Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fröodling  (läst 1921 gånger)

JimmyS

Fröodling
« skrivet: 25 jun-06 kl 13:59 »
Hej alla!

Det gror och sjuder överallt på min bakgård och i växthuset - jag kör nästan bara den Ätliga Trädgården i år.
Ur en självförsörjningssynpunkt blir jag bara så nyfiken; hur odlar man egna fröer till exempelvis morot, rödbeta, palsternacka och sallad? Det vore riktigt kul att pröva det.

Tacksam för tips - men inte så här på dagtid. Ut och njut av ljuset, hörni! Vi ses på knä i planteringarna!  :)

/Jimmy

PS - jag fick ett antal stora fönster och dörrar gratis av ett par kompisar, så det blev ett 8 kvm stort växthus. Fiberduk i botten, grus, mer fiberduk och sedan jord - på en ram av lekablock.
Gick totalt på 1600:-. Jag hade dessutom en 12 m lång slang med värmekabel liggande över, så den ligger nu i botten av gruset. Jag fyller den med vatten och lite glykol till hösten och kopplar på en timer så att den går i gång i 12 timmar vartannat dygn under höst och vinter. Jag kommer också ställa in varmkomposten därinne i vinter.
Who watches the Watchmen...?

Suresh

• Gäst
Re:Fröodling
« Svar #1 skrivet: 25 jun-06 kl 16:34 »

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #2 skrivet: 25 jun-06 kl 18:35 »
Jag testar att odla frön från övervintrade palsternackor i år. Än så länge ser det bra ut... Har också sått sparade frön från ärter och bondbönor (sparat från i fjol). Gick hur bra som helst - en groningsprocent på närmare 100! Det slår inte fröfirmorna. Nu har jag spenat som börjar gå i blom, ska se om jag kan få fatt på fröna.

Linnea-maria

• grönsaksnörd
    • Dalarna
    • linnea på landet
« Svar #3 skrivet: 25 jun-06 kl 22:13 »
Palsternacka är superenkel att fröodla. Låt några rötter stå kvar i jorden över vintern och de blommar i juni.
Rödbetor måste övervintra i jordkällare. Sallad får man hoppas att den hinner blomma och sätta frö (om man sår tidigt).
 I år provar jag att fröodla kålrötter, jag har redan gröna fröskidor på en av rötterna.  Lyckas man bara med övervintringen så är det inga problem, och så får man se upp med korsningar också.
kan själv

Nina W

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 29 jun-06 kl 00:08 »
Runåbergs frø

Om du bestæller en frøkatalog från Runåbergs frø så får du inte
bara en frølista utan æven utførliga odlingsråd och frøodlings-råd.

Lycka till

Dela detta:

* Inloggade just nu

169 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser