Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  badrum utan tätskick  (läst 41962 gånger)

Eleganten

• Västmanland
SV: badrum utan tätskick
« Svar #60 skrivet: 17 jan-11 kl 06:43 »
När jag blev skolad fick vi lära oss att i källare med murade/gjutna väggar skall man inte använda tätskikt.

Jag vet inte hur många badrum som jag rivit ut. Men jag har aldrig rivit ut ett källarbadrum pga mögel.
Estetiken framför allt

Midvinter

• Dalarna
« Svar #61 skrivet: 17 jan-11 kl 11:51 »
Sitter och läser en bok, där nämns en sorts lera som kallas bentonit som möjligt tätskikt. När den utsätts för fukt sväller den, så fukten inte kan tränga särskilt långt in. Jag förstår det som att till skillnad från andra "hårda" material så funkar det även om det skulle bli sprickor?
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #62 skrivet: 17 jan-11 kl 14:34 »
En murad eller gjuten vägg är inte vattentät om man inte har använt vattentät betong eller har lagt på tex viss typ av puts på stenen, en vanlig gjuten eller murad vägg kan suga åt sig ganska stora mängder fukt vilket kan leda till att fukt vandrar från badrummet till tex trossbotten till våningen ovanför.

Jag skulle nog inte våga låta bli tätskikt med en murad vägg i ett gammalt hus där man inte vet hur konstruktionen ser ut i övrigt, en sån lösning kräver att man vet i detalj hur det ser ut där tex trossbotten ansluter mot vägg för att man ska våga sig på detta.

I princip ska man vara väldigt försiktig med alla stumma material ihop med trä, vetenskapliga studier av tex golvreglar visar att dessa kan öka med 8 mm  :o i höjdled när dom tar upp fukt från omgivningen. En spricka på 1 cm är mycket tom för ett expanderande material som bentonit - som fö är samma sak som kattsand  ;D.

ersam

• -
« Svar #63 skrivet: 18 jan-11 kl 09:05 »
Men har man fuktbelastning utifrån och lägger ett tätskikt så torde väl den fukten kunna leta sig upp i trossbotten likaså. Alltså känns det som att gör man nått med en källarvägg så måste man ha koll på båda sidor...

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #64 skrivet: 18 jan-11 kl 12:20 »
Jo, det äger sin riktighet...

Källare är ett stort jättekrångel öht när det kommer till att bygga vettigt ur fukt/mögelsynpunkt, vi kanske skulle förbjuda källare  ;D

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #65 skrivet: 18 jan-11 kl 12:54 »
Källare är överlägset som grund. Problem får man först när man börjar stänga in fukt.

Broberg

• Gäst
« Svar #66 skrivet: 18 jan-11 kl 12:56 »
Källare är överlägset som grund. Problem får man först när man börjar stänga in fukt.

Jo, problemen kommer väl iförsta hand när man får för sig att göra bostadsutrymmen där. Det gjorde man inte förr.

Eleganten

• Västmanland
« Svar #67 skrivet: 20 jan-11 kl 10:42 »
Jag tror inte att teglets kappilärsugande kraft är så stor att fukt kan sugas ända upp i trossbotten.
Estetiken framför allt

Dela detta:

* Inloggade just nu

504 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser