Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fågelinfluensan 2006  (läst 22288 gånger)

Helenan

• Gäst
Re:Fågelinfluensan
« Svar #100 skrivet: 02 mar-06 kl 19:57 »
Nej, jag kommer avliva mina hönor själv om jag blir tvungen. Jag har inte tänkt gömma dem. Jag tror dock på det goda i världen och jag tror att myndigheterna (kanske inte alla men det finns inteligenta människor som jobbar där med) som inser vikten av att rädda lantraserna. Jag önskar och hoppas att tex SLK ska lobba för och lyckas påverka beslutsfattare, att inte alla lantras höns slaktas om utbrott sker. Jag kanske gör det själv rent av!

Anders

• -
    • felicia.se
« Svar #101 skrivet: 02 mar-06 kl 21:33 »
Ämnet är som intressant ur många aspekter. Nyss sade de på nyheterna att fågelinfluensan når Stockholm om två veckor. Det går inte att spärra av Stockholm eller andra områden heller. De flesta fåglar använder vingarna till att flyga.

Våra myndigheter har drabbats av ett tsunamisyndrom som medierna hakar på med fullt ös. Man visar att beredskapen är så god att man trycker på panikknappen som om vi är utsatta för ett kärnvapenanfall av terrorister. Jordbruksverkets byråkrathandläggare kallas "insatschef". De döda fåglarna man hittar finns numera långt utanför spärrzonerna. Att inkalla polis och militär och klä ut dem i alien-dräkter förefaller mig fullständigt absurt. Beslutsfattare tycks mig ha drabbats av panikångest.

Min slutsats blir därför att vi endast kan förvänta oss ovettigt från dessa hysteriska figurer. Jag tror också att influensan kommer att fara över hela landet i takt med vårens ankomst. Kor, hästar, får, älgar, lodjur och människor kommer att  drabbas. Förr eller senare. Att slå ihjäl en massa tamhöns kommer därför bara att försämra situationen.

Sedan de allra första rapporterna kom  från Kina-Sydost om denna influensa så har våra myndighetspersoner inte haft så rätt i sina förutsägelser. Därför tror jag knappast, om nu viruset muterar, att mutationen börjar i de tättbefolkade områdena i mörkaste Afrika eller i människomyllrets sydost.

Vår renlighetsgalenskap, som nu orsakar det mesta av våra barns allergier, är inte till gagn. Vårt immunförsvar är uselt för att det inte får utsättas för allehanda angrepp av bakterier och annat otyg.

Men oavsett var viruset muterar (som våra myndigheter fått för sig är viktigt att känna till) så är det kanske inte så osannolikt att det är här vi kommer att drabbas värst.  Framtiden ger som vanligt ganska korrekt facit.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #102 skrivet: 02 mar-06 kl 23:41 »
Jag tänkte också på tsunamin. Antag att det börjar dyka upp misstänkta fall av fågelinfluensa hos människor framåt valrörelsen, då lär det bli fart på "nödslakten" av friska djur, allt för att verka beslutsmässig. Kom ihåg att jordbruksministern redan nu hävdar att det råder totalt utegångsförbud för tamfåglar.

kalkontupp

• Gäst
« Svar #103 skrivet: 06 mar-06 kl 03:35 »
Förhoppningsvis kommer medierna snart tröttna på att skriva om fågelviruset nu när en "galen ko" har observerats.

Förhoppningsvis kan vi snart kanske få riva våra ändå icke influensasäkra voljärer och låta våra kära vänner få sprätta i gödslehögen, precis som dom alltid fått gjort 8)

Ronny

• Skåne
« Svar #104 skrivet: 08 mar-06 kl 00:52 »
Faktum är att ingen med säkerhet kan förutspå om det är en nackdel eller en fördel att registrera sig. Vad jag ogillar är att vissa länsstyrelser går ut och "kräver" registrering trots att de ej har någon laggrundad rätt till det!
« Senast ändrad: 08 mar-06 kl 00:56 av Ronny »
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

mosesmia

• Lappland
« Svar #105 skrivet: 08 mar-06 kl 07:40 »
Hej

Norrbottens Länsstyrelse kräver registrering. Och här uppe dröjer det ännu ett tag innan flyttfåglarna kommer. Så inte vet jag varför.

/Mia
Bor på landet med våra Lappgetter, Värmlandsfår, Fjällnäsfår, Bin och några kaniner.

Neta

• Gäst
« Svar #106 skrivet: 08 mar-06 kl 08:26 »
Det är samma här i Västerbotten. Länsstyrelsen vill ha alla registrerade och att vi ska hålla även våra små hobbyflockar inomhus!

Men idag när det är -24 så spelar det ingen roll!

Jag har i alla fall lämnat in registrering!

Pratade med vår miljö- och hälsoskyddsinspektör som sa att det han är mest orolig för är när flyttfåglarna kommer till alla våra småsjöar!

Men det är väl bättre att vara försiktig och följa de direktiv som finns! Sen får vi väl avvakta och se!

Skytten

• Skåne
« Svar #107 skrivet: 08 mar-06 kl 09:43 »
En registrering av höns är det väl inte frågan om, utan registrering av INNEHAV av höns. Vi hade ett utbrott av New Castel här för ett tag sen, och 19000 höns fick släppa till sitt liv.

Man inventerade snabbt alla närboende hönsägare, men smittan tycks ha stoppats i den avlivade besättningen.

Jag slapp ha mina höns inne, trots att det är mindre än en kilometer till smittkällan.

Tror inte att vi kommer att behöva sätta gula nummerlappar i öronen på hönsen.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Neta

• Gäst
« Svar #108 skrivet: 08 mar-06 kl 12:57 »
Självklart är det alla besättningar som Länsstyrelsen vill ha registrerade! Inte varje höna!!

Nej, gula lappar i hönsens öron eller så är nog ingen framtid. Möjligen att vi ska ringmärka...  Men jag väntar i alla fall till påbud kommer!

Jag har fullgjort mina skyldigheter nu genom att registrera min besättning!

Dollar

• Västerbotten
« Svar #109 skrivet: 08 mar-06 kl 16:06 »
Gula lappar i öronen blir nog svårt (lite ironisk)   ::)

Men som Neta nämner kanske ringmärkning. Jag ringmärker gärna mina höns om det innebär att jag får ha dem kvar....

Nu har jag inte reggat mina höns ännu då den ansvarige är på "tjänsteärende" så som det heter.
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

Kicki

• Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #110 skrivet: 08 mar-06 kl 19:10 »
Jag skickade in registreringen via mail och behövde på så sätt inte vänta tills någon var anträffbar
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   

Har kursverksamhet!

Archibald

« Svar #111 skrivet: 09 mar-06 kl 07:15 »
till vilken mailadress och fick du något svar?

Neta

• Gäst
« Svar #112 skrivet: 09 mar-06 kl 07:28 »
Det är miljö- och hälsovårdsnämnden i respektive kommun som fått i uppdrag av Länsstyrelsen att registrera besättningar med tamfåglar. Mejla till din kommun!!

IsaIrina

• Ljungdalsgården
« Svar #113 skrivet: 09 mar-06 kl 10:37 »
Bor man i Östergötland ska man reg. hos Länstyrelsen.

Här är en länk till blanketten och  mailadressen står längst ner.

http://www.e.lst.se/NR/rdonlyres/E54B0A28-F620-4AFE-8138-9159F68FE644/31464/registrering_fjaderfa.doc

/ IsaIrina
Vi har Kindahöns(genbank),Japanska dvärghöns(chabo),Maraner,Brahma,Sussex och korsningshöns(grönvärpare), kaniner,lantras getter,chinchilla och katter. / www.ljungdalsgarden.se

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #114 skrivet: 16 mar-06 kl 20:32 »
Här är en till som registrerat sitt höns innehav.  ;D
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Ronny

• Skåne
« Svar #115 skrivet: 16 mar-06 kl 22:53 »
Det är väl ok om man vill registrera, men enligt Jordbruksverket har ingen länsstyrelse rätt att fatta egna beslut om sånt här. Endast myndigheten Jordbruksverket kan kräva en sådan laglig skyldighet. Med detta vill jag inte säga att det är fel att frivilligt registrera sitt innehav, bara att det fortfarande är frivilligt utanför skyddszoner!  (När det gäller icke-kommersiellt fjäderfä alltså.
« Senast ändrad: 16 mar-06 kl 22:54 av Ronny »
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Brethbacken

• Gäst
« Svar #116 skrivet: 25 mar-06 kl 21:00 »
Jag tycker att det är väl bara bra om man registrerar sina djur, vi har ju alla en skyldighet gentemot varandra.

Bondmoran

« Svar #117 skrivet: 21 apr-06 kl 12:19 »
Fredag 21 april 2006

Influensasmittade vildfåglar behöver inte avlivas
Att avliva vilda fåglar som smittats av fågelinfluensaviruset är en onödig insats i kampen mot smittspridning.

Det hävdar svenska och nederländska smittexperter i en artikel i torsdagens nummer av tidskriften Science.

De skriver bland annat att det räcker att hålla tamfåglar är mycket viktigare smittspridare och att det räcker att hålla dem skilda från de vilda fåglarna. Det har konstaterats att även i områden med stora utbrott i tamfågelbesättningar har virusförekomsten hos de vilda fåglarna varit liten.
ATL

KÄLLA: ATL Lantbrukets affärstidning

Bondmoran
Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #118 skrivet: 28 apr-06 kl 01:06 »
Nytt positivt svar på en Berguv 060426 i Haninge... :-\

Totalt 64 positiva fåglar hittade nu t.o.m början av Maj !

18-5-2006
En Dansk Hobbybesättning på Fyn har visat sig vara smittad av Fågelinfluensan.
Alla djuren är avlivade.
« Senast ändrad: 27 jun-06 kl 16:42 av Rosa »
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #119 skrivet: 27 jun-06 kl 16:52 »
2006-06-15
Nu får också kommersiella ekologiska flockar av fjäderfä släppas ut, med vissa förbehåll. Myndigheterna bedömer att risken för utbrott av fågelinfluensa i Sverige är mindre under sommaren, och att skarpa skyddsåtgärder, som att hålla djuren inomhus hela tiden, inte ska vara nödvändiga förrän eventuellt till hösten igen.

Men därmed blåses inte faran över, då flera andra krav på fågelhållningen alltjämt ligger fast.
I fågelinfluensans skugga har också kommersiellt inriktade producenter av ekologiska ägg och andra ekologiska fågelprodukter tvingats hålla sina fjäderfän inomhus, på tvärs med de normala kraven på ekologisk djurhållning. Jordbruksverket och de organisationer som kontrollerar att ekologiska regler efterföljs är överens om att detta varit nödvändigt. Nu har riskerna för utbrott av fågelinfluensa dock minskat, åtminstone tillfälligt.

Jordbruksverket beslutar därför att under sommaren, fram till och med den 31 augusti om smittläget inte förändras innan dess, får också fjäderfä som hålls i kommersiellt syfte släppas ut, i enlighet med de krav som sedan tidigare gäller så kallade hobbyflockar, och med särskilda krav på fåglarnas utfodring och tillgång till vatten.

Det som gäller tills vidare är:
-Fjäderfäna ska utfodras och ges tillgång till vatten inomhus, eller under ett skydd utomhus, som hindrar vilda fåglar från att komma i kontakt med foder och vatten.
-Vatten får inte ges till fjäderfäna från vattenbehållare eller konstgjorda dammar som vilda fåglar har vistats vid.

Att Jordbruksverket mildrar sina regler beror delvis på att inga nya fall av fågelinfluensa har kunnat konstateras sedan en smittad berguv hittades i Haninge i slutet av april. Dessutom är bedömningen att smittrycket i Sverige hela tiden varit relativt lågt, eftersom ingen massdöd bland fåglar har förekommit här. Positvt från smittskyddssynpunkt är också att de hittills mest utsatta våtmarksfåglarna delat upp sig i mindre grupper tiden efter häckningen. Det minskar i sin tur det potentiella smittrycket. Därtill vet vi att viruset inte heller överlever lika länge i vatten när temperaturen stiger.

Detta innebär dock inte att myndigheterna blåser faran över. Fortfarande förekommer fall av fågelinfluensa också i tamfågelbesättningar ute i Europa. Därför finns en del smittskyddskrav tillsvidare kvar, bland annat förbudet mot utställningar, tävlingar och liknande arrangemang.

Det finns dessutom all anledning att som tamfågelägare redan nu förbereda sig på att kraven på smittförebyggande åtgärder återigen skärps till hösten.

Kontaktpersoner:
Tomasz Dzieciolowski, veterinär, Jordbruksverket, tel 070-298 40 44
Jan Danielsson, veterinär, Jordbruksverket, tel 036-15 59 38

Dela detta:

* Inloggade just nu

136 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser