23 »
Point taken.
Det röda är brädor (råspont) och det gula är plywood.
Brädorna i hörnet ger en låda tillsammans med den blå snedsträvan.
Detta borde hålla emot det mesta när det gäller vindlaster.
Plywooden är också laskbitar för skarvarna.

Tanken är också att göra väggarna som blir på de stående reglarna med råspont så att det blir två "väggbalkar" på längden genom ovanvåningen.

ersam

• -
« Svar #6 skrivet: 28 dec-10 kl 17:30 »
Är inte själv konstruktör så ta mina ifrågasättanden som en som är nyfiken och vill veta mer.

Varför inte använda plyfwood eller spikbleck istället för råspont? Får för mig att plywooden tar krafter från olika håll bättre då den är limmad i fibrernas olika riktningar.

Henrik Uddemar

• Gotland
« Svar #7 skrivet: 28 dec-10 kl 19:27 »
Fördelen med att använda brädor eller råspont (ja, dom är ju också brädor förstås) framför plywood är delvis priset och delvis är de enklare/lättare att spika.
Brädor och plywood har fördelen mot spikplåtar att det ger mycket större styvhet och takstolar blir mycket mer hanterbara när man använt brädor/plywood.
Jag använder inte spikplåtar alls när jag gör takstolar, det faktum att man vänder på takstolen när man spikar den gör det olämpligt.
Vidare så kan man gärna limspika takstolen med brädor/plywood.

Om man vet hur krafterna verkar (vilket håll) så kan man lika gärna använda brädor.
Fördelen med plywood är som du skriver att den tar krafter åt alla håll men viktigast att den inte spricker när man spikar eller skruvar så visst, det vore bättre med plywood men det blir mycket spill och därmed ganska mycket högre kostnad.

Dela detta:

* Inloggade just nu

298 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser