Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tapetfråga  (läst 2990 gånger)

chara

• Uppland
tapetfråga
« skrivet: 13 jan-11 kl 09:58 »
Vi funderar att klä vardagsrummet med tapet från 1920-1930-talet eftersom huset är byggd 1929.

Hittade några länkar på webben, men här finns det nog den bättre kunskapen om sånt än vi har:

(vi har hittad Lim & Handtryck/Göteborg, Handtryckta tapeter/Stockholm, Tapetorama/Malmö). Gysinge har tyvärr för lite utbud. Annars en favoritaffär.

Erfarenheter med beställning av tapeter (kvalitet, service)?
Eller kanske en bra butik du/ni känner till?

Vi tänkte - om det funkar - beställa prover först, det blir ju en ganska lyxig grej det hela.

Tack för svar.

Tant Jansson

• Östergötland
SV: tapetfråga
« Svar #1 skrivet: 13 jan-11 kl 10:04 »
Jag har ett hus byggt 1909 och i min vanliga tapetbutik (Colorama) finns (fanns 2007) en tapetbok som hette "Anno 1909". Kolla om de inte även har någon med senare tapeter.
Tant inte fru, om jag får be. :D

Lina W

• Ångermanland
« Svar #2 skrivet: 13 jan-11 kl 11:09 »
Boråstapeter har släppt en kollektion som heter Falsterbo med gamla tapeter, de är kanske också för gamla men jag tycker de är jätte fina. Har just själv köpt en därifrån till hallen som håller på att renoveras.
http://www.borastapeter.se/Kollektioner.aspx?k=C7&l=1

Kan nog beställas från nästan alla tapetbutiker och de har "böcker" som man oftast får låna hem för att kolla i.
Boråstapeter är lätta att tapetsera och ligger nog ganska normalt i pris för lite bättre mönstertapeter, de vi köpte av Falsterbo kollektionen kostade  450 kr/rullen.
Lappgetter, Värmlandsfår, Dv Kochin, Vaktlar och en riktig bruksschäfer.

edithsdotter

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 13 jan-11 kl 11:30 »

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #4 skrivet: 13 jan-11 kl 18:17 »
Jag har ett hus byggt 1909 och i min vanliga tapetbutik (Colorama) finns (fanns 2007) en tapetbok som hette "Anno 1909". Kolla om de inte även har någon med senare tapeter.

Har för mig att både Coloramas och Boråstapeters kollektioner av äldre tapeter inte bara har supergamla tapeter utan även tapeter från 20- 30- och 40-talet. Har själv tittat efter tapeter i dessa. Vi har en tillbyggnad som är från 30-talet och jag valde en från den tiden i Coloramas kollektion. Fördelen med Colorama och Boråstapeter är att de inte är så förbenat dyra. Båda dessa kataloger finns i min vanliga färgaffär.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

chara

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 14 jan-11 kl 07:56 »
Tack för svaren!

Finns det även erfarenheter med ekologisk framställda tapeter?

Limtryck är kanske det som är mest ekologiskt, eller?

Dela detta:

* Inloggade just nu

234 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser