Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blanda vit colombia och guldsvartbandad Brahma?  (läst 3773 gånger)

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
Blanda vit colombia och guldsvartbandad Brahma?
« skrivet: 10 jan-11 kl 20:49 »
Vad kan det bli av en vit colombiatupp och en guldsvartbandad höna? Rasen är Brahma...
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

pita

• -
SV: Blanda vit colombia och guldsvartbandad Brahma?
« Svar #1 skrivet: 13 jan-11 kl 22:13 »
Vad kan det bli av en vit colombiatupp och en guldsvartbandad höna? Rasen är Brahma...
Jag har en vit tupp som jag blandade med rapphönsfärgad och silversvartbandad. Men alla kycklingar blev vita...:) Vet inte om vitt är dominant. Jag ska prova i år igen så får vi se.
Har varit borta en längre tid och ska nu berika livet med islänning, nya höns och ett gäng får :)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #2 skrivet: 13 jan-11 kl 22:17 »
Ankskit :P

Förlåt jag kunde inte låta bli :-[

Du kommer få blandfärgade djur i lite olika variationer. Förmodligen fina trädgårdshöns men inget för utställning. Ibland görs sådan färgblandningar för typförbättrande eller för att få in nytt blod men det är mycket jobb och flera generationer att få tillbaka de stabila färgerna igen.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

betsla

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 13 jan-11 kl 22:21 »
Ankskit :P

Förlåt jag kunde inte låta bli :-[

Du kommer få blandfärgade djur i lite olika variationer. Förmodligen fina trädgårdshöns men inget för utställning. Ibland görs sådan färgblandningar för typförbättrande eller för att få in nytt blod men det är mycket jobb och flera generationer att få tillbaka de stabila färgerna igen.
;D

Nu har jag istället fått tag på en guld svartbandad yngling så nu vore det väl tusan om jag inte skulle slippa ankskiten   o:)
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #4 skrivet: 13 jan-11 kl 22:28 »
;D

Nu har jag istället fått tag på en guld svartbandad yngling så nu vore det väl tusan om jag inte skulle slippa ankskiten   o:)

Låter som en mycket bättre lösning. Och du... Nu måste du ju  skaffa ankor också för att få ankskit 8)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Luffsen

• -
« Svar #5 skrivet: 14 jan-11 kl 00:11 »
Min Vit Colombia tupp blandades med en SILVER svart bandad höna, och resultatet?

En svart höna med vita tydliga enkronestora fläckar lite här o där, och en grå krage.

Ser fint ut tycker jag, och det var nån som kallade färgen "spotted".

Förresten...? Duger det inte att komma med vad färger som helst på en Brahmautställning?  :o

Svart höna med rödbruna fläckar... *portad*

Eller?
Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

betsla

• Jämtland
« Svar #6 skrivet: 14 jan-11 kl 08:37 »

Låter som en mycket bättre lösning. Och du... Nu måste du ju  skaffa ankor också för att få ankskit 8)

Haha, bra försök där... vill jag ha ankskit ringer jag Jenny =D

ORCA

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 14 jan-11 kl 09:14 »
Min Vit Colombia tupp blandades med en SILVER svart bandad höna, och resultatet?

En svart höna med vita tydliga enkronestora fläckar lite här o där, och en grå krage.

Ser fint ut tycker jag, och det var nån som kallade färgen "spotted".

Förresten...? Duger det inte att komma med vad färger som helst på en Brahmautställning?  :o

Svart höna med rödbruna fläckar... *portad*

Eller?
Endast godkända färger och eller om du försöker få en färg godkänd men det är en helt annan sak :)

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #8 skrivet: 14 jan-11 kl 15:21 »
Vet en uppfödare som har korsat de och det blev t.ex. gula!!
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

313 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser